Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 22, 2019, 06:36:26


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Groep 5  (gelezen 8077 keer)
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Gepost op: Juli 18, 2008, 03:04:28 »

Eind jaren '70 / begin jaren '80 waren zogenaamde Groep 5 toerwagens actief op de circuits. Geen idee wat ik bedoel? http://www.youtube.com/watch?v=qAIX48KfnCA&feature=related  Lachebek
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Petor
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 18, 2008, 03:07:29 »

Die Capri's. Geweldige bakken waren dat toch!
Gelogd
Rob Veltman
Test driver
*
Berichten: 8


« Antwoord #2 Gepost op: September 29, 2008, 02:30:38 »

Topic gesplitst, of heb ik een verkeerde knop gebruikt?  Verbaasd
Gelogd
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: September 29, 2008, 04:17:46 »

Topic gesplitst, of heb ik een verkeerde knop gebruikt?  Verbaasd

Ehhh Rob, ik denk dat je een verkeerde knop heb gebruikt (al kan ik me niet zo snel inbeelden welke dan).
Maar goed, nog Groep 5-anecdotes die je hier met ons wilt delen?
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Rob Veltman
Test driver
*
Berichten: 8


« Antwoord #4 Gepost op: September 30, 2008, 12:08:10 »

Ik denk dat het huidige probleem van de DTM wel een kleine overeenkomst heeft met de toenmalige DRM. Dat werd toen afgeschaft cq omgetoverd tot het DTM omdat het een te bloedige bedoeling werd (te veel zware crashes omdat de auto's te snel en gevaarlijk waren). Ookal is het nu niet te gevaarlijk, de snelheid veroorzaakt door de hoge mate van aerodynamica is een bedreiging voor de dtm.

Het mooiste verhaal uit die tijd vond ik die van John Winter (racete in het DRM en DTM), die eigenlijk Louis Krager heette. Hij racete onder die alias, omdat hij bang was dat zijn familie (met name zijn moeder) zijn hobby zou ontdekken en hem zou onterfen. Toen hij in '85 Le Mans won kon hij het echter niet meer verborgen houden, nadat zijn moeder zijn foto zag in de krant. Helaas pleegde hij in 2001 zelfmoord.
Gelogd
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: September 30, 2008, 12:27:19 »

Ja treurig verhaal van die John Winter. Hij maakte trouwens in 1994 deze klapper op de Avusring in de DTM: http://nl.youtube.com/watch?v=Vv_EG4EyXos  Geschrokken
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: September 30, 2008, 11:02:28 »

Ja treurig verhaal van die John Winter. Hij maakte trouwens in 1994 deze klapper op de Avusring in de DTM: http://nl.youtube.com/watch?v=Vv_EG4EyXos  Geschrokken

Dat is ook het enige voorval waarvan ik de betrokken coureur ken. Erg triest om te lezen hoe hij zijn leven moest leiden met hetgeen hij graag deed, maar niemand in zijn familie mocht weten. Is dat ook de reden van de zelfdoding geweest?

Ik snap echter de overeenkomst niet tussen DRM / DTM enerzijds en Groep 5 toerwagens anderzijds. Is dit hetzelfde, zijn de DRM / DTM uit de Groep 5 voortgekomen of is er een andere overeenkomst?
Gelogd
Rob Veltman
Test driver
*
Berichten: 8


« Antwoord #7 Gepost op: September 30, 2008, 04:39:16 »

Dat is ook het enige voorval waarvan ik de betrokken coureur ken. Erg triest om te lezen hoe hij zijn leven moest leiden met hetgeen hij graag deed, maar niemand in zijn familie mocht weten. Is dat ook de reden van de zelfdoding geweest?

Nee, hij had een houthandel in Canada, die door een aantal verkeerde beslissingen hem heel veel geld gekost hadden. Hierdoor was hij gedwongen om te stoppen met autosport en raakte hij depressief. Dat heeft geleidt tot de zelfmoord.

Ik snap echter de overeenkomst niet tussen DRM / DTM enerzijds en Groep 5 toerwagens anderzijds. Is dit hetzelfde, zijn de DRM / DTM uit de Groep 5 voortgekomen of is er een andere overeenkomst?

Van Wikipedia:
Citaat
Ab 1977 wurden Tourenwagen nach Regeln der FIA-Gruppe 5 zugelassen, die deutlich stärker modifiziert waren, ausladende Kotflügelverbreiterungen und Spoiler aufwiesen und meist mit Turbomotoren ausgestattet waren, die einen um den Faktor 1.4 kleineren Hubraum aufweisen mussten.

große Division 1 bis 4000ccm, typischerweise mit Porsche 935, Ford Super Capri
kleine Division 2 bis 2000ccm, typischerweise mit Ford Escort, BMW 320
Gelogd
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: September 30, 2008, 05:09:51 »

@ D-M0de: we hebben het dus over dit soort auto's:

Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: September 30, 2008, 05:34:05 »

Dat is ook het enige voorval waarvan ik de betrokken coureur ken. Erg triest om te lezen hoe hij zijn leven moest leiden met hetgeen hij graag deed, maar niemand in zijn familie mocht weten. Is dat ook de reden van de zelfdoding geweest?

Nee, hij had een houthandel in Canada, die door een aantal verkeerde beslissingen hem heel veel geld gekost hadden. Hierdoor was hij gedwongen om te stoppen met autosport en raakte hij depressief. Dat heeft geleidt tot de zelfmoord.

Ik snap echter de overeenkomst niet tussen DRM / DTM enerzijds en Groep 5 toerwagens anderzijds. Is dit hetzelfde, zijn de DRM / DTM uit de Groep 5 voortgekomen of is er een andere overeenkomst?

Van Wikipedia:
Citaat
Ab 1977 wurden Tourenwagen nach Regeln der FIA-Gruppe 5 zugelassen, die deutlich stärker modifiziert waren, ausladende Kotflügelverbreiterungen und Spoiler aufwiesen und meist mit Turbomotoren ausgestattet waren, die einen um den Faktor 1.4 kleineren Hubraum aufweisen mussten.

große Division 1 bis 4000ccm, typischerweise mit Porsche 935, Ford Super Capri
kleine Division 2 bis 2000ccm, typischerweise mit Ford Escort, BMW 320

Dank je, dat heldert al e.e.a. op.

@ D-M0de: we hebben het dus over dit soort auto's:


Dat had ik uit je filmpje wel begrepen ja.
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM