Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Juli 22, 2019, 11:44:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3]
  Print  
Auteur Topic: Chicane Circuit Park Zandvoort  (gelezen 23509 keer)
Patrick84
Gold medal driver

« Antwoord #30 Gepost op: Mei 19, 2009, 06:36:46 »

Ik weet zeker dat bij de weinige motorraces die op Zandvoort worden gehouden de chicane wordt gebruikt.

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik ben met motor races nog niet op CPZ geweest.
Wel weet ik dat op verscheidene punten langs de baan pionnetjes staan om die als chicane te nemen.

Wat ik wel weet is (wat ik ook al lees) is dat tijdens het Vrij Rijden die chicane genomen word.
Dit is besloten nadat er tijdens zo'n vrij rijden dag een keer ongeveer 6 auto's betrokken waren bij een mega crash.
1 Auto was gespind en stond midden op de baan net na Post 9.
Toen de volgende groep er aan kwam op volle snelheid was er voor hun geen mogelijkheid om te remmen en het gevolg is bekend.
6 auto's total loss........

Verder word de chicane niet meer gebruikt tijdens A evenementen aangezien de FIA de chicane heeft afgekeurd......
Hij moest komen op verzoek van de FIA maar uiteindelijk keuren ze hem af.......slim he Verbaasd
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #31 Gepost op: Mei 19, 2009, 07:18:35 »

Ik weet zeker dat bij de weinige motorraces die op Zandvoort worden gehouden de chicane wordt gebruikt.

Wel weet ik dat op verscheidene punten langs de baan pionnetjes staan om die als chicane te nemen.
Onboardbeelden van de 4 uurs ZAC endurance motor race op Zandvoort.
http://www.youtube.com/watch?v=4-U9-DM2sZw&feature=related
Patrick84
Gold medal driver

« Antwoord #32 Gepost op: Mei 25, 2009, 09:03:37 »

Onboardbeelden van de 4 uurs ZAC endurance motor race op Zandvoort.
http://www.youtube.com/watch?v=4-U9-DM2sZw&feature=related

Ok vergist dus Lachebek
Dan was het waarschijnlijk alleen met het vrij rijden van motoren.
Zag wel op het filmpje pionnen liggen in de apex van Bos Uit
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #33 Gepost op: Mei 25, 2009, 03:51:22 »

Die pillonen in bos uit zag ik ook al, erg raar maar toch.
Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #34 Gepost op: Mei 25, 2009, 04:00:50 »

De pilonnen liggen er vaker bij vrij rijden, dit geeft het moment aan waarbij je in moet sturen enz enz..

Dus ze helpen met de juiste race-lijnen rijden Knipoog
chequered flag
Test driver
*

« Antwoord #35 Gepost op: Mei 26, 2009, 10:53:01 »

De pilonnen liggen er vaker bij vrij rijden, dit geeft het moment aan waarbij je in moet sturen enz enz..

Dus ze helpen met de juiste race-lijnen rijden Knipoog

Bijna goed  Cool
De pilonnen liggen daar om de heren en dames coureurs te dwingen niet te vroeg in te sturen.
Want als zij dat wel doen en komen ten val dan komen ze namelijk frontaal hard tot stilstand tegen de bandenstapel al daar. En dat is niet goed voor het lichaam. Huilen Als ze nu vallen dan glijden ze meer in de rijrichting "langs" de geleiderail.
Herman
Test driver
*

« Antwoord #36 Gepost op: Februari 28, 2011, 12:12:24 »

dit breng me trouwens op een idee.... moeten we een topic openen over de cursusdagen??? of gaan we dan te ver off topic?  wie wil mag hem openen.

Vroeger werd dat de Beerepootsteeg inderdaad ook gebruikt bij de cursussen. Daarmee reden ze de baan dan ook weleens in omgekeerde volgorde. Dus startend vanaf het Rechte Stuk t.h.v. het Posthuis (ga ik ervanuit dat men die term kent) meteen rechtsaf de Beerepoot in, over het drempeltje linksaf de Hugenholtzbocht door, Gerlachbocht, Tarzanbocht, finish op Rechte Stuk t.h.v. vipbox Tarzan Corner. Dat waren altijd leuke wedstrijdjes waarbij niet de meest krachtigste auto won, maar de handigst manoevreerbare.
Dat parcours heb ik ook nog gereden tijdens de racecursus. Deur aan deur langs de betonblokken door de Berepootsteeg  Grijns

Wat betreft de chicane, die is in de winter van 1998 op 1999, toen het circuit weer op lengte werd gebracht, aangelegd met het oog op de toen nog verwachtte terugkeer van de Formule 1. Dit vond men nodig omdat de uitloopstroken daar te klein waren. Opmerkelijk genoeg is deze chicane (gelukkig) niet gebruikt tijdens de F1 demonstraties. Zoals reeds gezegd is hij anderhalve keer gebruikt tijdens nationale races. Dit om voor de afwisseling eens op een andere variant van het circuit te rijden. Enkele jaren geleden was ik er tijdens een circuitdag voor motoren waar de chicane werd gebruikt. Zelf heb ik met de auto aan verschillende vrijrijdendagen van de HARC meegedaan waarbij de chicane gelukkig niet werd gebruikt.

Ook ik vind een chicane voor het Scheivlak een vorm van heiligschennis. Er ligt ook nog een onzalig plan om de Gerlach- en Hugenholtzbocht te amputeren om een groter paddock te creŽren. Mocht dit ooit doorgaan dan is de karakteristieke sprint over de Hunserug naar het Scheivlak toe ook verknoeid.
« Laatste verandering: Maart 15, 2012, 11:23:22 door Herman » Gelogd

hansfohr
Test driver
*

« Antwoord #37 Gepost op: April 02, 2011, 01:07:44 »

Brr.... laten we niet hopen dat die chicane tussen Hunzerug en Scheivlak een permanent karakter krijgt. Dan wordt het een rasechte stop-and-go circuit. Het is helaas een wereldwijde tendens: bochten met 'ballen' worden rigoreus verlangzaamd door die stompzinnige chicanes.  Ik weet het niet
Pagina's: 1 2 [3]
  Print  

Ga naar: