Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
April 25, 2019, 11:52:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Europarlement wil dat electrische auto's geluid maken. Dus ook in de autosport?  (gelezen 22457 keer)
Willem J. Staat
Test driver
*

« Gepost op: Februari 07, 2013, 10:26:23 »

Wie de media de laatste dagen aandachtig gevolgd heeft, heeft ongetwijfeld gelezen dat het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel van de Europese commissie om electrische en hybride auto's meer geluid te laten maken. Dit ter voorkoming van ongevallen. Voor de verkeersveiligheid een goede maatregel.

De laatste jaren heb ik op diverse circuits electrische en hybride bolides gezien zoals de bijv. de geluidloze Formulec. Voor het milieu inderdaad prachtig. Op de diverse sociale media heb ik inmiddels al achterhaald dat er groepen jongeren zijn die dit prachtig vinden.

Anderzijds zijn er veel meer diehard autosportfans die deze geluidloze Spykstaal Bakkerskarretjes nauwelijks kunnen boeien en mogelijk in de toekomst de circuits de rug toe zullen gaan keren. Dus dit lijkt me een mooi punt voor de FIA en de ASN's om ervoor te gaan zorgen dat ook de electrische racers geluid gaan produceren. Het geluidsniveau van de snerpende BRM en Matra-Motoren was schitterend maar is in dit milieutijdperk helaas uit den boze. Dus dat is overdreven. Maar anderzijds
kunnen hier ook bijv. in de pitlane ongevallen gebeuren omdat men de auto's niet hoort.

Dus de FIA en de ASN's zouden in mijn opinie de richtlijnen van de Europese Commissie in de toekomst toch wel enigszins moeten gaan volgen.  Lijkt me een interessante discussie.

Willem J. Staat
Edwin de Jong
Gold medal driver

Geluidsdagen? we geven ze gewoon oordopjes...

« Antwoord #1 Gepost op: Februari 07, 2013, 11:38:54 »

Goed idee!  Dan hebben de echte liefhebbers toch nog wat  Tong

Ik moet er niet aan denken dat we alleen maar het geluid van bandjes op asfalt krijgen brrrrrr
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Februari 08, 2013, 12:49:06 »

Ik moet in één keer denken aan die Stuka's uit de 2e Wereld Oorlog die een fluitje op de neus hadden, zodat ze nog angstaanjagender klonken als ze in duikvlucht gingen.

M.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 01, 2013, 10:55:35 »

In Amerika zijn allang al rechtzaken aangespannen door voetgangers die 'jaywalkend' de straat poogden over te steken, en voor hun sodemieter werden gereden door een Prius. Levensgevaarlijk vinden die voetgangers dat, want ze horen deze satanische voertuigen niet aankomen. Het schijnt dat er een lokale rechter is geweest die het hier inderdaad mee eens was en had bedacht dat Toyota dan maar een soort geluidje moet laten afspelen ("heng heng!") als een Prius in beweging is. Uiteraard ging de grootste Japanse automobielfabrikant hier niet mee akkoord en zal dit wel naar hogere niveaus worden getild.

Mijn persoonlijke mening: electrisch rijden is een doodgeboren kind en heeft géén toekomst. Het is voor nú een leuk speeltje voor de 'groenen' ("kijk eens hoe goed wij bezig zijn voor de planeet"), maar weldra zal blijken dat het o.m. qua actieradius niet kan concurreren met benzine/diesel/lpg... nu niet, nooit niet. Het paard waar ik op zou wedden: waterstof(cel). BMW en (sinds kort) Toyota gokken ook op mijn paard: http://blog.toyota.nl/hybride/bmw-en-toyota-nog-meer-samenwerken

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
peter kraaijeveld
Bronze medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 04, 2014, 08:16:51 »

Drrrrk, je postte dit bericht een jaar geleden. Hoe schat jij de situatie rondom elektrische auto's nu in? En gaat het volgens jou wat worden met de elektrische formule 1? Een filmpje op YouTube over zo'n elektro-bolide deed mij qua geluid denken aan een slotcar van Scalatrix of Ninco.
Willem J. Staat
Test driver
*

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 05, 2014, 12:50:55 »

Geluid blijft voor de diehard liefhebber en ondergetekende een issue. Eind vorig jaar naar een Workshop hierover in Keulen geweest. Toch wel veel wijzer geworden. Mclaren, Williams en Renault steken veel technologische kennis in dit project. Er werd duidelijk gemaakt dat het automotive platform in de komende veertig jaar totaal gaat veranderen. Dus ook de aandrijfbronnen zullen veranderen. Een gebrek aan fossiele brandstoffen door de opkomst van industrielanden zoals India en China zullen in de toekomst hier mede verantwoordelijk voor zijn. (Simpel voorbeeld. In de modelautoindustrie wordt inmiddels zoveel geproduceerd dat de grondstoffen voor bepaalde producten al op zijn..... Er wordt veel met kunsthars gewerkt. Maar hoe is die houdbaarheid over veertig jaar.....) Bij een FIA symposium aan de vooravond van het WTCC in Zolder enkele jaren geleden kwam dit ook al aan de orde. Niet McLaren, Williams, Renault of de FIA zullen gaan bepalen op welke brandstoffen er overgeschakeld gaat worden maar de overheden. De toenmalige FIA-vertegenwoordiger was daar heel duidelijk in. Ook de fans zullen daarmee moeten leven. Ulrich Baretzky van Audi verklaarde een tijdje geleden dat het hem niets interesseert of er wel of geen geluid gemaakt wordt. Het standpunt van de fabrikanten is wel duidelijk in deze. Het is racen of een andere bezigheid zoeken.... Blij dat ik de mooie jaren van de sport met snerpende Matra-en BRM motoren meegemaakt heb. Maar veranderingen kun je niet tegenhouden.
Erik de Fotograaf
Bronze medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 06, 2014, 11:35:24 »

Heren,

Ik zie hier aan nieuwe markt voor de audiofirma's. Rust zo'n elektrische racer uit met een megawatt installatie, dikke vette speakers en knallen maar. Ook leuk voor de tuning en petje achtersevoren brigade.

Een andere optie is om de vrijwel geluidloze racers te voorzien van een sound die via een headset door de fans, thuis of rond het circuit gehoord kan worden en voor TV beelden kan worden ingesloten bij het beeldsigaal.

Heb het racen met electrisch aangedreven motoren op het circuit van Assen gezien en ik kan zeggen, vreemd om zo'n opgetuigde racer vol stickers en op snelheid voorbij te zien komen met alleen het geluid van een natte scheet.

Vergeet niet dat geluid voor mensen op en langs de baan en in de pitlane een belangrijke bron van veiligheid is.

Racefotos nabestellen duur? Welnee! HTTP://WWW.RACEFOTOS.NL
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 07, 2014, 12:43:46 »

Ik zou de discussie veel meer willen versimpelen: auto(ren)sport zonder geluid, of helemaal geen autosport? Voor mij simpel te beantwoorden hoor Cool

Jaren geleden toen ik een hele vloot Seat Ibiza's TDI bij de DNRT (toen nog ZAC) voor de eerste keer door de Tarzanbocht zag jagen en eigenlijk alleen maar wat ongemakkelijk gedraai van Toyo bandjes hoorde, dacht ik ook al: pfff dit is toch niet leuk meer vergeleken met een Corvette of Camaro (in demperloze 'loud as f*ck' uitvoering) uit pak-em-beet tweede helft 70's? Maar toen ik er aan gewend was en me op de strijd tussen de verschillende auto's ging focussen (zowel aan kop, het middenveld, als de achterhoede) en ik de lol zag die alle heren en dames hadden, dacht ik: ja waarom hebben we persé het geluid nodig? Ik denk dat een Formula E achtige klasse zeker wennen zal zijn, maar liever zoiets dan helemaal niks.

Overigens blijf ik mijn stokpaardje herhalen: ik denk niet dat electrisch autorijden de toekomst is. Ik denk wél dat waterstof (of een afgeleide daarvan) dat is. And by the way, Scalextric vind ik ontzettend gaaf Grijns

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
peter kraaijeveld
Bronze medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 07, 2014, 01:31:08 »

Ik zou de discussie veel meer willen versimpelen: auto(ren)sport zonder geluid, of helemaal geen And by the way, Scalextric vind ik ontzettend gaaf Grijns
Ja hoor, Scalextric, Jouef, Ninco... hartstikke leuk. En liever autosport zonder geluid (hoewel, het blijft intrigeren, een groep rond fluitende bolides) dan geen autosport. Maar net als Willem Staat ben ik erg blij de prachtige tijd te hebben meegemaakt van brullende motoren! En niet te vergeten de geur van Castrol raceolie en de verschijning van ongepolijste piloten.

Ik vraag mij af of 'de' elektrische auto als een doodgeboren kindje kan worden gezien. Het lijkt mij wel dat er problemen zullen ontstaan als veel mensen plots besluiten elektrisch te gaan rijden. Dat moet bijvoorbeeld wel gevolgen hebben voor de prijs van elektriciteit. Maar als die auto's meer energie zelf kunnen opwekken? Ik ben benieuwd. Maar voorlopig zal de (maatschappelijke/technische) relevantie van autosport door deze ontwikkelingen niet aan slijtage onderhevig zijn.
Opperhoofd
Test driver
*

« Antwoord #9 Gepost op: December 08, 2014, 11:04:37 »

De overheid heeft al die belastingvoordelen afgeschaft omdat er ineens zoveel mensen elektrisch gingen rijden. Nu zijn volgens mij alleen de 100 procent elektrische auto’s nog zonder bijtelling. Ik kwam laatst overigens deze handige tool om de BPM te berekenen tegen, tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto. Ik heb wel elektrisch overwogen, maar vooral die actieradius is een nadeel. Is dat met een waterstofauto beter? Ik heb me nog nooit zo verdiept in die materie. Die auto’s zijn ook nog niet te betalen geloof ik en er zijn ook nog vrij weinig plaatsen waar je kunt tanken
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: December 08, 2014, 11:52:52 »

Wie de media de laatste dagen aandachtig gevolgd heeft, heeft ongetwijfeld gelezen dat het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel van de Europese commissie om electrische en hybride auto's meer geluid te laten maken. Dit ter voorkoming van ongevallen. Voor de verkeersveiligheid een goede maatregel.

Willem J. Staat

BMW doet dit toch al met de I8?

https://www.youtube.com/watch?v=wU0OXereN8s
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: December 08, 2014, 11:53:17 »

Willem J. Staat

BMW doet dit toch al met de I8?

https://www.youtube.com/watch?v=wU0OXereN8s
Opperhoofd
Test driver
*

« Antwoord #12 Gepost op: December 10, 2014, 12:38:36 »

Leuk filmpje. Wist ik niet.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: