Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 19, 2018, 07:56:21


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: WTCC gaan volgen als niet kenner  (gelezen 18170 keer)
Exionche
Test driver
*
Berichten: 4


« Gepost op: Mei 23, 2012, 02:11:25 »

Hee mensen,

Ik kijk de laatste tijd steeds vaker WTCC maar vooral als het er toevallig op is, nou ben ik me hier zo mee aan het vermaken dat ik het vast wil volgen maar dan is het natuurlijk wel fijn om even te weten hoe het precies gaat haha, ik heb wat rond gekeken op internet maar kwam er toch niet helemaal uit.

Wat ik tot nu toe (denk ik) weet is:
Het FIA:WTCC bestaat uit 12 keer : 1kwalificatie (de dag voor race1 en race2), race1 en race2 (op dezelfde dag)

Nu heb ik even wat vragen:
Hoe werkt de kwalificatie?
Wat is het verschil tussen het Drivers' Championship en het Yokohama Drivers' Trophy?
 
Als ik hier een goed duidelijk antwoord op heb komen er denk ik nog wel wat vragen naar boven maar deze dingen zijn toch wel het belangrijkste nu en fijn om te weten hoe het precies werkt en ik hoop dat jullie een beginnend WTCC/autosport liefhebber even kunnen helpe

Gelogd
Mattijs
Gold medal driver
*****
Berichten: 860



« Antwoord #1 Gepost op: Mei 23, 2012, 04:10:34 »

Gezien de reacties ben ik niet de enige die de WTCC kwali niet snapt.
Gelogd
Dirk
Gold medal driver
*****
Berichten: 1206


The only barrier in life is the SAFER barrier.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 23, 2012, 05:04:43 »

De Yokohama Trophy:

ELIGIBILITY FOR THE TROPHY
Eligibility for the Yokohama Drivers’ Trophy will be exclusively decided by Eurosport Events, taking
into consideration the following criteria:
 Team’s CV and records
 Driver’s CV and records
 Car’s technical characteristics

Het is een soort B klasse, ookal doen ze tijdens de races gewoon mee om de prijzen, zoals D'Aste laatst.

Kwalificatie:

118.  There will be one 30-minute qualifying practice session. There will be one 45-minute session for
Events taking place on street circuits classed as such by the Touring Car Commission. The qualifying session will be split into 2 parts, Q1 and Q2. All cars will take part for the first 20 minutes (30 minutes for street circuits), Q1. At the end of this time, all cars will return to their pits. The fastest 12 cars at
this point, according to the provisional times, will recommence qualifying practice for the last 10 minutes (15 minutes for street circuits), Q2.  Only cars that are entitled to score points in the
Championship may take part in Q2. From the start of Q1 until the end of Q2, the following
principles will apply:
- no fuel can be added or removed from the cars;
- all cars must be angle-parked on the working lane,
when not on the track;
- cars will only be allowed on the fast lane when the pit exit is open at the start or restart of the session.
After the completion of Q1, the cars that will not take part in Q2 will be under Parc Fermé regulations. Any work that is being carried out on these cars must stop at the chequered flag, and the relevant cars must be resting on their wheels for the remainder of the session.
Only the cars allowed to take part in Q2 may be worked on after the chequered flag of Q1.
The interval between Q1 and Q2 will be of at least 5 minutes. Should it become necessary to postpone Q2 more than 30 minutes after the chequered flag of Q1, all the cars, including those which did not qualify for Q2, must be directed to their respective garage and placed under Parc Fermé rules. The cars admitted to Q2 will be released at the latest 30 minutes before the start of Q2. In order to determine which drivers to eliminate for Q2, if two or more drivers set identical times during Q1, priority will be given to the one who set it first. After completion of Q2, all cars must be directed immediately to the Parc Fermé.
Gelogd

Pieter de Boer
Test driver
*
Berichten: 16


« Antwoord #3 Gepost op: Mei 23, 2012, 05:09:15 »

Kleine WTCC uitleg.

Er worden 2 kwalificatiesessie kort achter elkaar verreden. (alleen een korte Eurosport reclame pauze ertussen).

- In de eerste sessie mogen alle auto's meedoen. Uit mijn hoofd zeg ik dat deze 20 minuten duurt.
- Na de eerste sessie gaat alleen de top 12 door naar Q2. Voor de rest geldt dat hun startpositie voor beide races hetzelfde is.

In Q2 wordt het ingewikkelder

- Q2 duurt volgens mij 10 minuten? Daarin mag dus de top 12 strijden voor hun startpositie voor race 1.
- De langzaamste 2 (11 en 12 dus) starten in de race beide keren op plaats 11 of 12.
- De top 10 kent het omgekeerde startpositie principe. Dus pole voor race 1, betekend startpositie 10 in race 2 en vice versa.
- Race 1 kent een rollende start, race 2 is vanuit stilstand. Dit omdat de BMW's achterwiel aandrijving hebben en dus sneller dan wie ook vanuit stilstand vertrekken.

Drivers' Championship VS Yokohama Drivers' Trophy
Drivers' Championship geldt voor de fabrieksteams.
Yokohama Drivers' Trophy is voor de 'privé' teams.

Hoe dit systeem precies zit weet ik niet. Zo is Chevi namelijk het enige officiële fabrieksteam. Seat heeft een aantal semi-fabrieksteams sinds dit jaar, nadat ze vorig jaar de klasse hadden verlaten. BMW (Tom dus) staat in de vorm van ROAL motorsport ook ingeschreven voor het overall klassement, terwijl BMW sinds 2011 niet meer officieel deel uit maakt van het WTCC.

Je merkt, het klassement is erg ondoorzichtig. Je weet alleen één ding zeker. Hoe het seizoen WTCC ook loopt, Chevi wordt helaas altijd kampioen. Er is op dit moment geen vermogende partij die daar weerstand aan kan bieden.

Laatste note:
Het is een leuke klasse om ook te bezoeken. Zo was ik vorig jaar in Duitsland, en dit jaar in Valencia. Races kosten bijna niets qua toegansprijs. Je kan altijd je favoriete coureur even spreken en Tom zegt vrijwel direct: Oh, loop lekker de pits even in en kijk bij de auto! Imagen that by F1....  
Gelogd
Racing-Fan
Silver medal driver
****
Berichten: 343


« Antwoord #4 Gepost op: Mei 23, 2012, 06:39:10 »

Zo moeilijk is het toch niet?
Gelogd
Exionche
Test driver
*
Berichten: 4


« Antwoord #5 Gepost op: Mei 24, 2012, 12:56:58 »

Iedere rijder die in het begin van het seizoen is toegelaten voor het WTCC doet mee aan Q1 en iedereen die bij Q1 start, zal ook de race rijden (tenzij ze uitvallen door bijvoorbeeld schade oid)? jatoch?

ik snap alleen het Drivers championship en het Yokohame drivers trophy verschil niet helemaal,

Want als ik kijk bij de standing op FIA WTCC staan er 20 namen bij de Drivers Championship, sommige van deze 20 worden ook genoemd bij de standing voor het YOKOHAMA Trophy maar andere weer niet, hoe kom dit?
En hoe worden werkt het punten systeem bij het YOKOHAMA klassement??

iig bedankt tot nu toe  Grijns
---
Citaat
Laatste note:
Het is een leuke klasse om ook te bezoeken. Zo was ik vorig jaar in Duitsland, en dit jaar in Valencia. Races kosten bijna niets qua toegansprijs. Je kan altijd je favoriete coureur even spreken en Tom zegt vrijwel direct: Oh, loop lekker de pits even in en kijk bij de auto! Imagen that by F1.... 

Lijkt me inderdaad leuk en vooral als ik dan hoor dat het zo relaxte sfeer is zonder dat iedereen moeilijk doet en de prijs valt mee  Lachebek

Citaat
Zo moeilijk is het toch niet?

Voor mij op dit moment wel ik heb de autorace sport nooit gevolgd, en dan zijn dit wat kleine dingetjes die wat moeilijker in elkaar zitten toch fijn om te weten als je het echt gaat volgen ook al zijn deze voor de mensen die WTCC/autosport al langer volgens logisch Knipoog
« Laatste verandering: Mei 24, 2012, 01:03:24 door Exionche » Gelogd
Richard
Silver medal driver
****
Berichten: 295



« Antwoord #6 Gepost op: Mei 24, 2012, 12:46:31 »

Het is een leuke klasse om ook te bezoeken. Zo was ik vorig jaar in Duitsland, en dit jaar in Valencia. Races kosten bijna niets qua toegansprijs. Je kan altijd je favoriete coureur even spreken en Tom zegt vrijwel direct: Oh, loop lekker de pits even in en kijk bij de auto! Imagen that by F1....  
Lijkt me ook wel eens leuk om die races te bezoeken, maar om dicht bij de auto's te komen hoef ik het niet te doen, ik ben marshal dus dichter bij de auto's kom je niet. En nee ik snap nog steeds niets van de WTCC reglementen. Verbaasd
Gelogd
Pieter de Boer
Test driver
*
Berichten: 16


« Antwoord #7 Gepost op: Mei 24, 2012, 12:55:55 »

Het is een leuke klasse om ook te bezoeken. Zo was ik vorig jaar in Duitsland, en dit jaar in Valencia. Races kosten bijna niets qua toegansprijs. Je kan altijd je favoriete coureur even spreken en Tom zegt vrijwel direct: Oh, loop lekker de pits even in en kijk bij de auto! Imagen that by F1....  
Lijkt me ook wel eens leuk om die races te bezoeken, maar om dicht bij de auto's te komen hoef ik het niet te doen, ik ben marshal dus dichter bij de auto's kom je niet. En nee ik snap nog steeds niets van de WTCC reglementen. Verbaasd

Ligt eraan waar je marshal bent. Als je ergens achterop het circuit staat en niemand valt uit, kom je niet echt dicht bij een auto.  Rollende ogen

Ik ben nog even aan het kijken m.b.t. die twee klassementen. Iedereen doet mee met Drivers' Championship, maar het Yokohama Drivers' Trophy dus een soort subleage voor de 'mindere goden.' Maar hoe dat bepaald wordt......  Verbaasd
Gelogd
Exionche
Test driver
*
Berichten: 4


« Antwoord #8 Gepost op: Mei 24, 2012, 01:07:27 »

Okee ik heb het nog even na gevraagd bij wat andere mensen en wat gegoogled maar 1 ding snap ik nog niet

Maar als je kijkt bij het YOKOHAMA drivers klassement verschillen de punten heel erg, bijvoorbeeld de laatste race in Oostenrijk zijn er geen 12 punten uitgedeeld maar 11 aan de winnaar..
Waarom?
Gelogd
Mattijs
Gold medal driver
*****
Berichten: 860



« Antwoord #9 Gepost op: Mei 24, 2012, 01:22:41 »

Punten voor snelste ronde?
Gelogd
Huib
Silver medal driver
****
Berichten: 214



WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 24, 2012, 01:29:25 »

Punten voor snelste ronde?
Klopt. Voor zover ik weet 1 punt voor de snelste rondetijd in Q2 binnen de klasse en 1 punt voor de snelste raceronde binnen de klasse.
Gelogd

Exionche
Test driver
*
Berichten: 4


« Antwoord #11 Gepost op: Mei 24, 2012, 01:53:16 »

Okee bedankt mensen (: dan ben ik er helemaal uit  Grijns
Gelogd
Pieter de Boer
Test driver
*
Berichten: 16


« Antwoord #12 Gepost op: Mei 24, 2012, 02:40:15 »

Wie weet zit je er straks ook zo bij! Lachebek (zo zaten wij dus 's ochtends heel vroeg in Valencia.  Rollende ogen
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM