Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Oktober 20, 2019, 03:53:58


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: Grand Prix van Canada  (gelezen 13687 keer)
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Gepost op: Juni 07, 2008, 11:00:09 »

Uitslag eerste training
Citaat
1  F. Massa Ferrari  1:17.553 14
2  R. Kubica BMW  1:17.809 12
3  H. Kovalainen McLaren  1:18.133 10
4  N. Heidfeld BMW  1:18.182 13
5  K. Räikkönen Ferrari  1:18.292 12
6  L. Hamilton McLaren  1:18.303 8
7  M. Webber Red Bull  1:18.712 11
8  D. Coulthard Red Bull  1:18.809 12
9  K. Nakajima Williams  1:18.971 24
10  F. Alonso Renault  1:19.005 13
11  N. Rosberg Williams  1:19.093 20
12  S. Vettel Scuderia Toro Rosso  1:19.228 21
13  T. Glock Toyota  1:19.346 28
14  J. Trulli Toyota  1:19.568 31
15  G. Fisichella Force India F1  1:19.815 16
16  A. Sutil Force India F1  1:19.888 15
17  N. Piquet jr. Renault  1:20.091 23
18  R. Barrichello Honda  1:20.173 17
19  S. Bourdais Scuderia Toro Rosso  1:20.541 16
20  J. Button Honda  1:21.542 17

Uitslag tweede training
Citaat
1  L. Hamilton McLaren  1:15.752 42
2  R. Kubica BMW  1:16.023 41
3  K. Räikkönen Ferrari  1:16.093 39
4  H. Kovalainen McLaren  1:16.331 36
5  F. Massa Ferrari  1:16.413 27
6  N. Heidfeld BMW  1:16.589 43
7  M. Webber Red Bull  1:16.604 39
8  N. Rosberg Williams  1:16.767 37
9  S. Vettel Scuderia Toro Rosso  1:17.019 43
10  J. Trulli Toyota  1:17.068 46
11  K. Nakajima Williams  1:17.242 37
12  D. Coulthard Red Bull  1:17.334 31
13  R. Barrichello Honda  1:17.462 39
14  G. Fisichella Force India F1  1:17.508 39
15  T. Glock Toyota  1:17.549 31
16  S. Bourdais Scuderia Toro Rosso  1:17.559 38
17  F. Alonso Renault  1:17.644 30
18  A. Sutil Force India F1  1:17.813 37
19  J. Button Honda  1:17.842 39
20  N. Piquet jr. Renault  1:18.076 17

De plaats waar Kubica vorig jaar zijn crash had is inmiddels veranderd:



De tijden van het resterende weekend:

Zaterdag 07 juni   
16:00-17:00  3e vrije training   
19:00-20:00  Kwalificatie   

Zondag 08 juni 
19:00  Race
Gelogd
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 08, 2008, 10:09:13 »

Uitslag kwalificatie
Citaat
1  L. Hamilton McLaren  1:17.886
2  R. Kubica BMW  1:18.498
3  K. Räikkönen Ferrari  1:18.735
4  F. Alonso Renault  1:18.746
5  N. Rosberg Williams  1:18.844
6  F. Massa Ferrari  1:19.048
7  H. Kovalainen McLaren  1:19.089
8  N. Heidfeld BMW  1:19.633
9  R. Barrichello Honda  1:20.848
10  M. Webber Red Bull  geen tijd
11  T. Glock Toyota  1:18.031
12  K. Nakajima Williams  1:18.062
13  D. Coulthard Red Bull  1:18.238
14  J. Trulli Toyota  1:18.327
15  N. Piquet jr. Renault  1:18.393
16  S. Bourdais Scuderia Toro Rosso  1:18.916
17  A. Sutil Force India F1  1:19.108
18  G. Fisichella Force India F1  1:19.165
19  J. Button Honda  1:23.565
20  S. Vettel Scuderia Toro Rosso  geen tijd

Sebastian Vettel kon geen tijd rijden vanwege een crash in de ochtendtraining, Jenson Button kampte tijdens de kwalificatie met problemen en kwam daarom niet verder dan de 19e tijd. Mark Webber wist Q3 te halen, maar crashte op het eind van Q2, wat hem meteen de 10e plaats opleverde. Echter waren er voor vrijwel iedere coureur problemen; wat volgens hen dan ook lag aan de hairpin:

Citaat
Organisatie herstelt asfalt in hairpin Montreal



Nadat zo ongeveer iedere coureur erover heeft geklaagd, hebben de Canadese Grand Prix-officials besloten dat het asfalt in de hairpin nu al aan vernieuwing toe is. Dit om te voorkomen dat de race uitloopt op een drama, wat bijvoorbeeld Mark Webber heeft voorspeld.



Volgens de voorzitter van de organisatie, Francois Dumontier, zal het probleem tijdig opgelost zijn. "Dit jaar hebben we een nieuwe specialist aangewezen om het probleem van de asfaltlaag aan te pakken", zei hij. "De banden, het wegvallen van de tractiecontrole en de samenstelling van de hairpin kunnen worden aangewezen als de oorzaak van het probleem."



"We beginnen met het herstel zodra de laatste auto het circuit heeft verlaten en alles zal in orde zijn voor de races van zondag."
« Laatste verandering: Juni 08, 2008, 10:18:29 door D-M0de » Gelogd
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 08, 2008, 11:06:23 »

Leuk citaat: "We beginnen met het herstel zodra de laatste auto het circuit heeft verlaten..."
Nee joh, gewoon lekker doen tijdens het rijden van de auto's! Rollende ogen

Hopelijk kan Kubica vlammen op z'n favoriete circuit, terwijl hij hier vorig jaar nog zo'n doodklap maakte. Voorlopig zat 'ie er heeeel dicht bij tijdens de kwalificaties.
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 08, 2008, 09:52:29 »

Hopelijk kan Kubica vlammen op z'n favoriete circuit, terwijl hij hier vorig jaar nog zo'n doodklap maakte. Voorlopig zat 'ie er heeeel dicht bij tijdens de kwalificaties.

Ik had blijkbaar een voorspellende blik Lachebek
Bravo Kubica!
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Wii4life
Bronze medal driver
***
Berichten: 154



« Antwoord #4 Gepost op: Juni 09, 2008, 10:54:56 »

Geweldige race, en Kubica wederom foutloos (ook in Monaco was hij volgens mij de enige coureur die de hele race foutloos is gebleven).

Verdiende overwinning, het zat er gewoon een keer aan te komen dat als de jongens van Ferrari en Mclaren even niet op zitten te letten dat BMW met de winst er vandoor gaat. Als het seizoen zo doorgaat zie ik geen reden dat Kunica tot het eind niet mee kan doen voor het kampioenschap. Zou wel eens een historisch jaar kunnen zijn...

Ben overigens geen fan van Massa, en dacht ook dat hij één van de rijders die het heel zwaar zou krijgen zonder traction control, maar de manier waarop hij Barrichello en Kovalianen inhaalde was subliem! Kan niet anders zeggen dan: geweldige actie! en dat we dit graag meer in de F1 willen zien.
Gelogd

BigBird
Silver medal driver
****
Berichten: 355



« Antwoord #5 Gepost op: Juni 09, 2008, 11:01:19 »

Leuke race om naar te kijken.
Wel een rare actie in de pits tussen Raikonen en Hamilton.
Safety Car out = pits dicht.
Dan is ineens pits open maar toch het licht op ROOD  Verbaasd Verbaasd
Heel vreemd.
Een goed oplettend Kubica en Raikonen maar een slapende Hamilton.
Rare situatie maar voor de rest een terechte winnaar.
Gelogd
Fabian
Silver medal driver
****
Berichten: 382


Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 09, 2008, 01:21:03 »

Het licht bij de pitstraat uitgang staat altijd op rood als de safetycar met daarachter het veld op het start/finish deel rijdt.
Pas als het hele veld dat deel voorbij gaat, wordt het licht op groen gezet. Niet echt een vreemde actie dus.
Wel vreemd dat Hamilton zo laat pas door had dat Raikonen en Kubica daar stil stonden. Kost hem volgende race 10 plaatsen op de grid. En Rosberg trouwens ook.
Verder was het een super mooie race. Anders dan in Monaco is het hier wel mogelijk om iemand uit te remmen en in te halen.
Gelogd

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 09, 2008, 01:24:45 »

Safety Car out = pits dicht.

SC Out - Pits dicht --> SC vangt veld op, alleen bandenstops toegestaan --> Hele veld achter SC - Pits open

Zo werkt het volgens mij.
Gelogd
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 09, 2008, 01:29:58 »

Jawel, uit de FIA F1 Sporting Regulations 2008, 40.6:

Citaat
From the time at which the "SAFETY CAR DEPLOYED" message is displayed no car may enter the pitlane for the purpose of refuelling until all cars on the track have formed up in a line behind the safety car and the message "PIT LANE OPEN" is shown on the timing monitors. A ten second time penalty (see Article 16.3b) will be imposed on any driver who enters the pit lane and whose car is refuelled before the second message is shown on the timing monitors. However, any car which was in the pit entry or pit lane when the safety car was deployed will not incur a penalty.

FIA F1 Sporting Regulations 2008, 40.11:

Citaat
Subject to the requirements of 40.6 above, whilst the safety car is in operation, competing cars may enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit . A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car.
« Laatste verandering: Juni 09, 2008, 01:40:16 door D-M0de » Gelogd
Wii4life
Bronze medal driver
***
Berichten: 154



« Antwoord #9 Gepost op: Juni 09, 2008, 01:50:05 »

Duidelijk verhaal...

En terecht dat Hamilton daarvoor gestaft is, net als Rosberg, alhoewel het voor Rosberg misschien minder  makkelijk te overzien was (weet niet hoe het zicht is als je zo dicht achter iemand rijdt).
Gelogd

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver
******
Berichten: 2868



WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 09, 2008, 02:28:25 »

Beginnersfout van Hamilton, kan er niks anders van maken.
Erg zuur voor Raïkkönen... ook de latere winnaar Kubica kreeg zowat een ros.
Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
BigBird
Silver medal driver
****
Berichten: 355



« Antwoord #11 Gepost op: Juni 09, 2008, 03:07:28 »

Inderdaad een duidelijk verhaal.
Thx voor de uitleg.
Nu ik eraan terug denk was inderdaad de safety car op start finish met achter hem de rest van de auto's.
Gelogd
Petor
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 09, 2008, 03:17:25 »

Alle wagens rijden achter de sc in een aaneengesloten formatie. De pitsstraat gaat open, juist omdat de wagens aaneengesloten zijn.  Een aantal wagens rijden de pits in en maken een pitsstop. Op het moment dat ze pits in rijden, rijdt de sc in de chicane aan het begin van het rechte stuk.
Hoe lang duurt een pitsstop met in- en uitrijden? 30-40 seconden?
In die tijd is de sc met de hooguit tien wagens die aaneengesloten erachter reden toch al lang weer verderop het circuit? En niet meer bij het uitrijden van de pitsstraat? Ik begrijp dan ook niet waarom het licht op rood stond.
Hoe dan ook, rood is rood en Hamilton en Rosberg hadden moeten stoppen. Een straf vind ik dan ook terecht. Wat ik dan weer niet berijp is waarom Hamilton en Rosberg hiervoor een best wel zware straf krijgen en Raikkonen in Monaco er mee weg kwam nadat hij Sutil van achteren uit de wedstrijd reed.
« Laatste verandering: Juni 09, 2008, 03:19:04 door Petor » Gelogd
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 09, 2008, 04:21:25 »

Alle wagens rijden achter de sc in een aaneengesloten formatie. De pitsstraat gaat open, juist omdat de wagens aaneengesloten zijn.  Een aantal wagens rijden de pits in en maken een pitsstop. Op het moment dat ze pits in rijden, rijdt de sc in de chicane aan het begin van het rechte stuk.
Hoe lang duurt een pitsstop met in- en uitrijden? 30-40 seconden?
In die tijd is de sc met de hooguit tien wagens die aaneengesloten erachter reden toch al lang weer verderop het circuit? En niet meer bij het uitrijden van de pitsstraat? Ik begrijp dan ook niet waarom het licht op rood stond.
Hoe dan ook, rood is rood en Hamilton en Rosberg hadden moeten stoppen. Een straf vind ik dan ook terecht. Wat ik dan weer niet berijp is waarom Hamilton en Rosberg hiervoor een best wel zware straf krijgen en Raikkonen in Monaco er mee weg kwam nadat hij Sutil van achteren uit de wedstrijd reed.

Fout. http://www.youtube.com/watch?v=BwOG3gWvJ7g Een Toyota (?) en Bourdais passeerden de finish op het moment dat het voorval zich voordeed.

Citaat
From the time at which the "SAFETY CAR DEPLOYED" message is displayed no car may enter the pitlane for the purpose of refuelling until all cars on the track have formed up in a line behind the safety car and the message "PIT LANE OPEN" is shown on the timing monitors.

Dus... ligt de fout hier bij de raceleiding? Is de pits te vroeg open gegaan omdat nog niet, ondanks de regels, iedereen in formatie achter de SC reed?

Neemt natuurlijk niet weg dat Hamilton beter op had moeten letten. Maar ik vraag me wel af, met die lage zitposities én die achtervleugels van een ander voor je neus én de algehele hectiek van een pitstop in deze situatie: hoe goed zichtbaar is dat rode licht en zou ook dat licht niet gevisualiseerd moeten worden in de cockpit / op het stuur van elke auto? Waren het in de voorgaande jaren niet Montoya, Fisichella en Massa die op Montréal een zwarte vlag kregen wegens het door rood rijden? Gebeurde het Barrichello dit jaar ook al niet in Melbourne. Het komt me iets té vaak voor en er zouden naar mijn mening de eerder genoemde aanpassingen moeten worden aangebracht.
« Laatste verandering: Juni 09, 2008, 04:28:17 door D-M0de » Gelogd
D-M0de
Gold medal driver
*****
Berichten: 2290


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 09, 2008, 04:30:21 »

Hoe dan ook, rood is rood en Hamilton en Rosberg hadden moeten stoppen. Een straf vind ik dan ook terecht. Wat ik dan weer niet berijp is waarom Hamilton en Rosberg hiervoor een best wel zware straf krijgen en Raikkonen in Monaco er mee weg kwam nadat hij Sutil van achteren uit de wedstrijd reed.

Omdat dit incident op lage snelheid gebeurde en (makkelijker) te vermijden was volgens de FIA dan de aanrijding op Monaco, met een auto die uitbreekt op een plaats waar dat al eerder gebeurde met Coulthard.
Gelogd
Pagina's: [1] 2
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM