Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
November 19, 2019, 12:33:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3
  Print  
Auteur Topic: Chicane Circuit Park Zandvoort  (gelezen 24263 keer)
D-M0de
Gold medal driver

« Gepost op: Mei 09, 2008, 11:52:36 »

Hallo mensen,

ik meen me te herinneren dat er in het begin van dit millennium, tijdens een raceweekend de chicane werd gebruikt in de Slotemakerbocht. Heeft iemand hier foto's en/of video's van? Eventuele andere informatie wordt ook gewaardeerd; is de constructie al eens eerder gebruikt?
Fllying_Fin
Silver medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 09, 2008, 12:40:15 »

Die chicane ligt op het stuk waar je ook het korte circuit kan nemen.

op cpz.nl lees ik alleen maar "baan zonder chicane". Ik denk niet dat deze ooit is gebruikt op dit huidige circuit. Het zal er wel liggen 'voor het geval dat' een raceklasse het niet veilig genoeg vindt en blablabla.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 09, 2008, 12:42:31 »

Voor zover ik weet is de chicane maar tijdens één evenement gebruikt, tenminste een deel ervan. Men gebruikte de chicane dan als doorsteek; dus in de Slotemakerbocht rechtsaf en dan het rechte stuk op richting Audi S-bocht (dat toen nog naar de naam Nissanbocht luisterde). Was geen bijster succes, want het werd een 1e versnelling bochtje. Toenmalig DTCC-coureur Cor Euser zei letterlijk "zijn we met het NK achteruitparkeren bezig ofzo?", omdat het volgens hem weinig met racen had te maken.

Maar als echte chicane naar het Scheivlak toe is die chicane volgens mij nooit gebruikt. Goddank, want dan zou je het heerlijk snelle deel Hunzerug/Slotemakerbocht/Scheivlak voor een groot deel om zeep helpen. Van mijn part mogen ze het gewoon permanent dichtmaken daar, alleen maakt de racecursus tijdens de wintermaanden volgens mij juist wel gebruik van, om zodoende twee korte circuitjes te creëeren.

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Petor
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 09, 2008, 01:50:37 »

De chicane is anderhalf keer keer gebruikt tijdens national autosport evenementen, wat we nu het Powerpack noemen. Beide volgens mij in het eerste jaar van het nieuwe sirkwie. De data weet ik even niet.
Aan het begin van het seizoen (Pinksteren?) reedt men een wiekent op het Nationale Circuit. Midden in de Slotenmaker bocht, gelijk na baanpost 8, rechtsaf naar het rechte stuk voor de Audi-S bocht. Toen nog Nissan bocht.
Later in het jaar (Trophy?) is een evenement verreden waarbij de chicane gebruikt is. Dus weer na Post 8 rechtsaf, maar daarna gelijk weer links door de chicane richting het Scheivlak.
Met name de laatste optie vond ik rees heiligschennis van het zuiverste water! Het Scheivlak hoort men volgas te naderen, via de voor Zandvoort zo karakteristieke glooiende combinatie Hunserug en Slotemakerbocht. Niet via zo'n nare chicane, waardoor men met een slakkegangetje bij het Scheivlak aankomt. Gelukkig is de chicane maar een keer gebruikt.
Ik hoop dat het bij deze ene keer blijft!
Rocket Ron
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 09, 2008, 03:46:25 »

De chicane is anderhalf keer keer gebruikt tijdens national autosport evenementen, wat we nu het Powerpack noemen. Beide volgens mij in het eerste jaar van het nieuwe sirkwie. De data weet ik even niet.
Aan het begin van het seizoen (Pinksteren?) reedt men een wiekent op het Nationale Circuit. Midden in de Slotenmaker bocht, gelijk na baanpost 8, rechtsaf naar het rechte stuk voor de Audi-S bocht. Toen nog Nissan bocht.
Later in het jaar (Trophy?) is een evenement verreden waarbij de chicane gebruikt is. Dus weer na Post 8 rechtsaf, maar daarna gelijk weer links door de chicane richting het Scheivlak.
Met name de laatste optie vond ik rees heiligschennis van het zuiverste water! Het Scheivlak hoort men volgas te naderen, via de voor Zandvoort zo karakteristieke glooiende combinatie Hunserug en Slotemakerbocht. Niet via zo'n nare chicane, waardoor men met een slakkegangetje bij het Scheivlak aankomt. Gelukkig is de chicane maar een keer gebruikt.
Ik hoop dat het bij deze ene keer blijft!

Ik hoop dat je het express doet, maar die spelfouten wekken een beetje een irritatie bij me op! Rollende ogen

When the flag drops, the bullshit stops!
Petor
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 09, 2008, 04:39:07 »

Das mooi. Van irritatie kun je altijd het meeste leren!
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 09, 2008, 04:52:22 »

[...]Later in het jaar (Trophy?) is een evenement verreden waarbij de chicane gebruikt is. Dus weer na Post 8 rechtsaf, maar daarna gelijk weer links door de chicane richting het Scheivlak.
[...]

Bedankt. Dat is inderdaad hetgeen wat ik me herinnerde, de rechts-links beweging die de auto's daar maakten. Is deze constructie wellicht het gevolg van Imola 1994? In veel bochten werd en wordt nog steeds de snelheid eruit gehaald. Denk aan de Tamburello zelf. Gelukkig is het bij enkele bochten (Eau Rouge, Scheivlak) bij een eenmalig iets gebleven. Gelukkig.
Fabian
Silver medal driver

Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 09, 2008, 05:06:10 »

De chicane wordt geloof ik nog wel gebruikt met het vrij rijden. Dan is het bedoeld om de snelheid eruit te halen voordat de de rijders (want de meeste zijn geen coureur al denken ze dat) het scheivlak in gaan.

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 09, 2008, 08:16:25 »

Ik hoop dat je het express doet, maar die spelfouten wekken een beetje een irritatie bij me op! Rollende ogen

Is het niet gewoon de warmte? Rollende ogen

Rocket Ron
Gold medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 10, 2008, 12:24:45 »

Nee, dat niet.. maar laten we het op 'historisch' taalgebruik houden! Lippen verzegeld

When the flag drops, the bullshit stops!
Dirk
Gold medal driver

The only barrier in life is the SAFER barrier.

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 24, 2008, 06:35:37 »

Nee, dat niet.. maar laten we het op 'historisch' taalgebruik houden! Lippen verzegeld

dan moet je ook 'weekeinde' zeggen en 'parcours'.

ps. die chicane lijkt mij wel lollig om een keer te rijden. Knipoog

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: Mei 25, 2008, 10:43:29 »

OK, dan laten we jou een keertje op zondagochtend de chicane rijden. Vervolgens schuiven we de vangrails daar weer dicht en starten we met de races op het échte circuit, goed? Knipoog

Ik hoop dat ze nooit meer van deze gekkigheid gebruik maken. Waneer namelijk het snelle deel Hunserug/Slotemakerbocht/Scheivlak/Mastersbocht eruit gaat zoals het nu is, dan blijft er bar weinig interessants over op het huidige circuit

Fabian
Silver medal driver

Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ

« Antwoord #12 Gepost op: Mei 25, 2008, 06:42:14 »

Tijdens het vrijrijden mag je voor 20euro (geloof ik) 20minuten over het circuit rijden. Dan ben je verplicht om de chicane te rijden. Zo wordt de snelheid voor het scheivlak omlaag gehaald. Veel plezier, maar ik sla over!

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: Mei 26, 2008, 10:44:19 »

Tijdens het vrijrijden mag je voor 20euro (geloof ik) 20minuten over het circuit rijden. Dan ben je verplicht om de chicane te rijden. Zo wordt de snelheid voor het scheivlak omlaag gehaald. Veel plezier, maar ik sla over!

Tsja, wel begrijpelijk. In mijn tijd was het letterlijk nog Vrij Rijden... ik werd eens met een bloedgang ingehaald bij het aanremmen van de Audi S-bocht (terwijl er heel duidelijk was gezegd dat dit NIET de bedoeling was). Ik was met mijn Ford Sierra achter een andere Sierra aan het aanjagen (altijd leuk zo'n vergelijkend warenonderzoek Lachebek ) en er kwam een Golfje met veel te hoge snelheid mij voorbij. Maar die kneus besloot ook nog effe die andere Sierra te pakken, die dus al de Audi S-bocht ingestuurd was! Het gevolg was een megaklapper waarbij die Golf zowat als een zelfzoekend-doelraket die Sierra torpedeerde. Boos
Zelf dook ik op hoge snelheid door de rondvliegende onderdelen heen de grindbak in, als ontsnappingsroute. En dan hebben we het dus over een simpele Vrij Rijden dag he!

Cowboys, zucht... dus dat men op dit soort dagen die chicane erin stopt op het snelste deel van het circuit, vind ik niet zo gek.

BigBird
Silver medal driver

« Antwoord #14 Gepost op: Mei 26, 2008, 01:48:33 »

Is de Chicane ook niet een keer bij een DTM race gebruikt.
Er staat mij hier iets van bij.
Pagina's: [1] 2 3
  Print  

Ga naar: