Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 21, 2017, 02:11:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 7
  Print  
Auteur Topic: Talenten die het niet haalde  (gelezen 44476 keer)
ronald jonker
Silver medal driver

« Gepost op: Mei 11, 2008, 12:57:20 »

we hebben in NL al heel wat race talenten gehad waar vele van dachten dat ze het gingen maken of die goed opweg waren tot........

wat dacht je van gerrit van kouwen.
  reed formidabel in de formule ford, fabrieks auto van lola gekregen en won als eerste nederlander het formule ford festival. ging naar engeland voor formule 3 won daar diverse races en in het 2e jaar ging het super tot de team eigenaar (de zille) vond dat hij het team moest opdoeken omdat gerrit het vele malen beter deed dan zijn zoon die daar ook reed.  daarna werd het stil......
reed nog wel voor bmw met M3 samen met 2 aantrekkelijke dames ( Mercedes Stermitz en Anette Meeuvissen, veel schoonheid maar de snelheid was ver te zoeken)
en verder reed hij toerwagens groep N in NL
ik denk dat gerrit zeker een kans had om F3 kampioen te worden en verder te komen.

of de betreurde marcel albers (voor de jonkies onder ons, geen familie van christijan)
won de marlboro challenge in NL en kwam om het leven tijdens een Formule 3 racen op Thruxton in 1992.
had de eerste race gewonnen en was bezig met een snel seizoen.
helaas mocht het niet zo zijn en zo ging een zeer groot talent verloren.
ik denk dat marcel de grootste kans had om in de formule komen van alle talenten uit eind 80 begin 90.

wie vond jij een talent?
« Laatste verandering: Mei 13, 2008, 09:57:21 door Dennuz666 » Gelogd
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 11, 2008, 09:48:19 »

we hebben in NL al heel wat race talenten gehad waar vele van dachten dat ze het gingen maken of die goed opweg waren tot........

wat dacht je van gerrit van kouwen.
  reed formidabel in de formule ford, fabrieks auto van lola gekregen en won als eerste nederlander het formule ford festival. ging naar engeland voor formule 3 won daar diverse races en in het 2e jaar ging het super tot de team eigenaar (de zille) vond dat hij het team moest opdoeken omdat gerrit het vele malen beter deed dan zijn zoon die daar ook reed.  daarna werd het stil......
reed nog wel voor bmw met M3 samen met 2 aantrekkelijke dames ( Mercedes Stermitz en Anette Meeuvissen, veel schoonheid maar de snelheid was ver te zoeken)
en verder reed hij toerwagens groep N in NL
ik denk dat gerrit zeker een kans had om F3 kampioen te worden en verder te komen.

Als ik het juist heb heeft hij ook nog de F3 race in Monaco gewonnen. Verbaasd
Was inderdaad een erg groot talent, maar misschien was (en is?) Nederland destijds wel te klein voor professionele begeleiding.

of de betreurde marcel albers (voor de jonkies onder ons, geen familie van christijan)
won de marlboro challenge in NL en kwam om het leven tijdens een Formule 3 racen op Thruxton in 1992.
had de eerste race gewonnen en was bezig met een snel seizoen.
helaas mocht het niet zo zijn en zo ging een zeer groot talent verloren.
ik denk dat marcel de grootste kans had om in de formule komen van alle talenten uit eind 80 begin 90.

Ik zag het in Formule Ford eerlijkgezegd niet zo zitten in hem, maar het was wel een ontzettend aardige gozer. In de Engelse F3 was hij echter bezig aan een opvallend goed seizoen, totdat die noodlottige wedstrijd op Thruxton. Volgens mij zijn bij die klapper nog diverse toeschouwers gewond geraakt die brokstukken voor hun donder kregen. Tragisch! Huilen

wie vond jij een talent?

Moet het persé een Nederlander zijn? Als ik een zuiderbuur mag noemen, dan ga ik voor Mike den Tandt. Reed tegelijkertijd met Robert Doornbos in de Formule Ford, maar was in mijn ogen destijds een ontieglijk veel groter talent dat Doornbos. Het grote verschil: na de Formule Ford heeft Den Tandt volgens mij nog wel iets gedaan in Formule Renault, maar daarna hebben we nooit meer iets van hem vernomen. En Doornbos schopte het tot F1-coureur... tsja het kan raar lopen he.
« Laatste verandering: Mei 11, 2008, 09:50:54 door Drrrrkkk » Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 11, 2008, 11:15:47 »

Cor Euser had veel verder kunnen komen. Het op zijn gezicht timmeren van een sportcommissaris heeft zijn loopbaan op een cruciaal moment onderbroken en het CART-avontuur had gewoon een vervolg moeten krijgen. Verkeerd management en dan krijg je dat. Overigens, als mijn geheugen niet stuk is, debuteerde Cor in de FF1600 na het winnen van de wintercursus. Toen kreeg ie een (door Marlboro) betaald seizoen aangeboden. Maar hij was niet de enige winnaar. Tegelijk, op dezelfde condities, debuteerde ene Peter Gijswijth. Die was namelijk net zo snel en net zo getalenteerd; men kon geen keuze maken. Bij, ik meen de Paasraces, werd de vader van Peter in de pitlane aangereden en dat kostte hem beide achillespezen. Na dat akkefietje heeft Peter nooit meer gereden. Dan vraag ik mij dus af "what if"....

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 11, 2008, 11:24:54 »

De broertjes van der Ende hadden natuurlijk ook een beter vervolg van hun loopbaan moeten hebben. Leuk hoor, een NL kampioenschapje oppikken, maar internationaal waren ze beiden op weg naar grotere hoogten. Tja, de "net-niet-gevalletjes", in veel gevallen door net niet genoeg talent, maar bij de broers gewoon een muntenkwestie. Zet de Van Dongens ook maar in dat rijtje. Natuurlijk kunnen er in NL klassen wel leuke resultaten worden behaald, maar om er internationaal te komen heb je gewoon munten nodig, van jezelf of van een suikeroom.

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 12, 2008, 12:04:11 »

In zekere zin zou je natuurlijk ook Peter Kox kunnen noemen. Natuurlijk, hij is een begenadigd GT-coureur en heeft in die categorie internationaal een zeer goede naam. Maar als je onder "het net niet haalde" verstaat dat een coureur de F1 moet halen, dan is Kox daar een mooi voorbeeld van. Was winnaar van de al eerder genoemde Marlboro Challenge van midden jaren '80 en kwam in bijv. de toenmalige Europese Opel/Lotus serie uit tegen mannen als Häkkinen, McNish en Frentzen. En werd daar absoluut niet om z'n oren gereden!

Maar toch, waar ging het (als je het over F1 hebt) dan fout? Verkeerd management? Te weinig centjes? Of gewoon veel te aardig?

mario penaat
Bronze medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 12, 2008, 11:26:13 »

Heb het wel en wee van Donny Crevels van dichtbij meegemaakt en geloof mij, deze jongen heeft echt een hoop talent. Ook bij Donny is het altijd een geldkwestie geweest samen met een aardige dosering pech. Hij kon in z'n jonge jaren z'n talent beginnen te ontplooien op de kartbaan van vader Dick in Amsterdam. Na menig NK- titels (5 stuks), en het winnen van de WorldCup kwam de overstap naar de Opel-Lotus.  Wint hierin in 1994 het NK en de Nations Cup. Dan een 1e dip: niet genoeg geld voor een interessant zitje in F3. In 1996 deelname aan Marlboro Masters bij Prema Power gesponsord door Pink Eliphant. Don start achteraan maar weet zich naar een ik meen 13e plek te sturen. Er volgen nog een paar wedstrijden in Italiaans F3. Pink Eliphant is onder de indruk en sponsord Donny voor een heel jaar Italiaans F3 in '97. Hij haalt het kampioenschap en valt tijdens de Masters uit terwijl hij op plek 5 rijdt en hard inloopt op de kopgroep.
In principe lag het contract voor de F3000 klaar maar vlak voor de start van het seizoen haakt de sponsor af. Dit was het begin van dip 2 en duurde ruim 2 jaar. In deze 2 jaar rijdt Donny alleen de Nieuwjaars race op de kartbaan van pa en begint op de markt te werken want er moet ook nog gewoon overleefd worden natuurlijk.
Ikzelf kartte ook in deze tijd (125cc, schakel) en Don stond zo nu en dan achter de tap in de kantine. Op een onbelangrijke zomeravond competitie was hij er ook en ik maakte de opmerking;"zo Don, Rij je weer eens mee"? Na een paar "nou's" en" hmmm's", stond Don er bij de startopstelling. Hij won natuurlijk van ons amateurs.  de uitslag maakte me toch een beetje trots want ik werd 3e achter Donny en ene Henry Zumbrink, de BRL lights champ van vorig jaar!
Maar goed ineens was het plezier weer terug bij Don en hij reed nog een paar kartwedstrijden dat jaar.

Dan trekt pa Dick maar weer eens wat centen uit z'n zak en Donny doet mee aan de laatste race van de Marcos Mantis Challenge en na veel problemen in de VT's zet hij hem toch maar even op Pole. Na een zeer slechte start waarbij hij een tikje krijgt van Herman Buurman, duikt hij vol de vangrail in maar het vuur is terug!
Dan volgt er in het jaar erna deelname in DSC in een Marcos en het telefoontje van Mark Koense en Jan Lammers om te rijden in de Dome op Le Mans. Ik heb de hele week ( en testdag) meegemaakt en heb Don ongelooflijke dingen zien doen met deze auto. Ondans z'n gebrek aan ervaring met dit soort bolides is hij alleen tijdens z'n 1e rit op de testdag even in de grindbak terecht gekomen;"dacht dat ik net zo laat kon remmen dan mijn F3 maar dit gaat net zo hard als F1",was zijn reactie. Tijdens de zeer natte race maakte hij geen fout en was vroeg in de ochtend na de audi's de snelste op de baan! Helaas vielen ze uit.
Toch komt er weer geen echte doorbraak en in 2003 weten Donny en z'n zwager Jan een aantal kleine sponsors te strikken voor deelname aan de V8 star tijdens de Masters. 10 min. voor aanvang van de vrije training is alles rond en kan z'n pak aan. Hij zit direkt bij de snelsten en wint beide races! Er volgen nog wat deelnames in deze klasse maar het is ook het laatste jaar van de V8 star, dus daar staat hij weer met lege handen!

Dan een telefoontje van Spyker en deelname aan Sebring en Le Mans. Echter met rijders als Dumbreck, Coronel enz. is Don de "kleine naam" in het team en rijdt hij meestal in de trainingen als de banden door de "grote namen" zijn opgereden. In de wedstijd is hij vaak even snel of sneller.
Ook rijd hij ondertussen in de BRL-v6 en wordt de 1e kampioen van deze klasse.

Dan wordt hij in 2006 door Spyker aan de kant gezet. Het gaat steeds beter met de auto en bekende namen zijn geinteresseerd. Ook een vecht partij tussen monteurs van Don z'n auto en een rijder van een Ferrari waarmee Don een aanrijding heeft gemaakt tijdens een LMS race (Don voor een race geschorst ) heeft hier misschien mee te maken gehad.

Tegenwoordig is Don nog steeds aktief in de BRL en een van de weinige die het de "colle- boys" echt lastig maakt. Hij kon dit jaar in een dikke Porsche rijden maar moest dan weer geld meenemen en daar heeft hij ( en Dick) niet zo veel zin meer in. "Ik kan het beter in mijn zaak en markt investeren, dat geeft toch meer zekerheid voor de toekomst. En hij heeft gelijk.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 12, 2008, 01:09:10 »

Dat weekend dat Crevels in de toenmalige V8star instapte was wel trouwens een kippenvelmoment. Zelden heb ik zoveel gejuich in de Zandvoortse duinen gehoord! Lachebek

mario penaat
Bronze medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 12, 2008, 02:22:04 »

Ja dat was zeker een kippevel moment Drrrkkk!. Don had al een dagje getest maar dat was al weer een tijdje voor de Masters. Dus om zo in te stappen en rijders als b.v. Pedro Lamy en Cecotto te verslaan was waanzinnig.

Don was uitzinnig maar wat hem altijd verbaast is dat hij ook echte fans schijnt te hebben. Ik weet nog dat er in 2001 een Nederlandse vlag hing met zijn naam erop vlak bij de Dunlop brug. Don dacht dat wij die hadden opgehangen wat niet het geval was. Hij was verbaasd hierover. Net zoals er mensen naar hem toekwamen met foto's van z'n F3 en een handtekening wilden terwijl hij onder de indruk was dat hij in de zelfde race zat als een Kristensen en Mcnish enz. Of dat er een schaalmodelletje was uitgekomen van zijn F3 en Randel van Autopassion me vertelde dat hij verkocht als broodjes. Toen ik voor Don het autootje meenam en dit vertelde Bleef hij er lang naar kijken en zei op z'n plat Mokums:"niet te geloven dat mensen hier geld voor uitgeven".
Heb altijd het idee gehad dat hij niet twijfelde over z'n eigen kunnen maar het misschien wel een beetje raar vond dat anderen dat ook vonden. Maar ja, talent brengt ook bewonderaars!

zag net dat hij 4e is geworden in de 1e race BRL na een beroerde start. Niet slecht als je sinds oktober geen racestuur hebt vastgehouden, toch. Hij zal wel pijn in z'n handen hebben!
Ollie
Test driver
*

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 12, 2008, 09:45:44 »

Wat het leeuwendeel van deze mensen tot verloren talenten maakt, is volgens mij het feit dat ze weliswaar hard konden rijden, maar op jonge leeftijd niet de handigheid en sluwheid hadden om ook het zakelijke deel goed te regelen. Dat kan je mensen op die leeftijd eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Helemaal al niet wanneer je al sinds jonge leeftijd alleen met 1 ding bezig bent; hard rijden. En dus vaak niet direct uitblinkt in schoolprestaties.

Waarom komt iemand als Hamilton er nu wel? Omdat ie van de kart tot de f1 is begeleid, gecoacht en op cruciale momenten iemand naast zich had die de juiste beslissing nam. En natuurlijk betaalde; ook geen detail. Helaas is dat ook de realiteit. Als je Piquet of Rosbeg van achter heet, verloopt het autoraceleven een stuk gladder.

Mijn persoonlijke grote verloren talent; Marcel Albers. Ik weet nog hoe ik hoorde dat hij was verongelukt. Het was het eerste dodelijk ongeval in de sport die ik net leerde kennen en zo ontzettend mooi vond. Dat zet je toch wel even stevig aan het denken over wat je leuk vindt.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 12, 2008, 10:24:55 »

zag net dat hij 4e is geworden in de 1e race BRL na een beroerde start. Niet slecht als je sinds oktober geen racestuur hebt vastgehouden, toch. Hij zal wel pijn in z'n handen hebben!

Extra pijn in de handen dan bij The Don: een zware beker vanmiddag in race 2! Grijns

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 13, 2008, 12:10:19 »

Wat het leeuwendeel van deze mensen tot verloren talenten maakt, is volgens mij het feit dat ze weliswaar hard konden rijden, maar op jonge leeftijd niet de handigheid en sluwheid hadden om ook het zakelijke deel goed te regelen. Dat kan je mensen op die leeftijd eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Helemaal al niet wanneer je al sinds jonge leeftijd alleen met 1 ding bezig bent; hard rijden. En dus vaak niet direct uitblinkt in schoolprestaties.

Tja, overal, maar zeer zeker in de autosport kom je dan handige jongens tegen die wel bereid zijn zich te ontfermen over zo'n jong talent. Ze zitten er zelf maar voor een paar procentjes tussen, echt waar.... Het is ook gewoon te verleidelijk voor sommigen. Vaak hebben ze zelf gigantisch veel geld gespendeerd aan hun mislukte autosportloopbaan en dan is daar ineens dat ventje, bulkend van het talent, snapt niks van de wereld, maar kijkt wel tegen jou op, omdat jij ooit op weg leek naar iets moois. Dus vertel je het argeloze kereltje dat jij toen niet wist hoe het werkt, daarom ging het destijds met jou zelf sub-optimaaal, maar nu je het wel weet ben je gaarne bereid je nek uit te steken en al je contacten aan te boren om enz.. Even contractje tekenen.... Joh, dan nog kan het goedgaan. Maar al te vaak helaas niet. Altruisme is niet waarom de autosport bekend staat. Ja, ooit bij de OCA (=vrijwilligers) misschien, maar nu echt nergens meer.

Het is ook wel te begrijpen, niet te waarderen, maar wel te begrijpen. Zelf heeft zo'n vent ongeveer het familiekapitaal er doorheen gejaagd. Hij werd toen geholpen door een meneer die het allemaal wist. Nu is is hij zelf een meneer die het allemaal weet, dan wel daar voor aangezien wordt. Dan is het niet helemaal onbegrijpelijk dat de vent denkt: "hey, nu is het mijn beurt. Eerst zorgen dat ik zelf wat vang, om die oude schulden af te lossen en dan eens kijken of ik dat pikkie echt verder kan brengen. Dan ga ik er eindelijk eens serieus geld aan verdienen, zoals mij destijds is voorgehouden." En zo houdt het systeem zichzelf in stand, racegeneratie na racegeneratie.

Cynisme is mij af en toe inderdaad niet vreemd, maar levenservaring bracht ook wat mee.

Rocket Ron
Gold medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: Mei 13, 2008, 05:57:20 »

Ik ben natuurlijk nog niet zo oud, maar dat verhaal van Marcel Albers ken ik inderdaad wel en dat is al in vele magazines uitgemeten aan bod gekomen. Telkens weer denk ik inderdaad: "What if..."

Of je in mijn geval (voorbeeldje) van 'verloren talent' kan spreken weet ik niet, maar in mijn ogen wel! Ik heb het dan over iemand die hier al vaker aan bod is geweest (onder de andere topics), namelijk Paul Meijer.. Wat als hij wel een volledig seizoen F3 had kunnen rijden etc.? Na de kampioenschappen in Formule Renault werd het namelijk aardig stil! Afgelopen seizoen wint hij haast alle races in de Formule Renault North European Championship waar hij aan deelneemt en een paar weken terug wint hij met MP Motorsport in de Eurocup! Wat als die jongen bijvoorbeeld dit seizoen in plaats had gereden van Laurens Vanthoor (waar ik overigens totaal niets tegen heb) bij Van Amersfoort Racing in de Formule 3 (met Volkswagen-krachtbron en ondersteuning van wellicht 'Das Auto')...

When the flag drops, the bullshit stops!
Martijn03
Rookie driver
**

« Antwoord #12 Gepost op: Mei 14, 2008, 04:41:00 »

Extra pijn in de handen dan bij The Don: een zware beker vanmiddag in race 2! Grijns

Inderdaad heerlijk om te zien hoe gedreven hij is als hij eenmaal in de auto zit.
Je weet gewoon dat hij voor het maximale gaat, zie de tweede race van maandag.
En de inhaalraces vorig jaar, op Zolder van p18 naar het podium.
Heerlijk als je lang aan de auto heb gewerkt als je dan ziet dat hij er ook helemaal voor gaat.
mario penaat
Bronze medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: Mei 31, 2008, 02:52:09 »

Een racer van voor mijn tijd. Mijn pa hield vroeger plakboeken bij met krantenknipsels. In deze plakboeken kwam ik zijn naam zeer vaak tegen als Neerlands F1 hoop voor de toekomst: Wim Loos.

Een groot talent die in onderhandeling was voor een F1 zitje bij Ferrari! Helaas dacht het noodlot daar anders over.

Op het laatste moment wordt Wim opgeroepen om deel te nemen aan de Spa 24 uur 1967 in een Alfa Romeo 1600 GTV voor het officiele Belgische Alfa team. Wim crasht zwaar en wordt uit zijn Alfa geslingerd. In deze tijd waren er immers nog geen gordels aanwezig in raceauto's. Wim overlijdt helaas en Nederland moet nog even wachten op z'n eerste echte serieuze F1 kandidaat.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #14 Gepost op: Juni 08, 2008, 12:13:34 »

Een racer van voor mijn tijd. Mijn pa hield vroeger plakboeken bij met krantenknipsels. In deze plakboeken kwam ik zijn naam zeer vaak tegen als Neerlands F1 hoop voor de toekomst: Wim Loos.

Een groot talent die in onderhandeling was voor een F1 zitje bij Ferrari! Helaas dacht het noodlot daar anders over.

Op het laatste moment wordt Wim opgeroepen om deel te nemen aan de Spa 24 uur 1967 in een Alfa Romeo 1600 GTV voor het officiele Belgische Alfa team. Wim crasht zwaar en wordt uit zijn Alfa geslingerd. In deze tijd waren er immers nog geen gordels aanwezig in raceauto's. Wim overlijdt helaas en Nederland moet nog even wachten op z'n eerste echte serieuze F1 kandidaat.

Zoals je wellicht weet bestaat CPZ dit jaar 60 jaar en ter ere daarvan is in het Zandvoorts Museum een tentoonstelling (zie: http://www.zandvoortsmuseum.nl/actueel/tentoon.html ) ingericht die t/m September geopend is. Daarin ook aandacht voor Wim Loos. Jammergenoeg ontbreekt trouwens zijn naam op het autosportmonument bij de hoofdingang van CPZ.

Pagina's: [1] 2 3 ... 7
  Print  

Ga naar: