Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
November 18, 2018, 11:46:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Altijd naar Marshall's luisteren!  (gelezen 14417 keer)
Michael Drost
Gold medal driver

« Gepost op: Augustus 14, 2013, 05:11:21 »

Waarom hebben we bij autosport nooit rellen? Wij hebben Marshalls! Echte marshalls! Zandvoort, Slowakije, maakt niet uit! Als een marshall spreekt, luister je!

Zie hier waarom!

Michael

Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 14, 2013, 08:24:45 »

Gaan we dit voorbeeld verheerlijken ja? Belachelijk dit.
extrem_racing
Rookie driver
**

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 15, 2013, 10:02:45 »

Geschrokken
Ehm, zonder enige achtergrondinformatie rondom dit filmpje vind ik het inderdaad ook belachelijk.
Noem dit nou niet echt reclame voor Marshalls.
Vraag me eerder af waarom ze zo buitensporig veel geweld moeten gebruiken.
Die twee gasten doen eigenlijk niks buiten op de verkeerde plek staan/zitten/liggen, ik zie ze zelfs niet eens zich verweren, dus waarom dan niet gewoon met genoeg man oppakken en afvoeren in plaats van als een achterlijke gaan staan meppen?
Ik zou er niet trots op zijn als ik zo op internet zou staan.
Maar gezien de reacties onder het filmpje is dit soort (in mijn ogen totaal onnodig) 'geweld' sociaal geaccepteerd.
Jammer....
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 15, 2013, 11:03:04 »

Okee, het is inderdaad heel erg tegen de grens aan (in mijn mening). De achtergrond info die ik heb, is dat de beide "toeschouwers" in een erg kennelijke staat daar hadden plaatsgenomen. Die plek werd door de marshalls als zeer gevaarlijk beschouwd en dus moesten de heren daar weg. Dat wilden desbetreffende heren niet, waarop de alternatieve verwijderingsmethodiek werd toegepast.

Ook ik keur geweld af (ben vader), maar ik zal ook zonder meer toegeven dat er een punt is waarop het vriendelijk benaderen ophoudt en de diplomatie met andere middelen voortgezet moet worden. Dat ziet er nooit leuk uit! Is ook nooit camerageniek. Geweld werkt gelukkig nog altijd afstotend.

Alleen als je als marshall zo een situatie snel ten einde wil brengen en de heren zo ver heen zijn dat praten geen zin heeft en ze ook niet je bevelen opvolgen, kom je op het gebied van von Clausewitz. De "von Clausewitz doctrine" schrijft voor dat als een confrontatie onvermijdelijk is geworden, alles geoorloofd is om die zo snel mogelijk in jouw voordeel te beëindigen. Dat is krijgskunst. Winnen in een gevecht doe je door zo snel mogelijk je tegenstander met alle beschikbare middelen te overrompelen en hem het voortzetten van de strijd onmogelijk te maken. Daarvoor is alles geoorloofd. En waarom? Alles minder dan dat, laat de strijd onnodig langer duren en leidt als gevolg daarvan tot onnodig lijden aan beide kanten. Het aloude "als je iets doet, doe het dan goed!".

Getoonde marshalls hebben hun werk uitstekend gedaan en gehandeld op een wijze die het meest effectieve eindresultaat garandeerde. Dat ziet er niet leuk of aangenaam uit, maar het werkt wel. In onze moderne "geciviliseerdheid" zien we het niet graag, maar de "heren" waren al eerder overeind gekomen om te proberen die plek weer in te nemen, dus de voortzetting van diplomatie op andere wijze (ook dat is er één van Von Clausewitz) nadat de heren op de grond lagen, was in mijn ogen enkel en alleen bedoeld om ze ook definitief van die plek weg te houden.

In mijn ogen is het heel simpel: op die plek zijn de marshalls de baas en mogen zij, in mijn ogen escaleren tot zij hun doel bereikt hebben. Hoe snel en hoe ver die escalatie gaat, ligt zuiver en alleen aan de marshalls! Of misschien beter gezegd, aan degene die aangesproken wordt!

Achtergrond: Von Clausewitz zag ooit de slag bij Waterloo en beschreef zijn conclusies in zijn boek "On War".

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Michael
« Laatste verandering: Augustus 15, 2013, 11:05:04 door Michael Drost » Gelogd

extrem_racing
Rookie driver
**

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 15, 2013, 11:53:59 »

In mijn ogen is het heel simpel: op die plek zijn de marshalls de baas en mogen zij, in mijn ogen escaleren tot zij hun doel bereikt hebben. Hoe snel en hoe ver die escalatie gaat, ligt zuiver en alleen aan de marshalls! Of misschien beter gezegd, aan degene die aangesproken wordt!

Kijk, daar kan ik wat mee, met zo'n uitgebreide reactie.
Dank daarvoor.
Heb even het stukje eruit gehaald waar voor mij het 'pijnpunt' zit.

Natuurlijk zijn de Marshalls de autoriteit in het door hen beheerde baanvak en hebben de heren daar naar te luisteren.
Op de beelden zie ik alleen niet waarom er geslagen moet worden.
De heren zijn schijnbaar zo laveloos uit dat ze nauwelijks tegenstand bieden.
De een is niet uit zijn liggende positie tegen de vangrail geweest en de ander heeft zichtbaar moeite om te blijven staan.
Dat ze niet luisteren is natuurlijk irritant,maar mijn mening had er gewacht kunnen worden op de rescue auto (wedstrijd ligt aan de beelden te zien toch al stil) en dan hadden ze daarmee de heren kunnen afvoeren aangezien ze dan met 4 man tegenover twee dronken lorren hadden gestaan.

Ik snap helemaal dat er gepast geweld bestaat in een situatie als deze omdat er direct gevaar uit voor komt.
Mijn moeite met dit filmpje is dat ik het geweld niet gepast vind.

Aan de andere kant: ik sta daar niet op dat moment en kan dus niet voor deze Marshalls beslissen wat op dat moment gepast was.
Ik kan alleen mijn mening geven over hetgeen ik zie.

Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 15, 2013, 12:29:40 »

Dat zijn allemaal terechte bevindingen. Tja, de schoonheidsprijs zat er al niet in en er is, achteraf gezien ook wel wat te zeggen voor het feit dat het er inderdaad op lijkt dat de wedstrijd stil is gelegd. Er lijkt dan ook een stukje frustratie in te zitten en dat is ook niet goed. Nooit emotioneel betrokken raken, hoe moeilijk dat ook is, lijkt hier niet gelukt te zijn.

Zoals je aangeeft, wij waren er op dat moment niet bij en zien alleen de beelden.

Laat ik van mijn kant de hoop uitspreken dat deze beelden er toe leiden dat er vanuit de kant van de vervelende gasten wat meer respect/terughoudendheid ontstaat, richting de oranje horde en dat deze beelden gebruikt worden om te achterhalen wat goed ging, wat niet goed ging en wat er de volgende keer dus anders moet. Op die manier worden wij er allemaal beter van ;-)

En ook jij dank voor je inhoudelijke reactie! Je hebt een paar goede punten naar voren gebracht, waarvan ik niets anders kan doen dat het er mee eens zijn.

Marcel ten Caat
Bronze medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 15, 2013, 07:10:26 »

Volgens mij is het gebruik van geweld hoe dan ook niet gewenst.

Willen de heren niet weg, doorgeven aan de wedstrijdleiding en boel stil laten leggen om beveiliging of politie de kans te geven die kant op te komen. Zo te zien lag hier alles al stil en wilden de heren simpelweg niet vertrekken, dus ga je dan maar meppen.
Dick555
Rookie driver
**

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 16, 2013, 08:19:43 »

Die mafkees blijft toch echt inhakken op de nietsdoende toeschouwer....lijkt nergens op.
Richard
Silver medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 16, 2013, 11:40:39 »

Dit is toch wel erg bizar hoor, ik ben zelf marshal maar zo zou ik een toeschouwer nooit behandelen, ook al is ie straalbezopen.
Gewoon doorgeven aan de wedstrijdleiding, die stuurt de beveiliging erop af zodat je met meerdere mensen die mafkezen weg kan laten halen.
Waarom die marshal zo tekeer gaat weet ik niet, misschien had die vent wat over z'n moeder gezegd ofzo?
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: