Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
November 18, 2017, 08:05:27


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Indycar 2016 & 2017  (gelezen 4111 keer)
Quintin03
Silver medal driver
****
Berichten: 382


« Gepost op: September 05, 2016, 09:07:29 »

Om dan toch maar te proberen nieuw leven in te blazen in een forum op sterven na dood, laat ik maar eens beginnen met een vers topic voor mijn favoriete serie. Om maar even makkelijk te maken heb ik deze ook voor komend seizoen getiteld zodat er geen twijfel hoeft te zijn voorlopig waar men mag discussiŰren over Indycars. Om te beginnen zal ik een voorbeschouwing van de kampioenschapsfinale geven met uitgebreide discussie wie wanneer kampioen is.

Het seizoen 2016 is bijna ten einde maar er rest nog een enkele race op 18 September in Sonoma voor dubbele kampioenschapspunten. Met de winst op Watkins Glen heeft verdedigend kampioen Scott Dixon zich naar een derde plaats in het kampioenschap weten te brengen met 451 punten op zak, gelijk met de eeuwige vice-kampioen Helio Castroneves (niet op dit moment vice-kampioen overigens, dat is Juan Pablo Montoya die na winst in de seizoensopener nu helemaal teruggevallen is tot de 14e positie). Met 555 punten voor kampioenschapsleider Simon Pagenaud en maar 104 punten te verdelen zijn beide uit de kampioenschapsstrijd gevallen (mocht Pagenaud niet eens op komen dagen en een van beide een perfect weekend rijden met winst (100 punten) van pole (1 punt) en de meeste ronden aan de leiding (2 punten + 1 voor een ronde aan de leiding), dan wint Pagenaud op de tiebreaker met 4 keer winst tegen 3 van Dixon of 1 van Castroneves).

Dit laat alleen teamgenoot en kampioen van 2014 Will Power over als laatste titelkandidaat met 512 punten op zijn naam. Na zijn crash op Watkins Glen echter is hij nog niet goedgekeurd om te rijden in Sonoma wegens hersenschuddingssymptomen waar hij ook tijdens de opener in St. Petersburg mee kampte en waardoor hij daar niet kon deelnemen ondanks dat hij de pole pakte. In zulks geval is natuurlijk alle spanning weg dus laten we maar er vanuit gaan dat Will Power gewoon over twee weken aan de start kan staan.

In zo'n geval (tenzij ook Pagenaud niet aan de start kan staan, een zeer onwaarschijnlijk scenario) moet Power in ieder geval de 6e plaats pakken met 4/4 bonus of de 5e plaats met 0/4 bonus om kampioen te worden en moet Pagenaud uiteraard als 22e eindigen zonder een ronde aan de leiding en zonder pole. Pagenaud is het kampioenschap gegarandeerd als hij eindigt als 4e ongeacht bonus of als 5e met de meeste ronden aan de leiding terwijl Power niet de pole pakt of als 6e met de meeste ronden aan de leiding en de pole.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet de simpelste berekening gaat worden, zoals ook vorig jaar toen Dixon het kampioenschap van Montoya overnam op de tiebreaker met zijn derde winst. Houdt naast positie in gedachten dat er bonuspunten te verdelen zijn voor de pole position (1 punt), een ronde aan de leiding rijden (1 punt, welke beiden dus kunnen pakken) en de meeste ronden leiden (2 punten) en dat bij gelijke punten Pagenaud wint als Power niet 1e of 2e is omdat Power gelijk staat op winsten, een achter op 2e posities en een voor op 3e posities. Dat in gedachten houdende is er bij de volgende scenario's kans op winst voor beiden afhankelijk van bonuspunten en tiebreakers:

Power 1e - Pagenaud 5e: 3 punten voordeel voor Pagenaud
Power 1e - Pagenaud 6e: 1 punt voordeel voor Power
Power 2e - Pagenaud 10e: 3 punten voordeel voor Pagenaud
Power 2e - Pagenaud 11e: 1 punt voordeel voor Pagenaud
Power 2e - Pagenaud 12e: 1 punt voordeel voor Power
Power 2e - Pagenaud 13e: 3 punten voordeel voor Power
Power 3e - Pagenaud 15e: 3 punten voordeel voor Pagenaud
Power 3e - Pagenaud 16e: 1 punt voordeel voor Pagenaud
Power 3e - Pagenaud 17e: 1 punt voordeel voor Power
Power 3e - Pagenaud 18e: 3 punten voordeel voor Power
Power 4e - Pagenaud 18e: 3 punten voordeel voor Pagenaud
Power 4e - Pagenaud 19e: 1 punt voordeel voor Pagenaud
Power 4e - Pagenaud 20e: 1 punt voordeel voor Power
Power 4e - Pagenaud 21e: 3 punten voordeel voor Power
Power 5e - Pagenaud 22e: 3 punten voordeel voor Pagenaud.
Power 8e - Pagenaud DNS: 1 punt voordeel voor Power
Power 9e - Pagenaud DNS: 3 punten voordeel voor Pagenaud

Ik hoop dat ik hiermee de onge´nitieerden volledig heb voorbereid zodat ook zij precies kunnen bepalen wie de leiding heeft voor het kampioenschap met dit simpele lijstje in hand.
Gelogd
Quintin03
Silver medal driver
****
Berichten: 382


« Antwoord #1 Gepost op: September 07, 2016, 09:06:07 »

Overigens, Om dan maar even wat extra perspectief te bieden, in St. Petersburg, waar Power ondanks ziekte de pole pakte maar niet kon starten om dezelfde ziekte, daar wist Pagenaud exact 43 punten te scoren, exact het getal dat Pagenaud nu voor loopt op Power. Over het deel van het seizoen waaraan beiden hebben kunnen deelnemen zijn zij dus exact gelijk qua punten.
Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 440



« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 16, 2016, 03:11:27 »

Carlin could enter IndyCar for 2017 in partnership with Kalkhoven

Carlin could make its IndyCar Series debut in 2017 in partnership with long-time entrant and current KVSH Racing co-owner Kevin Kalkhoven.

Autosport has learned that Kalkhoven is set to end his team ownership collaboration with Jimmy Vasser - which began in Champ Car in 2004 - and could join forces with Carlin at its existing Florida premises if a deal is completed.

An eventual move into IndyCar has been Carlin's aim since it expanded into American racing by entering Indy Lights two years ago.

Team boss Trevor Carlin confirmed talks were in progress.
"It's being worked on, but it's a long way from being a done deal," he told Autosport.

"The team belongs 100% to Kevin Kalkhoven.

"He's got Jimmy there as racing mentor and Sulli [James Sullivan] who's the sponsorship guy, and they wouldn't stay around.

"Apart from that nothing would change apart from we would be involved.

"It's a way off yet and there are still some pieces of the jigsaw to put in place - a few million [dollars] of them!"

Autosport understands Kalkhoven is keen to scale down his role with a view towards moving out of motorsport team ownership, and a Carlin tie-up would be a step towards this.

Vasser and Sullivan could continue to field their own separate team subject to funding, with a link-up with Sullivan's Global Rallycross operation one possibility.

KVSH Racing ran into sponsorship difficulties ahead of the 2016 IndyCar season and laid off all its staff over the winter before rehiring them for a single-car campaign with Sebastien Bourdais that included a race win in Detroit.

Takuma Sato - British Formula 3 champion with Carlin in 2001 - is hunting for a new IndyCar drive after his long-time patron Honda split with his 2013-16 team AJ Foyt Racing.

But Carlin played down the prospect of a reunion with Sato in America as he expects to continue with Kalkhoven's Chevrolet deal.

"KV is a Chevy team and Chevy really is the package to have," he said.

"But if Taku wants to drive a red, white and black [retro Carlin colours] Chevy car no problem!"

Carlin also said it was unlikely that current Ganassi IndyCar driver Max Chilton would be part of the programme despite his father Grahame's ownership role at Carlin.

"Max wants to be part of at least a two-car team," he said.

"It was my idea for him to go to Ganassi in the first place.

"Max's career is separate to the Carlin plan.

"I'd see him only as a possibility for 2018, not 2017, if at all."

In addition to taking Ed Jones to this year's Indy Lights title, Carlin has also fielded teams in GP2, European F3, BRDC British F3, British Formula 4 and Euroformula Open during 2016.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/126684
Gelogd
Quintin03
Silver medal driver
****
Berichten: 382


« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 18, 2016, 11:05:47 »

Het zou geweldig zijn als Carlin op deze manier met Kalkhoven in de Indycars in kan stappen, zeker als Vasser en Sullivan ook een auto op de grid kunnen zetten. De veranderingen in het silly season voorlopig zijn opmerkelijk. Honda is er duidelijk op vooruit gegaan terwijl dit wellicht de enige verbetering is voor Chevrolet. Honda heeft Chevrolet's een-na beste team (Ganassi) weten te strikken, alleen haar absoluut slechtste (Foyt) geretourneerd, en de overgebleven Honda teams,met name Coyne, worden voorzien van betere coureurs en ingenieurs. Ik denk dat de strijd tussen de fabrikanten volgend jaar een stuk interessanter zal zijn nu Honda de overhand heeft.

Dat kan uiteraard best tijdelijk zijn. De uitspraken van Schmidt wat betreft de vernieuwing van zijn contract met Honda suggereren dat een nieuwe fabrikant op komst is en als je het mij vraagt zullen Schmidt en Andretti de overstap maken als dat gebeurd. Kalkhoven zie ik het ook nog wel doen, zeker als de motor door Cosworth wordt gebouwd gezien hij daar eigenaar van is.
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM