Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 25, 2019, 04:10:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: DE VRIES: 'MIJN KANS KOMT VANZELF'  (gelezen 8131 keer)
ace1
Silver medal driver

« Gepost op: September 17, 2016, 05:57:17 »

Nyck de Vries is een van de grootste racetalenten van Nederland. De coureur uit Sneek maakte furore in de internationale kartsport en komt momenteel uit in de GP3-klasse. Natuurlijk droomt hij ervan om ooit uit te komen in de Formule 1. "Als ik zo blijf presteren, komt mijn kans vanzelf."

Het is de ultieme jongensdroom: uitkomen in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1. Voor Nyck de Vries, die al sinds 2010 onderdeel uitmaakt van het talentenprogramma van McLaren, zou die droom in de toekomst weleens werkelijkheid kunnen worden. "Op dit moment is er nog geen stoeltje vrij. Volgend jaar gaat eerst de Belg Stoffel Vandoorne zijn debuut maken. Hij wordt de nieuwe teamgenoot van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Ik moet nog even wachten op mijn kans, maar het is een kwestie van tijd, denk ik. Als ik goed blijf presteren, komt mijn kans vanzelf. Het contract van Alonso loopt eind volgend jaar af. Wellicht is er dan ruimte. We zullen zien. McLaren gaat in de tussentijd niemand anders aantrekken, dus ik ben de eerstvolgende voor een stoeltje in de F1."

Baanrecord
Het is zonnig, de haven van Huizen ligt onder een felblauwe lucht en het is benauwd. Rond kwart over elf komt Nyck aan bij het Coronel kartcentrum. Voor de serie Onze Helden gaat hij het vandaag opnemen tegen autocoureur Tim Coronel. De twee kennen elkaar goed. "Hoe is het vriend?" vraagt Tim als hij Nyck binnen ziet komen. "Prima," antwoordt De Vries. Coronel vervolgt: "Klaar om te verliezen?" "Ha! We zullen zien," zegt de Vries met een grote glimlach op zijn gezicht.

Na een bak koffie is het tijd om naar de baan te gaan. Dat Nyck iemand van de buitencategorie is, wordt al na één ronde duidelijk. Het 21-jarige racetalent rijdt met speels gemak weg bij Tim en daagt hem zelfs een aantal keer uit. Als Nyck drie rondes heeft gereden, doet hij een poging om het baanrecord, dat in handen is van Tim, aan gort te rijden. Het lukt hem meteen. Met een tijd van 31,78 is hij bijna een halve seconde sneller. Tim baalt en doet nog een aantal pogingen om het record weer in handen te krijgen. Zonder resultaat. Hij eindigt uiteindelijk met een tijd van 31,93.

Furore in de kartsport
De Vries is na Max Verstappen het grootste racetalent van ons land. In de kartsport won hij alles wat er te winnen viel, werd hij op zestienjarige leeftijd zelfs wereldkampioen in de KF1-klasse, het hoogste niveau in de internationale kartwereld. "Ik kan er wel heel bescheiden over doen, maar de cijfers spreken voor zich. Ik heb het gewoon uitstekend gedaan. Van mijn generatie was ik de allerbeste. Zo simpel is het."

In 2012 maakt hij de overstap naar de autosport. "Om heel eerlijk te zijn, heb ik echt even moeten wennen aan de autosport. Het begin was sterk, ik eindigde tijdens mijn eerste seizoen als vijfde. Het seizoen daarna verwachtte men dat ik mee zou gaan doen om het kampioenschap. Die verwachtingen heb ik niet waar kunnen maken. Dat was balen, maar in 2014 reed ik weer ijzersterk, won ik de Eurocup én het Zuid-Europese 'Alps'-kampioenschap. Dat had ik echt even nodig. Vervolgens presteerde ik ook in de Formule Renault 3,5 sterk. Ik eindigde als derde in het kampioenschap en was daarnaast de beste rookie. Al met al mag ik erg tevreden zijn met mijn ontwikkeling."

Overwinning op Monza
Momenteel staat De Vries op een vierde plek in het GP3-kampioenschap. Na twee derde plaatsen en één tweede plek, boekte hij begin deze maand op het circuit van Monza zijn eerste overwinning. "Die overwinning kwam echt op het juiste moment. Dat succes hadden we even nodig. We zaten er al een aantal keer dicht tegenaan, dus dan is het lekker als het eindelijk eens lukt. Ik kijk nog altijd met veel plezier terug op dat weekend. Hopelijk kunnen we deze goede lijn voortzetten."

"Er staan nog twee weekenden op het programma, dus vier wedstrijden de kans om te vlammen. We staan vierde in het kampioenschap. Ik weet dat we door wat pech onnodig veel punten hebben verloren. Anders hadden we nog een kans gemaakt. Maar shit happens. Dat hoort bij de sport. Nu richt ik me niet meer op de stand in het kampioenschap, maar op mijn eigen prestaties. Ik wil ook de komende weken nog het maximale uit mezelf halen."

http://heldenonline.nl/rubrieken/helden-in-het-nieuws/de-vries-mijn-kans-komt-vanzelf
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: September 18, 2016, 11:44:34 »

Van mijn generatie ben ik de beste? Ik vraag me af of hij dat werkelijk zo gezegd heeft.
In karting was hij top maar in de formule racerij moet hij mij nog overtuigen ik vind hem te wisselvallig
« Laatste verandering: September 18, 2016, 12:33:19 door ace1 » Gelogd
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: September 18, 2016, 07:27:59 »

Hij heeft tot nu toe tijd nodig om aan een auto te wennen. Is niet iemand die direct vooraan rijdt. Hopelijk krijgt hij die tijd van McLaren.
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: September 19, 2016, 08:09:40 »

@Racing-Fan eerlijk gezegd zie ik Nyck de Vries niet in 2019 in de formule 1 rijden. in de formule Renault 2.0 had hij een derde seizoen nodig om kampioen te worden. Wel heeft hij pech gehad dat hij dit jaar in een nieuwe klasse moest stappen omdat Renault de stekker uit de World Series by Renault 3.5 trok. Vorig jaar In de World Series by Renault 3.5 won hij 1 race en werd uiteindelijk vierde in het kampioenschap en nu staat hij ook vierde met slechts 1 winst zover. Dan zal hij volgend jaar of GP3 titel moeten pakken of goed mee moeten doen in de GP2 anders vrees ik dat McLaren er een streep door gaat zette.
« Laatste verandering: September 19, 2016, 08:39:44 door ace1 » Gelogd
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: September 20, 2016, 05:36:53 »

Als ik eerlijk ben acht ik de kans ook klein dat hij in F1 terecht komt.
Baron von Clutch
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: September 21, 2016, 10:54:59 »

Tenzij hij nu de sterren van de hemel begint te rijden denk ik inderdaad dat F1 een lastig verhaal gaat worden. Het siert McLaren wel dat zij langdurig investeren in de Vries, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Red Bull wat talenten laat zitten na een minder seizoen. Het is voor mij zeker dat de Vries hard kan racen, maar hij mist naar mijn idee karakter in vergelijking met andere coureurs op hetzelfde niveau. Het zal mooi zijn als de Vries zijn carrière een vervolg kan geven als bijvoorbeeld fabriekscoureur voor McLaren in de GT's. Minder druk en echt racen ligt hem beter net als bij Frijns.
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: November 30, 2016, 05:38:34 »

Op het twitteracount van Nick de Vries staat dat hij voor Audi een DTM wagen heeft getest en deze week test hij ook nog eens een GP2 wagen voor Rapax.

https://twitter.com/nyckdevries?ref_src=twsrc%5Etfw
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: December 21, 2016, 06:22:57 »

Bedrijfsleven nodig voor De Vries als tweede Nederlandse F1-coureur naast Verstappen

Gerard Bos
Willen 'we', naast Max Verstappen, graag een tweede Nederlandse coureur in de Formule 1? De al zeven jaar door F1-renstal McLaren gesteunde en opgeleide Nyck de Vries (21, Sneek) heeft het talent. Toch zal er geld nodig zijn om hem de laatste stap te laten maken, zo heeft Matt Bishop van het Britse team gezegd tegen F1-website GPUpdate. McLaren hoopt, mede door het succes van Max Verstappen, dat Nederlandse bedrijven financiële steun aan De Vries willen geven zodat hij in opstapklasse GP2 kan gaan rijden. Vijf vragen en vijf antwoorden over de F1-droom van de Friese coureur en waarom de oproep van McLaren logisch is...of juist niet.

1. McLaren is een grote naam in de Formule 1, daar is toch geld zat?

Heus, McLaren is geen Sauber of Manor. Maar ook zeker geen Mercedes, Ferrari of Red Bull. Dat de Britten minder budget hebben dan de reputatie zou doen vermoeden, mag je aannemen. McLaren heeft al enige tijd geen titelsponsor meer (het speelde volgens insiders mee om de legendarische voormalig teambaas Ron Dennis de wacht aan te zeggen), doet niet aan zogeheten pay-drivers, heeft ‘dure’ coureurs als oud-wereldkampioenen Fernando Alonso en Jenson Button onder contract én heeft ook nog te maken met de invloed van motorleverancier en partner Honda en diens wensen qua rijdersbezetting in opleidingsklassen.

Om maar even een aloude racewijsheid van Ziggo’s F1-commentator Olav Mol te citeren: Money talks, bullshit walks. Hoe meer geldschieters, hoe meer financiën en hoe minder afhankelijk van externe factoren of eisen van derden. En dus des te meer autonomie op het gebied van rijdersbezetting en wie je als team op welke plek neerzet in welke raceklasse. Geen wonder dat McLaren meent dat extra geld zeer welkom is met betrekking tot hun Nederlandse protegé.

2. Ziet McLaren in De Vries nog wel een potentieel Formule 1-coureur?

Dat Nyck de Vries nog steeds het vertrouwen van McLaren geniet, is wel duidelijk. Anders doen de Britten niet deze oproep. Zeven jaar investeren ze al in de Friese coureur, vanaf zijn veertiende. Voor het seizoen 2016 was, na een geslaagd debuutjaar in de zware Formule 3.5 series (derde plaats, één zege), een plek in de GP2 logisch geweest. Niet in de laatste plaats als opvolger van Stoffel Vandoorne, de Belg die net als De Vries al jaren begeleid wordt door McLaren én die in 2017 een stoeltje in de F1 krijgt bij de renstal.

Waarom kreeg De Vries dan niet een plek in het topteam ART waamee Vandoorne in 2015 kampioen werd in zijn tweede jaar in GP2? Waarom een goed gesteunde Rus wel en een door Honda gesteunde Japanner? Het antwoord zit al in die laatste vraag opgesloten. En zo restte voor McLaren én De Vries niet veel anders dan een plek bij het GP3-team van datzelfde ART. Hij als McLaren-junior, een van zijn teamgenoten bijvoorbeeld als Honda-protége. En weer een ander – de uiteindelijke kampioen Charles Leclerc – als Ferrari-talent met dezelfde sponsor als het door de Italianen gesteunde nieuwe F1-team Haas.

Lijntjes, lijntjes.

3. Heeft De Vries wel genoeg laten zien in het verleden en in het afgelopen seizoen?

Wereldkampioen karten, als debutant succesvol in de alom als zware klasse bestempelde Formule 3.5 en twee overwinningen in de GP3; talent genoeg, ook volgens McLaren. Dat de Nederlander zesde werd in de WK-eindstand van de GP3 dit jaar is echter niet in zijn voordeel. De Vries won daarentegen wel twee races, pakte podiumplaatsen, maar belandde door pech of soms dubieuze tijdstraffen net iets te vaak buiten de punten. Toegegeven: De Vries was niet foutloos en hij had in het begin van het seizoen veel tijd nodig om te wennen aan de compleet andere banden en auto dan in de moeilijkere Formule 3.5 (waarin hij juist beter presteerde).

Maar zat het hem mee? Nee. Treffend voorbeeld was de niet startende auto in Hongarije, terwijl De Vries pole position had getraind.

4. Een jaar in de GP2 is cruciaal en anders is het voorbij met de F1-plannen van McLaren en De Vries?
Theoretisch had McLaren hem nu ook de wacht aan kunnen zeggen als talent. Geen steun meer, niet genoeg laten zien, andere financiële of zakelijke belangen. De Vries testte twee weken geleden meteen na het laatste GP3- en F1-weekend al voor Audi een toerwagen in de DTM; een veeg teken? Nee dus, want een dag later testte hij óók in de GP2, voor het team van Rapax. De deur staat dus nog open naar die klasse en daarmee een loopbaan in F1.

Dat blijkt nu namelijk ook uit de woorden van Bishop tegenover GPUpdate. Want in plaats van De Vries te laten vallen, spreekt de Britse renstal haar steun uit aan De Vries. McLaren is blijkbaar nog niet klaar met hem, de leiding wil de Friese coureur de kans geven om zich door te ontwikkelen richting Formule 1. Maar dan is een goed jaar in GP2 cruciaal. Zo werkt het in dit geval.

Hoewel er veel voorbeelden zijn van coureurs die buiten de GP2 om de F1 bereikten (Verstappen, Sainz, Magnussen of Räikkonen om maar wat te noemen) zijn er ook velen die juist wel via GP2 de stap naar de koningsklasse zetten. Niet in de laatste plaats dus Vandoorne, de man die de weg bewandelt die McLaren ook voor De Vries heeft voorzien. Hij werd kampioen in een topwagen in zijn tweede GP2-seizoen en is door de Britten klaargestoomd voor de F1. Als De Vries vanaf 2018 een kans wil maken op een plek als opvolger van Alonso dan is GP2 de logische stap die hij á la collega-protegé Vandoorne moet zetten.

5. McLaren wil wel, De Vries wil wel en nu dus nog de Nederlandse bedrijven die hebben kunnen zien wat Verstappen doet met de populariteit van de sport in ons land?

Het is simpel: voor überhaupt een jaar in de GP2 is dus geld nodig. Van McLaren. Maar ook ván of vóór De Vries, zo blijkt uit Bishops woorden. Volgens de Britten hebben Nederlandse bedrijven kunnen zien wat het effect van Max Verstappen is in ons land. De gekte, de toegenomen populariteit van de sport in Nederland, meer kijkers, drommen mensen bij racedagen waarop Verstappen in Zandvoort en Assen de afgelopen twee jaar in actie kwam… Het valt ze op in het buitenland. En bedrijven spinnen er garen bij (Hallo Jumbo!)

De oproep van McLaren is dus zo gek nog niet. Zeker niet als je kijkt naar het eigen gebrek aan een titelsponsor plus het besef hoe jammer de Britten het zelf ook zouden vinden dat een door hun jarenlang begeleid talent als De Vries mogelijk door externe factoren door de zijdeur af moet gaan, richting andere klassen dan GP2.

Willen ‘wij Nederlanders’ de komende jaren nog een extra coureur in de Formule 1 dan zijn er heus kandidaten. Niet in de laatste plaats Richard Verschoor, die sinds dit jaar deel uitmaakt van het opleidingsprogramma van Red Bull Racing. Zijn tijd komt echter nog wel, hij is nog maar vijftien jaar. Nyck de Vries is dus de meest logische ‘tweede Nederlander’ om naast Verstappen te rijden in de Formule 1. Maar eerst dus de cruciale stap naar GP2…

Het woord is aan het bedrijfsleven. Wie durft?

https://blendle.com/i/reporters-online/bedrijfsleven-nodig-voor-de-vries-als-tweede-nederlandse-f-1-coureur-naast-verstappen/bnl-tpomagazine-20161213-102125
« Laatste verandering: December 21, 2016, 06:30:13 door ace1 » Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: