Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Maart 20, 2019, 03:05:29


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: Masters of F3 ... Masters of F4 ?  (gelezen 18661 keer)
SennaDaSilva
Rookie driver
**
Berichten: 39


« Gepost op: December 23, 2014, 10:00:12 »


Het beroemde Masters of F3 is al enige tijd niet meer wat het ooit was.
Onder de naam Marlboro Masters vierde de race haar hoogtij dagen, en enige tijd zonder deze sponsor liep het ook aardig door.

Maar met de komst van het EK lijkt de Masters te uit te sterven.
De sterke teams stappen over na dit kampioenschap, de afdankertjes rijden rond in ronduit treurige startvelden
in Engeland en Duitsland, het Italiaanse kampioenschap is ter zielen etc etc.
We hebben simpelweg geen nationale F3 klasses meer die er toe doen.

De FIA heeft Zandvoort wel op de EK F3 kalender gezet, maar vindt plaats tijdens het DTM weekend.
Krijgen we weer een rel als pas geleden, waarbij de verschillende F3 klasses het oneerlijk vinden dat de EK rijders 2x op Zandvoort rijden? Of wordt het de Masters weer in het verdoem hoekje geduwt door ongunstig plannen van de kalender?

Moet men niet eens gaan denken om het format toe te gaan passen op Formula 4?
Bij F4 hebben we genoeg nationale kampioenschappen met vergelijkebare specs.
F4 kunnen we beschouwen als het nieuwe Formule Ford, waarom hebben we trouwens niet al een Benelux klasse?

Bedenk je het eens. Benelux F4, Brits F4, Duits F4, Italiaans F4 etc. allen welkom tijdens de Masters of F4. Dat zwl flinke startvelden opleveren met veel spektakel van die ambiteuze jonge honden. En zolang de FIA de nek niet omdraait van die klasse, heeft het een goede toekomst.

Moeten we de F3 Masters race vergeten? Nee, maar we moeten niet alleen meer gokken op F3.
De Masters zal een breder concept moeten worden. Wellicht een " Masters Festival ", waar men dat weekend strijd in meerdere klasses om hun Master titel. Zo kan men een F3 Masters, F4 Masters, FR Masters, Radical Masters, etc inplannen tijdens hrt evenement.

Red Bull Nederland strikken als sponsor voor het evenement zal ook een boost geven.
" Red Bull Masters Festival " straalt prestige uit, kan veel mooie Red Bull demo's verzorgen, en past ook goed in het plaatje van Red Bulls talenten programma.

Mocht Zandvoort doorgaan in de huidige Masters vorm, dan zullen niet alleen de startvelden maar ook de tribunes leeg raken.
Gelogd
Racing-Fan
Silver medal driver
****
Berichten: 343


« Antwoord #1 Gepost op: December 23, 2014, 10:05:46 »

F4 is wat betreft specs toch niet overal gelijk?
Gelogd
SennaDaSilva
Rookie driver
**
Berichten: 39


« Antwoord #2 Gepost op: December 23, 2014, 10:08:30 »

Niet overal, maar dat was met F3 ook het geval. Met wat speciale "Masters" regels kan men de boel gelijk trekken.
Gelogd
Patrick84
Gold medal driver
*****
Berichten: 1139


« Antwoord #3 Gepost op: December 28, 2014, 02:58:34 »

Ik denk dat we er aan moeten geloven dat de Masters nu definitief ten einde is
Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #4 Gepost op: December 29, 2014, 10:26:32 »

F4 is wat betreft specs toch niet overal gelijk?

Er zijn 3 kampioenschapen die dezelfde chassis en motor hebben.

http://www.f4championship.com/

http://www.adac-motorsport.de/adac-formel-4/uk/

http://smpf4championship.com/


Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #5 Gepost op: Januari 03, 2015, 01:45:28 »


Het beroemde Masters of F3 is al enige tijd niet meer wat het ooit was.
Onder de naam Marlboro Masters vierde de race haar hoogtij dagen, en enige tijd zonder deze sponsor liep het ook aardig door.

Maar met de komst van het EK lijkt de Masters te uit te sterven.
De sterke teams stappen over na dit kampioenschap, de afdankertjes rijden rond in ronduit treurige startvelden
in Engeland en Duitsland, het Italiaanse kampioenschap is ter zielen etc etc.
We hebben simpelweg geen nationale F3 klasses meer die er toe doen.

De FIA heeft Zandvoort wel op de EK F3 kalender gezet, maar vindt plaats tijdens het DTM weekend.
Krijgen we weer een rel als pas geleden, waarbij de verschillende F3 klasses het oneerlijk vinden dat de EK rijders 2x op Zandvoort rijden? Of wordt het de Masters weer in het verdoem hoekje geduwt door ongunstig plannen van de kalender?

Ik heb betreft de Masters dit voorstel gestuurd aan Erik Weijers.

Toekomst masters of Formula 3

De huidige opzet van 11 formule 3 wagens tijdens de Masters werkt niet meer, dat kan anders.
Door teams van de Euro formula open uit te nodigen.
De  chassis uit de Euro formula open zijn dezelfde als de chassis die in het FIA Formula 3 European Championship en British Formula Three  Championship worden gebruikt.

http://www.euroformulaopen.net/

Daarnaast de top 3 van de Formula 3 Austalian  Drivers Championship en de Formula 3 Brasil
Een wildcard geven

http://www.formula3.com.au/

http://f3brazilopen.com/versao2014/?lang=en

En daarnaast een wildcard voor de winnaar van de Toyota Racing Series Nieuw-Zeeland.
Dit is een formule kampioensschap wat vergelijkbaar is met de formule 3 en volgens de FIA F3 reglementen  is gebouwd. Dit kampioenschap wordt 5 weekenden in de maanden januari en
Februari gehouden en er doen jonge coureurs uit de formule renault en formule 3 kampioenschapen uit Australie, Brazilie, Japan en Europa mee.

http://www.toyota.co.nz/racing/toyota-racing-series/

http://www.toyota.co.nz/racing/toyota-racing-series/about/the-car/

De 7 coureurs uit de Formula 3 Austalian  Drivers Championship, Formula 3 Brasil en de Toyota Racing Series Nieuw-Zeeland moeten dan zelf bij een door het circuitpark Zandvoort zelf te bepalen
Formule3 team een wagen huren voor de Masters of Formula 3.

De winnaar van de Masters of  Formula 3 krijgt door Kumho Tyres een test aangeboden bij een AutoGP team. De Auto GP rijdt ook op Kumho Tyres.

Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #6 Gepost op: Januari 03, 2015, 01:54:22 »

Moet men niet eens gaan denken om het format toe te gaan passen op Formula 4?
Bij F4 hebben we genoeg nationale kampioenschappen met vergelijkebare specs.
F4 kunnen we beschouwen als het nieuwe Formule Ford, waarom hebben we trouwens niet al een Benelux klasse?

Bedenk je het eens. Benelux F4, Brits F4, Duits F4, Italiaans F4 etc. allen welkom tijdens de Masters of F4. Dat zwl flinke startvelden opleveren met veel spektakel van die ambiteuze jonge honden. En zolang de FIA de nek niet omdraait van die klasse, heeft het een goede toekomst.

Ik heb betreft de Masters of Formula 4 dit voorstel gestuurd aan  Erik Weijers.

Masters of Formula 4:

Is het geen optie om vanaf 2016 een Masters of  Formula 4 te houden?
Vanwege het feit dat Formula Renault 2.0 Northern European Cup,
de laatste jaren afwezig was op Circuitpark Zandvoort is het misschien een optie
om de Masters of Formula 4 tijdens de Masters of Formula 3 te houden?

Dan bedoel ik de Italiaanse , Duitse en het SMP F4 Championship, vanwege hetzelfde chassis en motor.

http://www.f4championship.com/

http://www.adac-motorsport.de/adac-formel-4

http://smpf4championship.com/

Net als bij de Masters of Formula 3 verzorgt Kumho tyres  voor de banden.
Doordat Kumho tyres  de banden leverde van de Formula Abarth (voorvanger Italiaanse  Formula 4) v zullen de kosten daarvoor laag zijn.

http://www.kumhomotorsportitalia.com/public/upload/catalogo.pdf

De winnaar van de De masters of Formula 4 krijgt een wildcard voor een raceweekend in
de Toyota Racing Series Nieuw-Zeeland. Deze raceklasse wordt gehouden in januari en februari.

http://www.toyota.co.nz/racing/toyota-racing-series/
Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #7 Gepost op: Januari 03, 2015, 01:59:22 »

Dit kreeg ik als antwoord terug van  Erik Weijers over de Formule 3 en Formule 4

Geachte heer Ace1( ik noem natuurlijk niet mijn eigen naam, de betreffende mail wil ik wel doorsturen naar de webmaster of een moderator)

Dank voor uw mail en de moeite die u heeft genomen om uw visie voor evenementen en raceklassen op Circuit Park Zandvoort op papier te zetten. Het doet ons altijd goed om te zien dat fans en autosportliefhebbers met ons mee willen denken.

 Zonder verder al te veel in detail op uw visie in te gaan, kunnen wij u melden dat met name aan het concept voor de Masters of Formula 3 natuurlijk het nodige moet gebeuren.
Gelogd
Patrick84
Gold medal driver
*****
Berichten: 1139


« Antwoord #8 Gepost op: Januari 05, 2015, 04:47:45 »

Afgelopen weekend was er wat nieuws:
"Er is nog steeds een theoretische kans dat de Masters wel doorgaan..... Echter vraag ik mij af wat het bijprogramma dan gaat worden....  Verbaasd Verbaasd
Met een paar weken komt er vanuit CPZ duidelijkheid.
Vandaar dat de definitieve kalender nog niet bekend is"
Gelogd
tarzancorner
Gold medal driver
*****
Berichten: 684



« Antwoord #9 Gepost op: Januari 05, 2015, 07:42:19 »

Afgelopen weekend was er wat nieuws:
"Er is nog steeds een theoretische kans dat de Masters wel doorgaan..... Echter vraag ik mij af wat het bijprogramma dan gaat worden....  Verbaasd Verbaasd
Met een paar weken komt er vanuit CPZ duidelijkheid.
Vandaar dat de definitieve kalender nog niet bekend is"

Alle nationalen F3 series bestaan bijna niet meer, startvelden zijn op 1 hand te tellen.
De enige mogelijkheid is om het EK F3 aan het de masters toe te voegen maar dan is de kans groot dat ze niet in het voorprogamma van de DTM rijden.
Een nieuw concept gaan verzinnen en dan over 1 of 2 jaar met een goed alternatief terugkomen.
Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #10 Gepost op: Januari 06, 2015, 03:14:36 »

Moeten we de F3 Masters race vergeten? Nee, maar we moeten niet alleen meer gokken op F3.
De Masters zal een breder concept moeten worden. Wellicht een " Masters Festival ", waar men dat weekend strijd in meerdere klasses om hun Master titel. Zo kan men een F3 Masters, F4 Masters, FR Masters, Radical Masters, etc inplannen tijdens hrt evenement.

Een Formule Renault Masters organiseren lijkt mij lastig want de Nec Formule Renault laat de Masters de laatse jaren links liggen en Circuitpark Zandvoort krijgt het niet voor elkaar om de World Series by Renault naar Zandvoort te halen.

Daarnaast volgens wikipedia.
French F4 Championship

The French F4 Championship is a Formula Renault series, aimed at graduates young drivers graduating from karting. The championship uses Formula Renault 1.6 cars, an entry level category, and is open to drivers between 14 and 21 years.

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_4

Wat betreft de Radical Masters daarmee krijg je nooit een vol startveld en het getuigd van tunnelvisie door alleen prototypes van Radical te nemen. Als je de Radical SR3 aanvult met de Wolf GB08, Norma M 20 FC, Tatuus PY012, Ligier JS53 EVO krijg je een leuk startveld.

http://www.radicalsportscars.com/uk/showroom/radical-sr3-rs.aspx

http://www.wolfracingcars.com/GB08/TECHNICAL-SPECS

http://www.norma-auto-concept.com/voitures/NORMA%20M20%20FC.pdf

http://www.tatuus.it/Prototype.php

http://www.ligier-martini.com/js53_EVO.html

Waar zijn deze teams te halen, heel simpel uit het VdeV kampioenschap in Frankrijk

http://www.vdev.fr/en/

http://www.vdev.fr/images/saisons/2015/Calendrier_Pr%C3%A9visionnel_V_de_V_ENDURANCE_SERIES_VdeV-2015.pdf

http://www.vdev.fr/images/saisons/2014/endurance-proto/classement_fr/classement-challenge-endurance-proto-vdev-2014.pdf

Als alternatief zou je in de toekomst LMP3 Prototypes kunnen nemen.

http://www.lemans.org/wpphpFichiers/1/1/ressources/Pdf/2014/press-release/lm-p3-press-release.pdf

http://www.sora-racing.com/sora_racing_coupe.php#

http://www.ginettajuno.com/

http://sportscar365.com/lemans/elms/oreca-considering-lmp3-car/

http://sportscar365.com/lemans/elms/riley-planning-lmp3-car-for-2015/

http://sportscar365.com/lemans/elms/aco-moving-ahead-with-lmp3-regulations/

http://www.motorsport.com/endurance/news/nissan-named-official-engine-supplier-of-lmp3-class/



« Laatste verandering: Januari 06, 2015, 04:00:52 door ace1 » Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #11 Gepost op: Januari 06, 2015, 03:17:24 »

Alle nationalen F3 series bestaan bijna niet meer, startvelden zijn op 1 hand te tellen.
De enige mogelijkheid is om het EK F3 aan het de masters toe te voegen maar dan is de kans groot dat ze niet in het voorprogamma van de DTM rijden.
Een nieuw concept gaan verzinnen en dan over 1 of 2 jaar met een goed alternatief terugkomen.

Je kunt inderdaad de masters beter een of twee jaar uitstellen zodat je het concept aanpast dan het laten doodbloeden met een startveld van 11 auto´s

Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #12 Gepost op: Januari 18, 2015, 05:12:01 »

F4 is wat betreft specs toch niet overal gelijk?

Daar gaat verandering inkomen vanaf 2016.

In 2015 heb je al 3 kampioenschappen die het hetzelfde chassis en motor hebben.
Italiaanse , Duitse en het SMP F4 Championship.

http://www.f4championship.com/

http://www.adac-motorsport.de/adac-formel-4

http://smpf4championship.com/

Daarkomt in 2016 het BRDC F4 bij.

http://www.formula4.com/news/brdc-f4-confirms-tatuus-as-new-chassis-supplier.aspx


Gelogd
tarzancorner
Gold medal driver
*****
Berichten: 684



« Antwoord #13 Gepost op: Januari 23, 2015, 07:40:09 »

Masters gaan toch door en wel in het ADAC weekend in September.
De kalender staat nu op de CPZ site.
Het Duits F3 kampioenschap bestaat onder tussen ook niet meer.
http://turbomagazine.be/NL16940-het-einde-van-de-duitse-formule-3.html?PHPSESSID=u6qtrfftp9ng1hi8n6r2p70d71
« Laatste verandering: Januari 23, 2015, 08:16:14 door tarzancorner » Gelogd
ace1
Silver medal driver
****
Berichten: 445



« Antwoord #14 Gepost op: Januari 23, 2015, 08:49:21 »

Masters gaan toch door en wel in het ADAC weekend in September.
De kalender staat nu op de CPZ site.
Het Duits F3 kampioenschap bestaat onder tussen ook niet meer.
http://turbomagazine.be/NL16940-het-einde-van-de-duitse-formule-3.html?PHPSESSID=u6qtrfftp9ng1hi8n6r2p70d71


Vandaar dat van Amersfoortracing in de Duitse F4 instapt?

Gelogd
Pagina's: [1] 2
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM