Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
December 09, 2019, 05:24:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4
  Print  
Auteur Topic: 10 aug. mooie autosport tv middag, met unieke docu!  (gelezen 26715 keer)
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #30 Gepost op: Augustus 18, 2008, 10:11:27 »

Ik heb me een tijdje rotgeërgerd aan alles wat er mis ging, inclusief het laten dood gaan van een rijder (misschien had ie het toch niet gered, maar niemand deed iets om 'm een kans te geven)

Vind je het bezwaarlijk om 'het beestje bij de naam te noemen' (zodat ook ik bijvoorbeeld weet welk voorval/welk slachtoffer je bedoelt), of vind je dat te ver gaan? Het is weliswaar een beetje off-topic, maar hoort anderzijds wel hier onder het kopje 'Historie' thuis.

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Petor
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: Augustus 18, 2008, 01:02:48 »

Ik hoor het al. Voorlopig hou ik het ook bij flagmarshal Knipoog
Er mag tegenwoordig inderdaad niet veel meer op eigen initiatief gedaan worden. Mensen dan "de oude stempel" die het anders kennen, kunnen zich daar inderdaad erg aan ergeren. Ik ben nog niet zo lang marshal en weet dus niet hoe het voorheen was.

Voorheen was er geen camera systeem en moest men in de toren wel vertrouwen op wat wij via onze bakkelieten telefoon te melden hadden.
Intussen zijn we een paar jaar verder en is er veel veranderd. Niet alleen in het Zandvoortste, maar elk zichzelf respecterend sirkwie heeft een permanent camera systeem. Ook houdt men zich tegenwoordig veel meer dan vroeger vast aan het tijdschema en staat er niet meer alleen een wedstrijdleider langs de vangrail, maar zit er een race-director en wat assistenten binnen achter de schermen. Van daaruit dirigeert men het evenement, wat dus vooral op tijd moet verlopen.
Ook langs de baan is er veel verandert. Veel weggegaan eigenlijk. Net zoals in elk land is er veel verloop bij de autosport officials. Veel van de oude garde is vertrokken, de nieuwe mensen weten niet beter dan dat de wedstrijdleiding veel dirigeert, omdat de camera's er zijn. De nieuwe mensen die verantwoordelijk op een baanpost zijn melden incidenten dan ook niet altijd op de wijze die we graag zouden zien. Wat men vergeet te melden, ziet men immers toch wel op de schermen en de wedstrijdleiding neemt actie n.a.v. hun eigen waarnemingen en niet n.a.v. de meldingen uit het veld.
Achter de schermen wordt hard gewerkt om de nieuwe collega's beter op te leiden. Dat men incident- of ongevalsmeldingen doet alsof de wedstrijdleiding niet via camera's mee kijkt. Dat men een melding doet die geen vragen meer oproept. Zodat we ook gewoon een evenement kunnen beveiligen wanneer het camera systeem eens onverhoopt mocht uitvallen.
Ik kan niet wachten tot het evenement wanneer de camera's er eens voor een paar uur de brui aan geven. Het dwingt de heren uit de toren eens uit hun ivoren toren en het dwingt ons langs de baan om meldingen te doen alsof er een leven van afhangt.
« Laatste verandering: Augustus 18, 2008, 01:06:58 door Petor » Gelogd
Fabian
Silver medal driver

Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ

« Antwoord #32 Gepost op: Augustus 18, 2008, 07:40:49 »

Ik blijf ook lekker als flagmarshal omdat ik daar nog erg veel plezier in heb.
Ik hoor vaker "oude rotten" klagen over dat het vroeger veel beter was.
Ik denk dat we ons in een bevoorrechte positie bevinden. We zijn allemaal bezeten van autosport en kunnen er ook nog actief aan deelnemen.
Tuurlijk wordt het door nieuwe technieken eenvoudiger voor de wedstrijdleiding om zelf meteen een inschatting te maken ovber een situatie.
Misschien moeten we een keer een oefendag houden, en dan het camerasysteem buiten werking laten stellen. Zou niet eens verkeerd zijn toch?!

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #33 Gepost op: Augustus 18, 2008, 10:20:58 »

@ Fabian (en andere betrokkenen):

Niets valt zo moeilijk te organiseren, niets maakt zo weinig kans op succes, niets is zo gevaarlijk bij het doorvoeren ervan, als vernieuwingen.

Wie zich daarvoor inzet, maakt zich allen die van de oude toestanden profiteerden tot vijanden - terwijl hij op weinig enthousiasme mag rekenen bij hen die uit de nieuwe toestand profijt zouden kunnen halen. Hun lauwheid spruit voort, enerzijds uit vrees voor de tegenstanders die zich op statuten en tradities kunnen beroepen; anderzijds uit het feit dat mensen over het algemeen nooit
echt vertrouwen voordat zij er beter van zijn geworden.

Bijgevolg zullen allen die tegen veranderingen gekant zijn, bij elke gelegenheid fanatiek ten aanval blazen, en zullen de voorstanders liever de kat uit de boom kijken. Met als resultaat dat de positie van de vernieuwers en hun medestanders altijd gevaar loopt.

Niccolo Machiavelli, uit Il Principe

Geloof me, zo is het echt. Droevig

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #34 Gepost op: Augustus 18, 2008, 10:36:27 »

Ik heb me een tijdje rotgeërgerd aan alles wat er mis ging, inclusief het laten dood gaan van een rijder (misschien had ie het toch niet gered, maar niemand deed iets om 'm een kans te geven)

Vind je het bezwaarlijk om 'het beestje bij de naam te noemen' (zodat ook ik bijvoorbeeld weet welk voorval/welk slachtoffer je bedoelt), of vind je dat te ver gaan? Het is weliswaar een beetje off-topic, maar hoort anderzijds wel hier onder het kopje 'Historie' thuis.

Ja, dat vind ik bezwaarlijk op een openbaar forum. Er is aan alle kanten geblunderd en de familie weet niet eens dat er van alles mis ging. Wie ben ik dan om dat hier openbaar te maken? Als je twijfelt aan het verhaal krijg je desgevraagd (weer) een PM met het complete verhaal. Moet je eigenlijk niet willen, want het ging op alle fronten mis en het is tandenknarsend confronterend dat dit überhaupt heeft kunnen gebeuren. Het ging overigens om een buitenlandse rijder. Staat ook niet geklasseerd als 'autosportslachtoffer', maar als iemand die, na een paar dagen in het ziekenhuis, toch zijn hartaanval niet overleefde.

Het zieke van, niet alleen de OCA maar de hele organisatie, was (is?) dat NIEMAND van de betrokkenen c.q. verantwoordelijken bereid was om het bespreekbaar te maken. Soms gaan mensen gaan dood op een circuit, hoort er helaas bij, maar deze man heeft niet de kans gehregen om te kunnen overleven.

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #35 Gepost op: Augustus 18, 2008, 10:58:55 »

Als je twijfelt aan het verhaal krijg je desgevraagd (weer) een PM met het complete verhaal.

Ik twijfel niet aan je verhaal, maar als je je geroepen voelt om dit ooit van je af te schrijven, dan weet je mijn PM te vinden (uiteraard wordt je bericht discreet behandeld).

D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #36 Gepost op: Augustus 19, 2008, 11:06:21 »

Niemand die een mede autosportfanaat kan helpen met een kopie van de uitzendingen?
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #37 Gepost op: Augustus 19, 2008, 01:10:10 »

Niemand die een mede autosportfanaat kan helpen met een kopie van de uitzendingen?

Helaas... maar ik hou Nieuwsgroepen e.d. voor jullie in de gaten, you never know Lachebek

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #38 Gepost op: Augustus 19, 2008, 06:30:26 »

Volgens mij kan je die gewoon kopen bij RTL.

chequered flag
Test driver
*

« Antwoord #39 Gepost op: Augustus 19, 2008, 10:00:04 »

Ja, dat vind ik bezwaarlijk op een openbaar forum. Er is aan alle kanten geblunderd en de familie weet niet eens dat er van alles mis ging. Wie ben ik dan om dat hier openbaar te maken? Als je twijfelt aan het verhaal krijg je desgevraagd (weer) een PM met het complete verhaal. Moet je eigenlijk niet willen, want het ging op alle fronten mis en het is tandenknarsend confronterend dat dit überhaupt heeft kunnen gebeuren. Het ging overigens om een buitenlandse rijder. Staat ook niet geklasseerd als 'autosportslachtoffer', maar als iemand die, na een paar dagen in het ziekenhuis, toch zijn hartaanval niet overleefde.

Het zieke van, niet alleen de OCA maar de hele organisatie, was (is?) dat NIEMAND van de betrokkenen c.q. verantwoordelijken bereid was om het bespreekbaar te maken. Soms gaan mensen gaan dood op een circuit, hoort er helaas bij, maar deze man heeft niet de kans gehregen om te kunnen overleven.

Frank je blijft vaag.
Ik denk dat het verstandiger is om een klein beetje meer to the point te komen, noem anders een jaartal, evenement of zo.
Er zijn hier genoeg lezers die enkele jaren op het circuit komen en aan een half woord genoeg hebben, maar zo laat je iedereen in het ongewisse en daar komen alleen maar speculaties uit.
En mocht je er nu echt bezwaar tegen hebben stuur dan maar een PM. (ik ben daar eigenlijk tegen want een forum is open en wil je iets niet bekend maken,... plaats het dan niet)
Fabian
Silver medal driver

Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ

« Antwoord #40 Gepost op: Augustus 20, 2008, 08:07:15 »

Soms is het beter als niet alles naar buiten gebracht wordt.
Ik vind dat, uit respect voor de familie geen verdere feiten bekend gemaakt hoeven worden. We zijn hier op het forum niet voor dit soort "sensatie". Het is al erg genoeg dat er dingen als dit gebeuren.
Jammer dat niet iedereen dit snapt. Als marshal hoor je vaker dingen, of maak je dingen mee waar je beter niet alles over kan vertellen. Waarom zijn er dan nog mensen die altijd alle "sappige"verhalen via dit forum te weten willen komen?!
Frank wilde hiermee alleen aangeven dat het niet ging zoals het zou moeten gaan. Het verhaal moest als voorbeeld dienen, maar verder wilde hij er niet op ingaan. Dan moet dat gerespecteerd worden. Zeker als hij aangeeft dat de familie van het slachtoffer niet alle details van het verhaal kent.

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
Petor
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: Augustus 20, 2008, 10:39:50 »

Als voorbeeld waarvoor?
Als je iets te pijnlijk vind voor de betrokken familie moet je hier niet in het openbaar over schrijven. Gelukkig overlijden er niet heel veel mensen op het circuit. Familie of anderzins betrokkenen van de weinigen die de afgelopen jaren overleden zijn en die hier misschien mee lezen, kunnen nu alleen maar gissen.
Gelukkig kunnen ze indien gewenst per persoonlijk bericht het verhaal bij Frank opvragen.

Je zou kunnen zeggen dat mensen hier van doodslag beschuldigd worden. Als Frank dat werkelijk vind dan hoort zijn verhaal bij justitie thuis en niet hier op het forum.
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #42 Gepost op: Augustus 21, 2008, 12:06:48 »

Als voorbeeld waarvoor?
Als je iets te pijnlijk vind voor de betrokken familie moet je hier niet in het openbaar over schrijven. Gelukkig overlijden er niet heel veel mensen op het circuit. Familie of anderzins betrokkenen van de weinigen die de afgelopen jaren overleden zijn en die hier misschien mee lezen, kunnen nu alleen maar gissen.
Gelukkig kunnen ze indien gewenst per persoonlijk bericht het verhaal bij Frank opvragen.

Je zou kunnen zeggen dat mensen hier van doodslag beschuldigd worden. Als Frank dat werkelijk vind dan hoort zijn verhaal bij justitie thuis en niet hier op het forum.

@ Petor: als voorbeeld van het teloor gaan van deskundigheid, van het niet tevoren nadenken over een postindeling bij een matige opkomst en de consequenties daarvan en, tot mijn walging (en dat woord is heel serieus gemeend), de constatering dat rescue marshals, zelfs ervaren RM's met een leidinggevende rol, niet deden wat ze geacht werden te doen: redden.

Dat voorbeeld stamt uit 2003, zoals jij zelf buitengewoon goed weet. Je was er zelf immers heel, heel dichtbij.

Ik heb echt meer te doen dan iedereen die smeuige info wil hebben PM's te gaan sturen. Ik heb er eentje gestuurd, omdat ik weet uit ervaring dat die "goed terecht komt". Denk dat ik nog eentje naar die persoon achteraan stuur, want ik was nog niet compleet in mijn verhaal, maar verder ben ik niet van plan hier veel tijd in te steken. Dat is, zoals Fabian al bedacht had, ook niet mijn opzet. Het diende als voorbeeld in een reply over mijn beweegredenen om bij de OCA met pensioen te gaan.

Doodslag is dit natuurlijk niet. "Grove schuld" of "grove nalatigheid" in juridische zin is waarschijnlijk wel aan de orde, denk ik. Ik ben geen jurist. In morele zin zijn die zaken wel zeker aan de orde. (Die opvatting maakt me niet tot moralist  Grijns.) Misschien heb je gelijk dat dit verhaal naar justitie had gemoeten. Maar zo werken dingen niet, toch, als je in een sportomgeving misstanden aantreft?! Dan verwacht je een omgeving waarin "dingen die niet goed gingen" worden nabesproken en geanalyseerd, dit alles om herhaling te voorkomen. Dan ben je een "lerende organisatie". Heel zuiver gespeeld had het misschien aan het CAR moeten worden voorgelegd, via een rapport van de spoco's. De OCA bleek tot mijn (aanvankelijke) verbijstering echter niet meer te zijn wat ik er van verwachtte, want dit geval moest en zou de doofpot in. Daar was ik (hand op het hart) zeer door geschokt. Ik heb rare dingen meegemaakt in dik 25 jaar als marshal, maar dit nog nooit. Er zijn nogal wat handen boven hoofden gehouden. Ik vind het vreemd dat jij, juist jij, die zich altijd zo heeft druk gemaakt over veiligheidsissues, nu zo krampachtig reageert. Joh, dat hele kleine steekje wat jij daar liet vallen was toch maar een heel miniem schakeltje in die lange keten van mislukking? Voel je niet aangevallen, want ik viel je niet aan. Dus je hoeft ook niet in de verdediging te schieten. Werk liever aan een toekomst voor de OCA waarin weer wél lering wordt getrokken uit fouten. Daar heeft autosportminnend Nederland meer aan. En buitenlandse deelnemers ook.

Petor
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: Augustus 21, 2008, 10:43:06 »

Ik voel me niet aangevallen hoor Frank. Je hebt me nooit op enige verantwoordelijkheid in deze aangesproken joh (Ik gebruik je verklein taaltje ook even) dus ik verbaas me erover dat je mij nu op een openbaar forum na vijf jaar beticht van een klein steekje wat ik zou heb laten vallen, waarmee je duidelijk de suggestie wilt wekken dat ik mede verantwoordelijk voor de dood van een rijder bent.

Ik werk na 26 jaar als official nog steeds hard aan de toekomst en een hoger kwaliteits nivo van de OCA.
Jij komt na je mislukte greep naar de macht een aantal jaren geleden in de Smarts zaak niet verder dan het zuurpruimen en klagen op diverse fora over hoe kut de OCA wel niet is.
Daar ben ik krampachtig over, over dat eeuwige gezeur van je.
Neem je verlies in je "staatsgreep" als een vent zoals een van je medecompanen ook gedaan heeft en kom net zoals hem een opbouwende en structuele bijdrage aan het official gebeuren leveren.
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #44 Gepost op: Augustus 21, 2008, 11:32:19 »

Helaas... maar ik hou Nieuwsgroepen e.d. voor jullie in de gaten, you never know Lachebek

Bedankt!
Pagina's: 1 2 [3] 4
  Print  

Ga naar: