Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Oktober 22, 2017, 08:32:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3
  Print  
Auteur Topic: Het toekomstige circuit van Zandvoort  (gelezen 32418 keer)
SennaDaSilva
Rookie driver
**

« Gepost op: November 22, 2012, 11:54:56 »

Denk allen mee, ontwerp allen mee!!!!!!

HIER MIJN VERSIE : http://imageshack.us/photo/my-images/829/cpz1proposalv3.jpg/

Ik heb een eerste "eigen" droom-zandvoort layout hieronder geplaatst.
Toegegeven, sommige dingen zullen wellicht te onwaarschijnlijk zijn, al heb ik stille hoop.
Maar ik denk dat meerdere dingen binnen mijn plan wel haalbaar of in ieder geval realistisch zijn, waarbij ik heb gekeken naar hoe de baan veiliger wordt maar wel zijn karakter bijft behouden.

Een rondleiding :

We starten bij start en finish, De eerste verandering is de verplaatsing van de pitsstraat.
Op deze plek hebben we door het verdwijnen van de pitsstraat vanaf de huidige hoofdtribune een
veel beter zicht op de baan achter de pitstraat. In de plaats ervan ligt er nu een "sub-paddock welke te bereiken is via de Hoofdpaddock via een tunnel die onder de Hunzerug en Gerlach/Hugenholtz loopt.
Het voordeel is dat het kleine ministraatje tussen rechtenstuk en de Hugenholtz weg kan.

We rijden door de Tarzan richting Gerlach. Hier zijn de vangrails verder naar achtergeplaatst, deze staat nu te dicht bij de bocht.

We rijden nu naar de Hugenholtz. Deze kan blijven bestaan in haar huidige vorm door het verdwijnen
van de oude pits ingang en het verbindingsweggetje. De betonnen muur verdwijnt, en de vangrails kunnen veel verder naar achter geplaatst worden. Er komt een groene geasfalteerde uitloopstrook.

We kunnen nu een heel stuk doorrijden, tot na het Scheivlak.
Bij de Mastersbocht komen we op een punt waar mijn "droom" wellicht een droom blijft.
Mijn liefste wens zal zijn een groot deel van het oude circuit weer op te bouwen. Mocht dit niet lukken dan kunnen we de Mastersbocht gewoon naar rechts nemen, en komen we op een punt waar ik straks verder op door zal gaan.

Maar eerst rijden we bij de Masters rechtdoor (mijn droomscenario). De golfbaan wordt weggekocht, en we hebben de terugkeer van de oude Marlboro chicane/Hondenvlak. We rijden glooiend door Tunnel Oost. Aan de buitenkant van de baan worden hoge "natuurlijke" geluidsmuren geplaatst, zo kan er veel publiek zitten en wordt het oosterlijke deel van Zandvoort behoed van teveel geluidsoverlast. 

We rijden door waar vroeger de chicane van Bos-in begon. Hiervoor in de plaats komt de "Lammersbocht".
Een eerbetuiging aan Zandvoorter Jan Lammers.

Vanwege de lange en zeer snelle aanloop vanaf vanaf de Hugenholtz door Scheivlak en de snelle links-rechts van de Marlboro chicane is de Lammersbocht een zeer goede plek voor inhaalacties.
Ook rondom de Lammersbocht ligt een kunstmatige duin voor publiek en tegen geluids overlast voor zowel zuid Zandvoort als het Bungalowpark, wat "zo goed als" kan blijven liggen waar het ligt.

Na het verlaten van de Lammersbocht rijden we door de snelle "Lennep-knik" door naar de 'Verstappen-bocht".
Het geheel is een omgekeerde kopie van het Scheivlak, ook weer voorzien van grote grindbakken (een beetje humor in de Verstappen-bocht mag toch?). 

We midden in de Verstappen-bocht op het punt waar we met het huidige circuit net na de Mastersbocht in aanraking komen. Mocht het "droomscenario" van de gedeeltelijke renovatie van het oude circuit niet haalbaar zijn, dan rijden we dus gewoon door de Mastersbocht door. 
Met of zonder "oud circuit" erbij, komen we vervolgens op het uitkomen van de "Verstappen-bocht", waar we tot op heden rechts sturen, komt te vervallen.  

Na de Verstappenbocht komen we op een recht stuk. Na het rechte stuk komen wij uit bij een zeer scherpe
hairpin, genaamd "Spyker". Dit o.a. vanwege de spijkervormige bocht, en het Nederlandse ex-F1 team.
De Spyker hairpin is een kopie van de beroemde La Source, waar er o.a. vanwege het snelle stuk vanaf de Lammersbocht en de snelle Verstappenbocht OF vanaf de Mastersbocht een hoop snelheid wordt meegenomen.
Het uitkomen van "Spyker" is net als La Source een beetje naar buiten buigend.

Hierna rijden we door de snelle links-rechts combinatie " Williamson bocht", een eerbetuiging aan de op Zandvoort verongelukte Britse F1 coureur. We komen nu uit op huidige circuit, waar de linker doordraaier omgedoopt wordt tot "Courage", de andere op Zandvoort verongelukte F1 coureur.

* Door het vernoemen van de bochten naar deze coureurs, zal Circuitpark Zandvoort eindelijk eens zijn "plicht"
doen door op een goede manier een eerbetoon te geven aan deze rijders. Ik vindt het ronduit belachelijk dat daar in al die jaren nooit een wat aan gedaan is. Ik hoorde laatst dat er wat geld bij elkaar geschraapt is om een blikken kunstwerk neer te zetten (rijkelijk laat!!!!), maar vindt dat er na al die jaren wellicht ook wel twee bochten vernoemd hadden mogen worden (net als de Rob Slotenmakerbocht). Dat men dan later Bos-uit omgedoopt werdt naar Luyendijk (alle respect voor de man zelf) vindt ik ronduit smakeloos. Dat had de Courage of Williamson bocht moeten worden, net als dat "de bocht zonder naam", die had ook vernoemd kunnen worden naar een van die rijders. *

Dat gezegd hebbende, gaan we verder.

Na de Courage komen we op het rechte stuk richting de Audi S bocht. Altijd een mooi punt om in te halen, maar als het daar misgaat, is de grindbak kort, en de vangrails heel dichtbij. Direct achter die vangrail loopt het circuit weer. Mocht er eens een auto de lucht in gelanceerd worden, (denk aan Alan McNish op Le Mans) dan gaat het op deze plek ook echt ongelovelijk mis. Daarom wordt de Audi S bocht wel in de zelfde vorm behouden, echter enkele meters eerder ingezet. zodoende kan er een asfalt uitloopstrook met daarachter een grindbak gemaakt worden. Bij de vangrails wordt er een vanghek geplaatst om te voorkomen dat een gelanceerde auto over de vangrail schiet en erachter weer op het circuit terecht komt, met alle gevolgen van dien.

We rijden na de Audi S bocht door naar de Kumhobocht, welke onveranderd blijft. Echter van rechts sluit er een doorsteekpunt aan bij dee bocht. Dit is een klein verbindingsstuk tussen de Spyker hairpin, en de Kumhobocht, voor eventuele "clubraces". Het is een variatie op het oorspronkelijke concept ontwerp van Zandvoort uit 1987.

Na de Kumho rijden we door naar de Bos-uit/Luyendijkbocht. Vlak voor deze bocht begint rechts aan de binnenkant van de bocht de ingang van de pitsstraat. Direct na de bocht begint daar het verplaatste pitcomplex, welke nu aan het begin van het rechte stuk ligt. Het grote voordeel is dat er nu aan het eind van het rechte stuk veel meer plek is voor een uitloopstrook bij de Hugenholtzbocht, en de pitsstraat ingang veel veiliger en ruimer is. Ook is het pitcomplex nu direct aangesloten aan de grote Heineken Paddock, waardoor men niet meer hoeft te pielen langs het smalle verbindingsstuk tussen de Tangopaddock en de Heineken Paddock. Alle grote klasses zijn nu direct gehuisvest net hun motorhomes op een ruim paddock, direct aan het pitcomplex. 

(Overigens vindt ik Heineken wel een mooie investeerder voor een grootscheepse update van het circuit, wellicht naamgever.. "Heineken Circuitpark Zandvoort" bijvoorbeeld?).  

Aan de buitenkant van Bos-uit/Luyendijkbocht licht een korte geasfalteerde uitloopstrook gevolgd door een grote grindbak. Het huidige uitkomen van Bos-uit is ongeveer net zo link als de Tamborello van Imola 1994.
Het is nu wachten tot het een keer veschrikkelijk misgaat daar, de grote DTM crash liet was nog maar net door het oog van de naald. Heel raar dat er nog niets veranderd is daar.

De "natuurlijke geluidswal" wordt door de komst van de nieuwe grindbak een stuk naar achter geplaatst. Parkeerplaats B moet het vergelden. Deze wordt soms gebruikt als paddock, maar deze kan verplaats worden naar Parkeerplaats C. Voordeel van Parkeerplaats C is dat de tunnel aldaar direct uitmond op het circuit.

Ter hoogde van het circuitcafe La Source, komt een tweede Hoofdtribune, in de stijl van de huidige tribune, echter twee keer zo lang. Zo beslaat deze tribune het grootste deel van de pitsstraat, de pituitgang, en de Hugenholtzbocht. Het La Source cafe is ondertussen zo vergaande glorie, en ligt op een te tactische plek.
Deze zal wellicht zich kunnen samenvoegen met het andere circuitcafe (welke nu nog aan het einde van het huidige pitcomplex ligt. Twee cafees op 1 circuit lijkt me een beetje veel.  

Tussen de oude Hoofdtribune en de nieuwe, komt een Mediacomplex van 2 etages. Bovenop het dak van het media complex is een plat dak, waar een tijdelijke tribune geplaatst kan worden. De startopstelling blijft liggen waar die al ligt, deze ligt namelijk perfect naast het nieuwe/verplaatste pitcomplex. (Overigens wel een erg ondoordachte actie destijds het plaatsen van het huidige pitcomplex, om deze op de oude plek te laten, en niet naar het begin van het rechte stuk, dit heeft namelijk zoveel meer voordelen. Zie : enkele voordelen hierboven beschreven).

Verder worden er enkele algemene dingen veranderd aan het circuit. Rondom het gehele circuit wordt er een kleine weg aangelegd zodat baancommesarisen, ambulances, brandweerwagens, opleggers etc, etc, langs kunnen rijden. Dit allemaal voor de veiligheid voor zowel de rijders op baan als circuitpersoneel naast de baan.

Ook de baanposten worden verbeterd, naar  

Verder worden bandenstapels vervangen voor moderne FIA goedgekeurde "stootkussens" welke vandaag de dag o.a. te vinden zijn bij de chicane in Monaco. Deze absoberen minimaal, zo niet beter dan bandenstapels, en zijn ook veiliger.  

Verder zal er een speciale "circuit weg" richting circuit aangelegd moeten worden, om "circuit bestemmings" verkeer goed door te voeren. Ook een speciale busdienst vanuit een andere plek in de omgeving waar grote parkeerplaatsen zijn.  

Waarschijnlijk zal mijn bovenstaande "droom Zandvoort" plannen nooit helemaal zo uitgevoerd kunnen worden. 
Hiervoor zijn gewoon heel veel geld en vergunningen nodig.

Echter, je moet hoog inzetten...

Er zitten mijn inziens toch behoorlijk wat logische en redelijke makkelijke aanpassingen tussen. 
Ik denk dat Zandvoort gewoon op zoek moet gaan naar een grote investeerder als "titelsponsor" en deze ook
moet toestaan bepaalde beslissingen te nemen. Totaal onafhankelijk blijven gaat in deze tijden gewoon niet meer. Het is niet geheel ongebruikelijk meer, zie bepaalde voetbalclubs of bijvoorbeeld de Red Bull Ring.
Ook grote sportcomplexen worden tegewoordig vernoemd naar een grote investeerder. Dus waarom een "sportpark" als Zandvoort niet? Het zal het voortbestaan van Zandvoort als internationaal racecircuit veiligstellen.
Te lang achter de feiten blijven lopen, wat in Zandvoort al jaren gebeurd, gaat je een keer de kop kosten.

De bezoekersaantallen lopen terug, en het circuit is gedateerd, zelfs na de renovatie in 1999, welke in mijn ogen niet bepaald goed doordacht was. Een grote investering is meer dan nodig, en heel behoorlijk wat van de bovenstaande voorstellen zou ik graag hierin verwerkt zien.  

Desaltniettemin, wat vinden jullie van mijn dagdroom, en mijn ideeen/voorstellen :-).

Eigen circuitversies of aanvullingen op de mijne zijn welkom. 
« Laatste verandering: November 23, 2012, 02:24:19 door SennaDaSilva » Gelogd
Snelle Henkie
Bronze medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: November 23, 2012, 10:49:17 »

Leuk dat je zo begaan bent met CPZ!!! En ja...wat zouden we zijn zonder dromen...

Maar laten we eerlijk zijn: een dergelijke layout is echter pas mogelijk na een nucleaire ramp. Bedenk dat voor elke schep die in het duin rondom cpz gezet wordt een vergunning nodig is. Dichterbij het woongebied kan het circuit vanwege de huidige wetgeving niet verlegd worden (en dat is ook goed).
We zullen het dus moeten doen met de huidige lay-out. De uitloop in Bos-Uit moet zonder meer verbreed worden, de inrit van de pitstraat zou voor het mooie wat meer verlegd moeten worden naar de Luyendijkbocht. Verder een forse revamp van de paddock met meer/betere faciliteiten ook t.a.v. parkeren.
Blijft het heikele punt van de Gerlach/Hugenholtzbocht. Voor grote events en sanering paddock zou dat eigenlijk moeten verdwijnen. (wordt ook weer een probleem om een nieuw baanvak te leggen richting Slotemakerbocht ivm milieu). Zie ik dus niet gebeuren...
Ook de bereikbaarheid zie ik niet snel verbeteren gezien het omringende gebied.

De vraag is in hoeverre CPZ in de toekomst nog geschikt zal blijken voor grote internationale events. Als je de nieuwe circuits in de wereld bekijkt, is de standaard wel heel erg veranderd. Aan die moderne eisen zal CPZ moeilijk kunnen voldoen. Maar met een flinke investeerder kun je wel een heel eind komen; ook in de huidige lay-out. En mss. kan men met beperktere middelen op eenvoudige wijze al heel wat bereiken...

Maar dat is het probleem van CPZ: er is domweg geen geld. Overigens mag het voor mij part tot in lengte van dagen zo blijven! Wat kopen we voor al die asfaltplakken, metershoge FIA hekken en gekleurde strepen..Op CPZ is het nog racen pur-sang.  Foutjes door rijders worden direct afgestraft, toeschouwers hebben een fenomenaal uitzicht (zowel op als naast de baan).
Dat CPZ populair is blijkt ook wel uit de jaarrond bezettingsgraad van de baan. Vrijwel dagelijks is er  wat te doen.

Zandvoort blijft toch altijd een apart geval in de racerij. Het circuit maakt deel uit van een geweldig toeristengebied met het strand voor de deur, en een gezellig uitgaanscentrum om de hoek en een directe treinverbinding. Veel circuits dromen ervan...want je kunt dan wel een hypermodern Tilke-circuit hebben, als je ergens in de middle of nowhere ligt is de lol er voor velen snel af. Van die unieke situatie in Zandvoort wordt m.i. nog te weinig gebruik gemaakt door alle partijen.

Zandvoort zal daarom altijd een grote aantrekkingskracht houden op rijders, teams en raceseries.
Daarom ben ik niet zo heel erg bang voor een mooie toekomst van CPZ, en denk ik dat een grote remake van de paddock met 1e klas faciliteiten, fatsoenlijke parkeerruimte, de uitloop in Bos-Uit en een perfecte klantvriendelijke bediening naar de gasten wel een vereiste is om inderdaad nog heel lang door te leven.

Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: November 23, 2012, 10:58:50 »

Ik denk dat we nu al zo vast zitten dat ik zeg... Laat nog maar even zo :-)

Alleen Hugenholz, Starttoren, paddockasfalt en parkeerfaciliteiten moet over nagedacht worden.
Hendrik
Bronze medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: November 23, 2012, 12:33:24 »

Provincie kan meebetalen toch? Doen ze hier in Drenthe ook. Of het bedrijfsleven even kietelen. Gamma heeft naar mijn weten een aardig duit in het zakje gedaan bij de Junior-Track van Assen.

Maar indd, eerst dat hopeloze paddock aanpakken en dan fatsoenlijke parkeergelegenheid creeren voor de toeschouwers.
Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: November 23, 2012, 01:00:41 »

Provincie kan meebetalen... Ja, in Drenthe wel ja.
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: November 23, 2012, 02:23:13 »

Provincie kan meebetalen... Ja, in Drenthe wel ja.

Misschien wil IJsland meebetalen. Daar heeft onze grote vriend (die nu voor de rechtbank staat) tenslotte alles naar toe overgemaakt.

Hendrik
Bronze medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: November 23, 2012, 04:21:22 »

Ben het btw wel met Henkie eens, dat die lelijke asfaltplakken met prachtige kleurtjes, waar ik a) het nut totaal niet inzie en b) knallende koppijn van krijg, nergens voor nodig zijn. Net als al die giga hekken waar je nog geen lens doorheen kan prikken.

Hoe staat de Provincie eigelijk tov het circuit?
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: November 23, 2012, 04:32:32 »

Nou, snel ook een poging in elkaar gefietst. Helaas niet de run-off voor Bos Uit kunnen intekenen of de paden achter de rails, maar goed, dit is een begin.

Pad onderin loopt weg langs media-centrum. Hoeven de vrachtauto's ook niet meer te wachten. Tevens Start-Finish gelaten waar die was. Scheelt met opstellen.

Onderin kan nog een mooi hotel en/of parkeergarage (bijvoorbeeld met boxen) voor race auto's (mooi terugverdien model voor CPZ/makkelijke stalling voor mensen die het apparaat niet kwijt kunnen).

Reacties?

Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: November 23, 2012, 04:48:39 »

Ja super idee, tunnel onder de baan door en klaar is Kees :-)

Helaas is het allemaal (beschermd?) duingebied...
Huib
Silver medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: November 23, 2012, 04:57:52 »

Ik weet niet precies hoe beschermd het is, maar zo enorm beschermd kan het niet zijn als je ziet wat voor mountainbike pad ze daar aan het aanleggen zijn..

Ik denk dat dit gedeelte tijdens de Circuit Short Rally ook nog wel spannend zal gaan worden aangezien vorig jaar bijna elke deelnemer hier wel een keer is doorgeschoten..
« Laatste verandering: November 23, 2012, 05:12:22 door Huib » Gelogd

F1 lobby
Test driver
*

« Antwoord #10 Gepost op: December 16, 2012, 02:20:20 »

Dit is maar een ruige schets van de (minimale) aanpassingen om het circuit Zandvoort nieuw leven in te blazen, ik ben van mening dat deze aanpassingen de meest efficiŽnte zijn om de kosten enigzins te beperken maar ook dit is een miljoeneninvestering waarbij wel een reeŽle optie wordt gecreeŽrd voor de FIA om weer een F1 race op de kalender van 2015 of 2016 te zetten. Met voldoende investeerders zal het een rendabele verbetering zijn die allereerst een grote aanwinst zou zijn voor de nederlandse auto-en motorsport.

Ik heb meer ruimte gemaakt voor het verbreden van het paddock achter de pitboxen, welke overigens wel helemaal vernieuwd en uitgebreid moeten worden, door de Hugenholz bocht op te heffen en een snelle linkerbocht te leggen. De nieuwe Hugenholz bocht heeft een positief camber van 10 graden.

De nieuwe bochtencombinatie na bocht 8 brengt veel spektacel voor zowel publiek als coureur want de snelle chicane begint met een linkerknik gevolgd door een rechterknik, loopt met een hoogteverschil van 10 meter en een positief camber van 10 graden vloeiend omhoog om vervolgens op het hoogste punt in de "Corkscrew" een vrije val van 10 meter te maken in de zeer snel uitkomende linkerbocht, welke de S bocht vervangt. De gehele nieuwe bochtencombinatie is gebaseerd op een totaal hoogteverschil van 10 meter en elke bocht een positief camber van 10 graden.

Verder zal met het oog op een F1 licentie en motorraces de veiligheid moeten worden verbeterd door uitloopstroken en grindbakken aan te leggen. Ook in de Luyendijk/Bos Uit bocht heb ik de grindbak vergroot. Ook moet er rondom de baan een geasfalteerd pad komen voor takelwagens en ambulances.

De blauwe stroken zijn tribunes om de tientallen duizenden mensen een perfect zicht op de baan te bieden.

De lengte van het vernieuwde circuit zal wel iets korter worden, ongeveer 200 meter. Als de behoefte bestaat om de baanlengte juist te vermeerderen dan zie ik als enige optie na de Tarzanbocht een nieuwe bochtencombinatie welke aansluit op de "nieuwe" Hugenholz bocht.

De directie van het Circuitpark Zandvoort en de gemeente Zandvoort kunnen dit voorstel serieus in overweging nemen om de vele racefans nog een circuit te bieden waar Nederland trots op kan zijn en waarbij Zandvoort weer internationaal op de kaart gezet wordt. De mogelijkheid een F1 race te kunnen organiseren zal financieel een grote investering zijn maar zal absoluut rendabel worden en dus ook winstgevend voor de directe omgeving zoals alle hotels, restaurants en cafe's, etc.

Wie wilt zich inzetten om dit voorstel bij de juiste personen onder de aandacht te brengen?
« Laatste verandering: Maart 31, 2013, 12:09:07 door F1 lobby » Gelogd
F1 lobby
Test driver
*

« Antwoord #11 Gepost op: December 16, 2012, 04:55:05 »

Hier nog even een tweede optie waarbij de baan wordt verlengd met ongeveer 900 meter maar door het vervallen van de aanloop naar de Gerlach bocht en de Hugenholz bocht wat ik schat op een 400 meter zal de verlenging met beide nieuwe bochtencombinaties uitkomen op ongeveer 4800 meter.

Deze optie is beduidend minder haalbaar vanwege beschermd duingebied en uiteraard nog hogere investeringskosten maar maakt van Zandvoort wel een internationale rollercoaster voor auto-en motorracers!
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #12 Gepost op: December 17, 2012, 07:24:25 »

Hoi F1 lobby,

De hierboven weergegeven aanpassingen zijn mooi en horen ook in dit deel van het forum thuis (die overige twee identieke bijdragen waren een beetje veel van het goede,zeg maar) en je hebt het ook netjes uitgevoerd. Het is alleen niet de FIA die bepaalt waar de races worden gehouden. Die rechten zijn de komende 100 jaar (om en nabij) in het bezit van de FOM. Jaja, Max en Bernie hebben dat goed bekeken. En bij de FOM willen ze minder Europa en meer elders (waar overheden "minder" gebonden zijn aan regels en dus goed kunnen flappen voor de F1). Kijk in dit kader ook eens naar Imola: alles gedaan dat nodig was voor de F1 en dan een brief krijgen van Bernie: contracten zijn voor bepaalde tijd, vriendschap voor altijd. Geen F1 voor het vernieuwde Imola dus.

Dan de financiering: ik denk dat een dergelijke verbouwing op zijn minimaal 50 miljoen zal gaan kosten. Dat is dan alleen voor aanleg (inclu juridische kosten voor vergunningen en aanverwant). Dat geld zul je in Nederland niet vinden, want John de Mol en al die andere zullen het niet doen. De overheid heeft al helemaal geen geld meer. Die hebben alles echt helemaal uitgegeven. Zelfs het NOC/NSF draait de geldkraan dicht. Heb je in dat kader ook gedacht over aan en afvoer van publiek? Parkeerplaatsen? Het is nu al een drama om Zandvoort in en uit te komen tijdens grote evenementen.

Voor motoren zijn grindbakken sowieso uit den boze. Ik zie ook meer heil in uitloopstroken. Ik denk alleen dat de motoren dan nog niet naar Zandvoort zullen terug komen.

Ik moet wel zeggen dat ik ook trots op het huidige circuit en het feit dat ik er regelmatig met een hele fijne club mensen mijn hobby kan uitvoeren en (digitaal) aan auto's mag knutselen.

Verder vind ik je 'wishful dream' een mooie bijdrage aan dit onderwerp!

En wat je laatste oproep betreft: die lezen mee, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Michael Drost

ace1
Silver medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: Januari 20, 2013, 08:57:25 »

Het ziet er leuk uit helaas houden jullie er geen rekening mee dat de Groene Khmer dat zal gaan tegenhouden als voorbeeld er werd eind jaren 90 begin jaren 2000 in Limburg een industrie terrein aangelegd. De Groene Khmer ging naar dieren speciaalzaken en kocht extotische kikkers en zette deze daaruit men haalt de pers erbij, nieuwe kikker soort in Nederland ontdekt op het te aanleggen industrie terrein het gevolg de overheid zet de bouw van het industrie terrein stop en ministerie van ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit deed onderzoek helaas vond deze alleen maar dode kikkers omdat deze kikkers die gefokt zijn niet zelfstandig in de natuur kunnen leven. Het gevolg was dat de bouw van
industrie terrein  in Limburg jarenlang vertraging opliep.
Niek80
Bronze medal driver

« Antwoord #14 Gepost op: Februari 09, 2013, 12:17:09 »

Leuke ideeŽn, ik zou vooral niet te veel gebouwen neerzetten, brengt veel onderhoud/kosten met zich mee. En coureurs vinden vooral het natuurlijke van de duinen erg leuk. Op een parkeerplaats racen kunnen we in het oosten van de wereld al overal.

De nieuwe Audi S bocht ziet er leuk uit!
Pagina's: [1] 2 3
  Print  

Ga naar: