Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Oktober 14, 2019, 07:58:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Circuit Park Zandvoort in de media - De historie  (gelezen 9164 keer)
D-M0de
Gold medal driver

« Gepost op: Juli 08, 2008, 11:43:53 »

Een topic om circuit gerelateerde zaken te posten. De geschiedenis van het circuit zelf, de momenten waarop het in de media kwam. Een manier om de historie te leren kennen voor de jongere garde hier, waaronder mezelf. Wat heeft er allemaal plaatsgevonden; hoe is het ontwikkeld? Ook voor die zaken die interessant zijn om te melden, maar geen eigen topic verdienen.

Ik trap af:

Opnamen voor een van Nederlands bekendste en beruchtste komische trio's
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 08, 2008, 11:49:47 »

Het duo waar velen (ook ik Lachebek ) mee op gegroeid is: Bassie en Adriaan. Ook zij hebben gereden over het circuit, zij het begin jaren '80. Een videoclip van het prachtige circuit; eind jaren '70 / begin jaren '80.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 08, 2008, 10:07:08 »

Het duo waar velen (ook ik Lachebek ) mee op gegroeid is: Bassie en Adriaan. Ook zij hebben gereden over het circuit, zij het begin jaren '80. Een videoclip van het prachtige circuit; eind jaren '70 / begin jaren '80.

Cool! Ik kende 'em nog niet... allememaggies Grijns
Vaag alleen dat ze de Panoramabocht (YEEESSS!) tegenovergesteld rijden.

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Edwin de Jong
Gold medal driver

Geluidsdagen? we geven ze gewoon oordopjes...

« Antwoord #3 Gepost op: Juli 09, 2008, 10:45:42 »

Zeker Slotemaker in die Datsun !

Prachtig filmpje!
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 13, 2008, 04:03:35 »

1985... Circuit Park Zandvoort... een trieste dag voor ons kikkerlandje... de laatste Nederlandse GP:

http://www.youtube.com/watch?v=GDWw7EBTdX4
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 14, 2008, 01:34:35 »

1985... Circuit Park Zandvoort... een trieste dag voor ons kikkerlandje... de laatste Nederlandse GP:

http://www.youtube.com/watch?v=GDWw7EBTdX4

Mwah, de dag zelf was niet triest hoor. Mooi duel tussen Prost en Lauda. Prost was sneller, Lauda was slimmer.

D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Juli 14, 2008, 02:32:12 »

Je snapt wat ik bedoel.
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: September 02, 2008, 02:09:50 »

Een klein overzicht met oude beelden van Zandvoort die ik op mij HD terugvond:

http://www.megaupload.com/?d=TA6RC3KW
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 08, 2009, 12:39:16 »

Als je het over historie hebt, dan kun je niet om het fenomeen merkencups heen. En als je het over merkencups hebt, dan kun je niet om de Austin Metro Cup (1983-1985) heen:
http://nl.youtube.com/watch?v=OGJZ-NabZgw

Let eens op de fijne techniek genaamd 'treintje rijden' Lachebek Tegenwoordig helaas verboden.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 03, 2009, 02:24:23 »

Het was een beetje zoeken naar een topicje waar ik dit kwijt kon, maar dit leek me de meest logische. Ik kwam namelijk een zeer kort artikeltje ergens tegen waarin werd geschreven dat Hans-Georg Bürger op 1980 Zandvoort overleed tijdens de (toenmalige) F2. Bij mij ging totaal geen lampje branden wie deze coureur was, noch tijdens welk ongeval dit op 'mijn' circuit is gebeurd, dus maar even gezocht op internet:

Bürger started his racing career at 23 years of age, winning the German Slalom title in 1976, and graduating to the Renault 5 Cup. In his rookie season he finished with 3 wins and 2nd overall in the championship. . Thanks to the help of German magazine Autozeitung, in 1978 Bürger joined the Bertrand Schafer Racing team and made his F3 debut. He finished 2nd in his rookie season in the F3 championship. In 1979 he drove a BMW in the German Sportscar Championship. In the 1000km of Nurburgring, he came 6th place, with Eckhard Schimpf as his co-driver, and came 1st overall in their class.

On 30 November 1979 Bürger had shared a BMW M1 entered by Dr. Helmut Marko, with Markus Höttinger in the 1000 km of Kyalami, retired. He and Höttinger were close friends, they both started racing the German Renault 5 Cup, then they were team mates in Team GS Sport and together graduated to the Procar series, becoming the most promising young German drivers, under the guidance of Jochen Neerpasch, general manager of Team BMW.

In 1980 Bürger raced in the European F.2 Championship, finishing 8th at Thruxton and starting on the front row of the grid at the Nurburgring.
He qualified 6th during first practice session for the Grote Prijs van Zandvoort, the Dutch round of the 1980 European F.2 Championship. Towards the end of the second practice session, he had a minor crash in the chicane and went back to the pits. Even though the mechanics repaired the broken suspension and changed the nose of the car, he couldn't test his Tiga F280/BMW until the warm-up session on Sunday 20 July 1980. During his first two laps, he circulated slowly around the track to control the suspension. He took his 3rd lap at full speed. On the following lap, he went off the track, on the left side at the Scheivlak bend, at about 200 km/h. He crashed head-on into the guardrail and hit his head on the fence-pole. The first driver to arrive at his accident was Beppe Gabbiani, who found Bürger's helmet broken in two.

In a few minutes he was taken by ambulance to the EG Hospital of Haarlem. One hour after, he was transferred to the intensive care unit of the Wilhelmina Hospital of Amsterdam, where he succumbed to his head injuries two days later.

Weer wat geleerd! Helaas niet iets positiefs... Huilen
« Laatste verandering: Mei 03, 2009, 02:29:13 door Drrrrkkk » Gelogd

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 03, 2009, 06:55:11 »

Het was een kwestie van "het eerste paaltje ging nog, de tweede was teveel". Rotdingen, die paaltjes maar ja, die hekken bleven niet vanzelf staan....

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: