Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
December 16, 2017, 11:17:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Supercar Challenge Seizoen 2017  (gelezen 5929 keer)
Quintin03
Silver medal driver

« Gepost op: Oktober 24, 2016, 08:48:54 »

Met het seizoen 2016 weer achter de rug en geen officieel nieuws over komend jaar leek het mij leuk om de Supercar Challenge Inside aflevering van afgelopen zondag er even op na te slaan. In het eerste item in de eerste 7 minuten daarvan spreekt organisator Dick van Elk namelijk over de plannen voor komend seizoen.

Wat daaruit duidelijk wordt is dat de SuperGT klasse geschrapt wordt en de GTB klasse hernoemt wordt tot simpelweg GT en als nieuwe topklasse zal fungeren. Hiermee komt een einde aan GT3's, LMP3's en gelijkwaardige auto's in de Supercar Challenge en wordt het niveau van Porsche Carrera Cup auto's als de facto maatstaaf genomen, hoewel uiteraard het systeem van

Daarnaast wordt duidelijk dat de Sportklasse opgesplits wordt om zowel een thuis te bieden aan teams met lagere budgetten afkomstig uit de clubracerij en ook aan auto's als de BMW 235i Racing Cup die eigenlijk te snel zijn voor de Sport klasse maar niet voldoende snel zijn in de Supersport klasse.

Ook de kalender wordt goeddeels uit de doeken gedaan. Zandvoort zal terugkeren op de kalender na een jaar afwezig te moeten zijn geweest en dan wel als seizoensopener met de Paasraces. De Gamma Racing Day en de Finaleraces op Assen blijven onderdeel van de kalender. Ook Spa-Francorchamps en Zolder zullen bezocht worden, vermoedelijk op de traditionele evenementen.

De kalender zal ook een buitenlandse expansie krijgen, met races op de Grand Prix Strecke van de Nurburgring (onverkort dus) en op de Red Bull Ring blijkbaar als verzekerd. Daarnaast blijkt de Supercar Challenge ook nog meerdere uitnodigingen heeft om op nog een circuit in het buitenland te rijden, met name Brands Hatch, waarbij deelnemers twijfelen wegens de oversteek bij Calais, of een van enkele ongenoemde circuits in Frankrijk.

Tenslotte vermeldt van Elk heel kort dat volgend jaar de 90 minuten race weer verdwijnt en de Supercar Challenge terugkeert naar twee races van 60 minuten en een ronde.

Dus, wat vinden jullie van de selectie aan circuits? Is het proberen te overbruggen van het gat tussen clubracen en de Supercar Challenge een goed idee? Had de SuperGT klasse behouden moeten blijven, en zo ja, in welke vorm?
TCRacing
Test driver
*

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 24, 2016, 09:08:52 »

Die Super GT klasse had zeker behouden moeten blijven... Het veld was afgelopen jaar inderdaad wel krap, maar ik meen dat DayVTec komend jaar 2 LMP3's voor het hele seizoen in wou zetten, en ik denk dat Equippe Verschuur en/of V8 Racing ook nog wel meerdere Renault RS01's wilde inzetten. Daarnaast zuller er toch vast en zeker genoeg andere deelnemers te vinden zijn zoals bv. de Ginetta, Moslers, Pumax of de Volvo? Erg jammer dit. Voor mij was dit een van de weinige Nederlandse/Benelux klasse waarin leuke en prestigieuze auto's reden... Ben benieuwd hoe dit kampioenschap er gaat uitzien zonder die brute wagens
Tijn67
Test driver
*

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 25, 2016, 12:59:27 »

Ik denk dat de Super GT klasse juist voor veel mensen de reden was om naar het circuit te gaan. Porsches zijn overal te zien, maar deze monsters boden iets bijzonders. Het enige positieve (voor mij) is dat ze nu weer wel naar Zandvoort komen.
Ik denk zeker dat er kansen waren vwb het aantal Super GT's volgend jaar, maar ga er ook van uit dat de baas van Supercar dit heeft onderzocht.
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 25, 2016, 01:41:34 »

Ik zie Verschuur en V8 eerder naar iets als de GT Sports Club of International GT Open verhuizen, zoals wel meer SuperGT deelnemers al hebben gedaan. Het was eigenlijk al duidelijk dat de SuperGT niet meer aantrekkelijk was. De meeste deelnemers hebben geen andere plek om te racen (Moslers, de Pumax en de Volvo) en de rest van de deelnemers waren sporadisch. Alleen de Ginetta had ergens anders kunnen racen.

De wijziging van het format naar gedeelde GT/Sport races is wellicht deel van het probleem. Misschien is het snelheidsverschil tussen Sport en SuperGT simpelweg te groot. Dit is duidelijk ook ingezien door de Supercar Challenge zelf want na de eerste race op Zolder zijn de de Superlights en Sportklasses gewisseld waar beide raceten.

Ik kan me voorstellen dat de SuperGT klasse behouden kan worden maar zonder kampioenschapstatus en/of prijzengeld zolang er, laten we zeggen, minder dan 10 inschrijvingen zijn, maar dan ook alleen onder die voorwaarde en met met duidelijke regels die prestatie boven GT3 niveau verbieden.
TCRacing
Test driver
*

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 28, 2016, 01:50:48 »

Zijn de superlights wel nog actief volgend jaar? Zij hadden vorig jaar ook erg kleine startvelden en aangezien ze ietwat sneller zouden moeten zijn dan de GTB's terwijl die de nieuwe hoofdklasse worden vraag ik me af of aan deze klasse nog wordt vastgehouden door de organisatie...
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 29, 2016, 09:44:43 »

Nou ja, omdat de SuperGT's vervallen komt het snelheidsverschil tussen de snelste GT's en de langzaamste Sport's een stuk lager te liggen. Waarschijnlijk zullen de Superlights dus gewoon weer afzonderlijke races rijden en zullen GT en Sport samen rijden.
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: November 28, 2016, 07:18:39 »

Het lijkt erop dat de SuperGT klasse behouden wordt als onderdeel van een aangepaste Superlights Challenge, de GT & Prototype Challenge. Deze zal losstaan van de Supercar Challenge en exclusief in de Benelux in actie komen.

20 - 21 Mei                        Zandvoort (tbc)
9-10-11 Juni                       Spa Euro Races Spa Francorchamps*
14-15-16 July                     Superprix Zolder*   
4-5-6 August                      GAMMA Racing Day Assen*   
6-7-8 Oktober                    Racing Festival Spa Francorchamps       
20-21-22 Oktober               Finaleraces Assen*

* samen met Supercar Challenge

Overigens is de kalender van de Supercar Challenge ook al bekendgemaakt.

14-15-16 April                   Paasraces, Zandvoort 
12-13-14 Mei                     Red Bull Ring
9-10-11 Juni                      Spa Euro Races, Spa Francorchamps     
14-15-16 Juli                     Superprix, Zolder
4-5-6 Augustus                  GAMMA Racing Day, Assen
8-9-10 September              Brands Hatch
29-30 Sept/1 Okt.              Nürburgring
20-21-22 Oktober               Formido Finaleraces, Assen

Dit is mij allemaal ter ore gekomen in het jaaroverzicht van de Supercar Challenge, maar is ook op de Supercar Challenge te vinden:
http://www.supercarchallenge.nl/nl/de_supercar_challenge_kalender_2017.html
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Januari 15, 2017, 08:34:16 »

Bovenstaande heb ik blijkbaar over het hoofd gezien maar nu staat het ook op DSC:

Citaat
GT & Prototype Challenge launched

A new official Benelux Championship has been announced, named the GT & Prototype Challenge powered by Hankook.

V-Max Racing Management is behind this series. It is well known for organising the International Supercar Challenge since 2001. This new series is opened to the fastest GTs as well as opened and closed Prototypes.

There will be two main categories in the GT & Prototype Challenge. First, the Super GT category which is opened to all GT3 type cars. GT cars that were racing in the Supercar Challenge (like the Mosler MT900, Pumaxs RT and Vipers) these past recent years are also welcomed.

The second category is reserved to LMP3 and CN prototypes. Organizers expect to enroll between 25 and 35 cars. Six events are scheduled this season:

...
http://www.dailysportscar.com/2017/01/15/prototype-news-notebook.html

Waarom een nieuwe naam? Is dit omdat men met Supercar Challenge weer meer terug naar roots wil?
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 17, 2017, 10:10:15 »

Heb uit betrouwbare bron vernomen dat er nog maar 2 inschrijvingen voor 2017 zijn.
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Januari 18, 2017, 07:10:16 »

Waarvoor als ik vragen mag? Supercar Challenge of GT & Prototype Challenge? Het zijn toch twee hele verschillende dingen.
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: Januari 18, 2017, 09:52:35 »

Waarvoor als ik vragen mag? Supercar Challenge of GT & Prototype Challenge? Het zijn toch twee hele verschillende dingen.

Voor de  GT & Prototype Challenge, is het waarschijnlijk ook van invloed zijn dat er al een  Belcar Endurance Championship is in Belgie en 2 races van een uur voor GT's en Prototypes is wel erg mager, dit zijn wagens die gebouwd zijn voor endurance races.
« Laatste verandering: Januari 18, 2017, 10:49:33 door ace1 » Gelogd
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: Januari 18, 2017, 10:03:24 »

Voor de  GT & Prototype Challenge, is het waarschijnlijk ook van invloed zijn dat er al een  Belcar Endurance Championship is in Belgie en 2 races van een uur voor GT's en Prototypes is wel erg mager, dit zijn wagens die gebouwd zijn voor endurance races.

Waarom zit hier geen verwijder knop zodat ik mijn dubbele posting kan verwijderen?
« Laatste verandering: Januari 18, 2017, 10:49:56 door ace1 » Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: