Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 22, 2019, 01:29:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: GP Belgie 1982, zolder. Mijn 1e GP  (gelezen 7467 keer)
mario penaat
Bronze medal driver

« Gepost op: Mei 08, 2008, 03:11:56 »

Mijn allereerste bezoek aan een GP was die van Belgie op het circuit van Zolder in het jaar 1982. Ik was toen 11 jaar oud en kwam al wel vanaf 1976 elk jaar naar de bandentest en F1 kwalificatie op Zandvoort. De race zelf was nog taboe. Immers kleine Mario rende alle kanten op naar al het moois dat er was en paps wilde -en daar heb ik nu alle begrip voor maar toen absoluut niet - de race gewoon volgen. Dus Mariootje moest dan -boos- thuis blijven. Mijn ouders wonen in Hillegom en als de wind gunstig stond kon je de F1 auto's op zondag soms heel zachtjes horen omdat het dan ook rustiger was op straat. Geen geluids vervuiling, laten we maar zeggen.

Maar goed, In '82 vond paps de tijd rijp voor mijn eerste GP. Het moest dan wel een beetje speciaal zijn dus we gingen naar het "buitenland". We gingen samen met een bevriend stel van mijn vader, in een vouwcaravan. Ik vond het natuurlijk helemaal super en na de vrijdag kwalificatie te hebben gezien en met de gedachte op zondag echt een GP te gaan mee maken kon het weekend alleen nog maar beter worden! Dacht ik.

Toen de zaterdag kwalificatie en nu ging het er echt voor! Mijn favoriet was, zoals voor veel fans, Gilles Villeneuve. Misschien wel de snelste en meest onbevreesde coureur aller tijden. Om Gilles te zien kwalificeren op de superzachte, maar eigenlijk onnodige Qualifiers was adembenemend.
Zo'n 10 min voor het einde van de kwalificatie ging Gilles de baan op voor een laatste, ultieme poging een supertijd uit zijn Ferrari turbo te persen. Wij zaten op de hoofdtribune en na zijn inlap stuifde gilles voorbij. "nou daar gaat ie, Mario", zei paps nog tegen mij. Niet realiserend dat deze woorden een 40 seconden later een hele andere betekenis zouden krijgen dan mijn vader bedoelde.
We zagen hem nog door de Chicane achter de pits doordriften en over de heuvel gaan naar, wat bleek, de eeuwige renbaan. Er staat me bij dat we wel de crash hebben gehoord maar weet dat niet helemaal meer zeker. Wel was snel duidelijk dat er een ramp was gebeurd. Reddingsauto's, ambulance enz spoedden zich richting het ongeluk. Courreurs druppelden de pits binnen en waren zwaar aangeslagen. Bij Ferrari gingen de boxen direkt dicht. Wat op mij een grote indruk maakte was, na alle herrie van de kwalificatie, de absolute stilte op het circuit en de tribunes. Je kon echt een speld horen vallen. Het leek wel of de hele wereld stil stond en iedereen in een shock verkeerde.

Het bericht druppelde over het circuit dat Gilles nog leefde maar klinisch dood was. Op de camping vertelden getuigen over de crash; nog nooit hadden ze een auto zo hoog de lucht in zien gaan, Gilles zou uit de wagen geslingerd zijn.

We hadden een klein z/w t.v.tje in onze vouwcaravan en het nieuws kwam dat Gilles ( als ik het goed heb 20.12 uur ) was overleden. Ook werd toen de crash getoond en de vrouwelijke helft van onze vrienden viel flauw bij het zien van de impact van de crash en het "vliegen" van Gilles met het stoeltje nog op zijn rug en zonder helm. Gilles belandde in de hekken met zijn hoofd tegen een paal.
Maar ik denk dat als hij niet uit de auto was geworpen, hij het ook niet had overleefd.

Mijn superweekend werd uiteindelijk een ramp in de zin dat mijn favoriet dodelijk verongelukte. Aan de andere kant hoort dit bij mijn sport en - hoe een negatieve gebeurtenis dan ook dus begrijp me niet verkeerd - is dit weekend een voor de sport historische gebeurtenis geweest die ik uit eigen ervaring weer later aan mijn zoon kan vertellen als hij oud genoeg is om het te begrijpen. Hij is nu 3 jaar en natuurlijk al op Zandvoort geweest. Maar het liefst had ik natuurlijk gehad dat dit weekend anders was verlopen. Dan was Gilles waarschijnlijk Wereld Kampioen geworden en had ik in plaats van te huilen om het verlies, kunnen juichen voor de winst.

Gilles kennende zal hij nu goede vriendjes zijn met Rob Slotemaker. Wedstrijdjes houdend wie er het meest dwars gaat op de eeuwige renbaan
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 08, 2008, 09:25:26 »

hier gaan ze.............      helaas vergane glorie, maar vergeten doen we ze nooit!!!!
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 08, 2008, 09:31:05 »

gilles was altijd dwars, letterlijk en figuurlijk!!!!
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 08, 2008, 09:33:13 »

reed wel eens een krasje....
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 08, 2008, 09:41:33 »

maar de enige waar enzo ferrari respect voor had.
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 08, 2008, 09:44:16 »

ook gilles moest het leren, dus eerst in de lagere klasse´s aan de gang.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 08, 2008, 10:48:03 »

Goed idee Mario om er een topic over te starten... mooi verhaal!

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
mario penaat
Bronze medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 09, 2008, 07:11:12 »

Bedankt voor de hint Drrrkkkk! Knipoog
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 09, 2008, 10:29:37 »

Bedankt voor de hint Drrrkkkk! Knipoog

You're welcome! En voel je vooral vrij om meer zaken te posten... afdeling Historie is, zoals je vast wel hebt gezien, helemaal mijn ding. Lachebek

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: