Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Oktober 20, 2017, 06:13:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: WTCC 2014  (gelezen 19310 keer)
Michael Drost
Gold medal driver

« Gepost op: December 04, 2013, 03:29:08 »

WTCC: Breder, lichter, sneller: Eerste afbeeldingen nieuwe Chevrolet Cruze en Honda Civic
Artikel op de voorpagina van Renť de Boer (Twitter: @renedeboer)

Citaat
reactie Racing-Fan
Vergeleken met nu zijn de wagens dikker en sneller dus dat is positief, maar Ä450k (wagen) en Ä120k (motor per seizoen) is wel erg duur. Dat is voor beide volgens mij een verdubbeling. Goed je hebt 50 pk minder maar een spec BTCC motor kost maar 30k.

BTCC in de jaren 90 overleed aan kosten. Een van de oorzaken van het oplopen van de kosten waren de veelvoud aan toegestane modificaties. Zo moesten chassis grondig verbouwd worden voor onder andere de grotere wielkasten (max hoogte wiel + band was 650mm), om nog maar te zwijgen van het doorontwikkelen van bijvoorbeeld de wielophanging. Alleen al de achterwielophanging van de Williams Renault Laguna's moet een enorm bedrag aan R&D gekost hebben (zie foto). Briljant truukje was wel dat de wielkast, bumper met splitter en band zo afgesteld waren, da als de voorwielen gedraaid werden, de splitter omhoog geduwd werd door de band.

Dat spookbeeld was voor Alan Gow (mecenas van het huidige BTCC en grondlegger van het BTCC Supertouring tijdperk) juist de reden aan te sturen op de Next Generation Touring Car (NGTC). Kosten zo laag mogelijk! Het veld is voor 2014 maximaal bezet met 32 inschrijvingen, terwijl er nota bene een nieuwe regel is ingevoerd, dat je de startplek licentie verliest als je 2x niet komt opdagen!

V8 Supercars, zelfde verhaal: COTF 2013 auto is veiliger (vraag maar aan James Courtney) en aanzienlijk goedkoper in opbouw en runningcosts ten opzichte van de voorganger.

Nu is het WTCC voor 2014 een klap duurder geworden. En natuurlijk: zoals ze eruit zien op de foto's, ziet dat er erg mooi uit. Maar als ik kijk naar de huidige F1 (ook een FIA WK), dan zie ik dat geld daar inmiddels veel belangrijker geworden is dan kwaliteit. Er zullen daar (ook) komend jaar mensen rondrijden die op zich best wel kunnen trappen, maar daar enkel en alleen zitten omdat ze de grootste zak geld meebrachten. Zelfs als je geen geld meebrengt, gaat het achter de schermen nog steeds om andere belangen dan het simpelweg racen en presteren (mag duidelijk zijn op welke Limburger ik doel).

Nog even en ik kijk alleen nog maar V8 Supercars, BTCC, Formula SAE en DNRT. Simpel en alleen omdat ik snelheid en vaardigheid wil zien. Teamwork en individuele performance! Openheid, toegankelijkheid, innovatie, toewijding en inzet. Maar vooral racen!

En voor mij is een WTCC, zonder TRC gewoon een TCC. Want laten we wel wezen, T en P zijn de William & Kate van het toerwagen racen!

Michael

PS het pruttelt nog even na in mijn bovenkamer. Dat betekent meestal dat er ťťn of andere luchtbel zich naar boven wurmt. Die luchtbellen bevatten dan weer ťťn of ander vaag idee. Dat zou dan weer de term luchtkasteel verklaren, want die ideeŽn zijn dan ook vaak groots (en meeslepend).

Wacht ... ...

P L O P !!

Heeft McGregor een doelgroep in The United Kingdom of Great Britain? Tom? Lees je mee? Er rijden RWD's in het BTCC! Het is dichtbij (minder reistijd). Spectaculaire stukjes asfalt! Een cultuur die je (naar ik vermoed) wel aanstaat (beviel Goodwood?). Baas Ravaglia kent de boel daar ook een beetje!

Goed idee, toch?
« Laatste verandering: December 04, 2013, 03:31:04 door Michael Drost » Gelogd

Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: December 04, 2013, 07:21:05 »

De nieuwe technische regels zijn natuurlijk een verdere ontwikkeling van de bestaande regels dus van die kant is het misschien een logische keuze, echter als dit tot gevolg heeft dat de kosten bijna verdubbelen dan vind ik het moeilijk om dit een goede keuze te vinden.

Persoonlijk denk ik dat een spec spaceframe of in ieder geval spec subframes de toekomst is van toerwagen racen. Ik ben zelf wel fan van NZ V8 Supertourers. Goed grote wagens zoals de Commodore en Falcon zijn hier op de premium merken na een zeldzaamheid maar je zou zo'n spaceframe ook kunnen maken voor wagens die een maatje kleiner zijn. Stop vervolgens een NGTC motor of een dikke spec GM V8 in zo'n wagen en je hebt volgens mij een spectaculaire klasse die relatief goedkoop is. In Zuid-Adrika zijn er plannen voor zo'n klasse. Het bedrijf dat de V8 Supertourers bouwt heeft hiervoor reeds een Ford Focus gebouwd.

http://www.youtube.com/watch?v=Y-XqtD1AHsU
« Laatste verandering: December 04, 2013, 07:26:42 door Racing-Fan » Gelogd
emotorsport
Bronze medal driver

E-Motorsport.punt.nl - rc 1/8

« Antwoord #2 Gepost op: December 12, 2013, 09:20:17 »

Tom Coronel met Roal Motorsport en de Chevrolet Cruze toch in 2014 in het WTCC.

Helemaal top!!

Edwin de Jong
Gold medal driver

Geluidsdagen? we geven ze gewoon oordopjes...

« Antwoord #3 Gepost op: December 12, 2013, 10:06:39 »

Helemaal goed!!
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: December 12, 2013, 10:59:34 »

Tsja... goed nieuws hoor, maar eerst maar eens zien of die Cruze in het WTCC 'nieuwe stijl' een winnende auto is. Wat dat betreft zit Coronel steeds net op de verkeerde plek. En de Cruze is een voorwielaandrijver, terwijl Coronel juist kan lezen en schrijven met achterwielaandrijvers. Ik ben dus benieuwd of dit value-for-money gaat worden, want oei wat is het duur geworden in het WTCC. Dat zie je trouwens terug in de inschrijflijst... Ik weet het niet

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: December 13, 2013, 07:53:44 »

Tsja... goed nieuws hoor, maar eerst maar eens zien of die Cruze in het WTCC 'nieuwe stijl' een winnende auto is. Wat dat betreft zit Coronel steeds net op de verkeerde plek. En de Cruze is een voorwielaandrijver, terwijl Coronel juist kan lezen en schrijven met achterwielaandrijvers. Ik ben dus benieuwd of dit value-for-money gaat worden, want oei wat is het duur geworden in het WTCC. Dat zie je trouwens terug in de inschrijflijst... Ik weet het niet
Citroen zal het winnende merk zijn.
Honda of Chevrolet maakt denk ik niet veel uit.

Coronel heeft ook met de voorwielaangedreven SEAT behoorlijk wat succes gehad.

Geld zal zeker een rol spelen maar de magere grid heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er maar een beperkt aantal nieuwe wagens beschikbaar zijn. Om die reden is het team van Rene Munnich afgehaakt.

2x Citroen, uitverkocht: Muller en Loeb. De Argentijn Jose Maria Lopez wordt in verband gebracht met een 3e Citroen.
4x Honda, uitverkocht: Tarquini, Monteiro, Michelsz en Bennani
Volgens geruchten 5x of 6x Chevrolet: Coronel, Chilton, Valente, ? ? ?
3x LADA, uitverkocht: Thompson, Huff en Kozlovskiy
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: December 13, 2013, 11:41:22 »

Overigens gaan er geruchten dat Seat  ook terugkeert in het WTCC.
Hier onder een foto van de Leon Cupra Racer met een 2 liter turbo motor van 330 pk, maar men overweegt een nieuwe WTCC auto met een 1.6 motor te onwikkelen. De basis van de Leon Cupra Racer is goed voor een Leon WTCC.

http://au.eurosport.com/wtcc/boardman-pulls-out-of-austrian-and-russian-legs_sto3761074/story.shtml

http://www.worldcarfans.com/113050657325/seat-leon-cup-racer-heading-to-worthersee
« Laatste verandering: December 14, 2013, 12:21:21 door ace1 » Gelogd
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: December 14, 2013, 12:05:24 »

Overigens is er een betrouwbare 1.6  turbomotor in het VW concern beschikbaar mocht Seat terug naar het WTCC willen.

http://www.volkswagen-motorsport.com/index.php?id=339&L=1
« Laatste verandering: December 14, 2013, 12:55:38 door ace1 » Gelogd
youri
Silver medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: December 15, 2013, 11:19:04 »

Oriola bij CitroŽn toch?!?!
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: December 16, 2013, 11:56:55 »

Dat wil hij graag.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: December 16, 2013, 05:23:08 »

Nee, wordt Jose-Maria Lopez. Ik verwacht trouwens dat CitroŽn de winnende WTCC-auto voor 2014 en de aankomende jaren gaat hebben.

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: December 16, 2013, 06:32:11 »

Ik verwacht trouwens dat CitroŽn de winnende WTCC-auto voor 2014 en de aankomende jaren gaat hebben.

Dat valt nog te bezien als Seat een comeback maakt in het WTCC, heeft men de winnende motor. Duitse motoren zijn nu eenmaal beter als Franse motoren. Peugeot werd op Le Mans ook overklast door Audi en bovendien kon Citroen in de racen die men in de WRC meedeed geen vuist maken tegen Volkswagen.
Racing-Fan
Silver medal driver

« Antwoord #12 Gepost op: December 16, 2013, 07:30:08 »

Ik verwacht trouwens dat CitroŽn de winnende WTCC-auto voor 2014 en de aankomende jaren gaat hebben.

Dat valt nog te bezien als Seat een comeback maakt in het WTCC, heeft men de winnende motor. Duitse motoren zijn nu eenmaal beter als Franse motoren. Peugeot werd op Le Mans ook overklast door Audi en bovendien kon Citroen in de racen die men in de WRC meedeed geen vuist maken tegen Volkswagen.
Scorebordjournalistiek  Grijns
Autopete
Test driver
*

« Antwoord #13 Gepost op: December 18, 2013, 10:28:32 »

Mooi stukje hoor! Nu even afwachten of het ook echt daadwerkelijk allemaal zo goed gaat worden!

You win some, you lose some, you wreck some
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: