|
Richard
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: mei 03, 2012, 10:44:45 am » |
|
Ik hoop echt dat ze een keertje naar Europa komen, dit is een van de meest spectaculaire race klasses in de wereld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mattijs
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: mei 03, 2012, 11:57:47 am » |
|
Het erge is, DTM kan net zo mooi zijn/worden.
Ze doen het alleen niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: mei 03, 2012, 03:05:18 pm » |
|
Barbagallo dit weekend. Heb inmiddels de Android app aangeschaft. Nu hoef ik helemaal niks meer te missen ..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willem J. Staat
Test driver

|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: mei 03, 2012, 05:10:46 pm » |
|
Als V8 Supercars naar Europa komt, moet dit voor de fabrikant commercieel aantrekkelijk zijn. M.a.w. de racende modellen moeten ook hier in de Showroom verkrijgbaar zijn. De kans is zeer groot dat er volgend jaar buiten Alexandre Premat nog meer "buitenlandse deelnemers" aan het kampioenschap zullen gaan deelnemen. Voor mondiale sponsors zoals Vodafone wordt het dan anderzijds toch aantrekkelijk. Zeker omdat er in 2012 alleen nog in Abu Dhabi en in 2013 in Texas gereden gaat worden. De nieuwe generatie DTM-bolides daar kun je na één wedstrijd nog geen oordeel over vellen. In principe zijn het Silhouette Prototypes. Ook moet er afgewacht worden hoe het nieuwe V8 Supercar reglement zich in 2013 gaat ontwikkelen. Onderhuids moeten ze allemaal hetzelfde zijn. Gaan ze voor net zoveel spektakel zorgen als de huidige generatie V8 Supercars.
Mochten de Ford, Holden en Nissan(vooral deze dus)modellen in Europa verkrijgbaar zijn, dan zou de komst naar Silverstone 2014 een realistische optie kunnen zijn. Tekno Autosport-coureur Jonathan Webb is voor internationale uitbreiding. Voorlopig denkt men in Australië aan India, Zuid Korea en de Philippijnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Racing-Fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: mei 03, 2012, 07:03:02 pm » |
|
Ik ben zelf gecharmeerd van het nieuwe V8 Supertourer kampioenschap in Nieuw-Zeeland. Het betreft een spec spaceframe in het bodyshell van een straatauto. De wagen wordt aangedreven door een spec motor (dikke V8 van GM). Momenteel alleen nog Holden Commodores en Ford Falcons maar er zijn ook geruchten over andere merken (Toyota?). Ook TC2000 is een mooi kampioenschap.
DTM en TTA staan wat mij betreft te ver van toerwagens af.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: mei 03, 2012, 10:37:40 pm » |
|
Ik heb DTM niet hoog zitten.
Natuurlijk lijken DTM en V8, snel bekeken, op elkaar. Maar er zijn fundamentele verschillen en die zijn voornamelijk van organisatorische aard.
DTM wordt bepaald door twee (nu drie) fabrikanten die niet vies zijn van politiek en spelletjes. Zij betalen de rekeningen en dus menen ze dat ze ook over alles zeggenschap moeten hebben (bijvoorbeeld rijders).
V8 is voor 75% van de teams en 25% van een promotor. Directie bestaat uit 8 directeuren, waarvan 6 van TEGA (de teams), 2 van de promotor en 2 onafhankelijken. Dat verandert de dynamiek van het beleid volledig. Die 2 onafhankelijken houden de belangen van de sport in de gaten en de team eigenaren zijn er maar wat huiverig voor om de kip met gouden eieren in gevaar te brengen.
Je ziet ook dat de inbreng van sponsoren veel meer gewaardeerd en benut wordt. Sponsoren worden genoemd bij alles en kunnen hun naam overal opplakken. De fanfare eromheen is heel erg gericht op de fans. Mark Larkham's uitleg vooraf, veel korte interviews met alles en iedereen. Een heel belangrijke factor is de tijd en energie die de organisatie stopt in het egaliseren van de auto's. Sommige delen zijn spec, sommige mogen de teams zelf maken, maar alles is gereguleerd.
Wat verder opvalt is het vele gebruik van muziek. Van dance tot rock en dan het betere werk. Camera's, die op alle mogelijke plaatsen in de auto staan en meedraaien. Alle frequenties zijn bekend en mee te luisteren en ga zo maar door.
DTM lijkt veelal een exercitie van de fabrikanten om hun auto's ten toon te stellen en hun gasten (dealers en klanten) te ontvangen. Veel arrogantie en geslotenheid.
V8 is racen, waarbij de fans en de sponsoren centraal staan. Wat ik altijd veel zag bij DTM races waren mensen die met veel zooi erom heen ontvangen en gefêteerd willen worden. Verveelde mensen met nul interesse in de sport, maar er wordt ze het gevoel gegeven dat ze belangrijk zijn, omdat ze belangrijk zijn voor een fabrikant. Wat je bij V8 ziet, is dat het voor bedrijven een soort beurs is, waar ze mensen direct kunnen aanspreken. Heel erg anders, qua sfeer.
Misschien dat ook de Australische/Nieuw-Zeelandse volksaard een rol speelt. Erg open, veel humor en een aanpakken mentaliteit.
Daarboven op komt dan nog het feit dat de auto's er echt mooi uitzien, zonder overdadige kleine spoilertjes overal en mooi van lijn, ipv zo'n lelijke steroïden overdosis van een bulldog variant (vast heel lief, maar pijnlijk lelijk). Splitter, sideskirts en achtervleugel. Niet overdreven groot (maatje Pikes Peak), maar recht toe, recht aan. Oh ja, elk cilindertje heeft zijn eigen pijpje naar de zijkant. Behoeft geen betoog wat dat voor het geluid doet. Ze rijden met Ethanol, dus die Stijn van laatst kan zich ook helemaal omwentelen in zijn ongewassen schapenvacht. De organisatie streeft ernaar de kosten een beetje beheersbaar te houden, dus al met al, een perfect concept/recept.
Dus wat nu? De toekomst (Phase Two) is inderdaad met Car of the Future, Nissan, Singapore, de Filipijnen en zelfs Texas. In geval van Nissan betekent het dat ze geld(?), motoren en chassisdelen zullen leveren. Meer niet. De organisatie zal ze aan pariteit helpen. De huidige modellen zullen dan in de Development Series ingezet worden voor de jonge honden en oude knarren.
Maar wij dan? Ik verwacht niet dat we snel aan bod zullen komen voor de V8 Supercar mensen. We zitten te ver weg, zijn voor hun sponsoren niet interessant en dan moet je daarvoor je auto de halve wereld over verschepen? Zoals meneer Staat al aangaf, is Jonathan Webb inderdaad erg geïnteresseerd in een internationale excursie. Maar zijn wagen is dan ook helemaal wit (geen sponsoren).
Ik denk dat het meest logische en realistische is, om het goede voorbeeld te volgen en een kampioenschap op te zetten, waarin voornamelijk de teams, in mindere mate de promotor, maar ook de fans het voor het zeggen hebben. Fabrikanten zijn er om de motoren te leveren en daarvoor zal dan ook netjes betaald moeten worden. V8 Supercar teams spenderen ongeveer 7.8 miljoen per jaar en ik ervanuit dat ze alles spenderen dat ze ontvangen. 28 auto's, 14 franchises en dat betaald door net geen 20 miljoen Australiers. Het kan dus wel, maar het is toch ook wel weer heel knap dat ze het voor elkaar hebben gekregen.
(Okee, kleine correctie: ik hoop niet dat de auto's ooit ge-egaliseerd worden. Ik moet er zelfs niet aan denken. Dit krijg je als één hersenhelft rood-wit-blauw is en de andere bedekt met de Union Jack. Denk "equalize"! Gelijkgetrokken!)
|
|
|
|
« Laatste verandering: mei 04, 2012, 10:52:32 am door Michael J Drost »
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: mei 04, 2012, 10:30:49 am » |
|
Heb dus nu net het artikel op de voorpagina nog een keer gelezen. Op zich ziet het er niet slecht uit, ook al vind ik de auto's qua vorm extreem. Ik ben meer van de NGTC. Ik hoop dat het ze lukt om de boel van de grond te krijgen en draaiend te houden. Michael
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: mei 04, 2012, 01:56:32 pm » |
|
Heb dus nu net het artikel op de voorpagina nog een keer gelezen. Op zich ziet het er niet slecht uit, ook al vind ik de auto's qua vorm extreem. Ik ben meer van de NGTC. Ik hoop dat het ze lukt om de boel van de grond te krijgen en draaiend te houden. Michael Eigenlijk had ik Volvo liever full time WTCC zien rijden. Maar als dat te duur was, lijkt dit een goed alternatief, nu nog 20+ auto's.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: mei 04, 2012, 02:46:28 pm » |
|
Eigenlijk had ik Volvo liever full time WTCC zien rijden. Ik denk dat ze de 2 moeten kruisen .... Een WTCC met NGTC's, gerund door een organisatie die voor een groot deel van de teams is, een deeltje voor de promotor en een klein deeltje van de fans. Geen windtunnels, maar met spec onderdelen en beperkte bewegingsvrijheid voor de aerodynamische delen. Dan volgens de V8 methode BOP'en. Alles achterwiel aangedreven en een organisatie die er continue naar streeft dat de auto's gelijk zijn aan elkaar. Op die manier maken alleen de rijders en het team het verschil. Fabrikanten mogen chassis en motoronderdelen leveren en meer ook niet. Alles wat vrij is en dat je er zelf op zet, moet je ook kunnen leveren aan de andere teams voor kosten materiaal en arbeid. Motoren zijn ge-eikt op output en verzegeld. Straffen voor overtreding zijn zwaar en gaat van je franchise opbrengst af. Voor de rest alles open en toegankelijk (binnen normen natuurlijk). Maak daar maar benaderbaar van. Boetes voor teams die zich niet correct naar fans toe gedragen ... Ga zo maar door. We zouden er eigenlijk iets mee moeten doen .... M.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Racing-Fan
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: mei 04, 2012, 07:08:46 pm » |
|
Lang verhaal
Helemaal mee eens!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: augustus 25, 2012, 09:14:14 am » |
|
Lowndes wint Race 1 in Sydney!! Winterbottom 2e op 1,4 sec Davison 3e Tander 4e Ingall 5e!!!!!! Courtney 6e The Gis 7e Caruso 8e!!! Poleman Webb 9e Whincup heeft een delaminating tire in de laatste ronden en slingert als 23e over de lijn. Premat 4 stops waaronder een drive through .... :-(
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Racing-Fan
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: augustus 30, 2012, 07:01:44 pm » |
|
Leuke salarissen... (1 AUS$ is ongeveer 0,8 Euro) 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: augustus 30, 2012, 07:49:00 pm » |
|
HRT ... auw
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Racing-Fan
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: september 04, 2012, 07:32:19 pm » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michael Drost
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: september 04, 2012, 11:52:57 pm » |
|
Dank! Overigens zet de V8 organisatie de v8 Supercar races ook op YouTube! M.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|