Autosport.nl forum

Nationaal => Algemeen => Topic gestart door: SennaDaSilva op November 22, 2012, 11:54:56



Titel: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: SennaDaSilva op November 22, 2012, 11:54:56
Denk allen mee, ontwerp allen mee!!!!!!

HIER MIJN VERSIE : http://imageshack.us/photo/my-images/829/cpz1proposalv3.jpg/

(http://img829.imageshack.us/img829/3696/cpz1proposalv3.jpg)


Ik heb een eerste "eigen" droom-zandvoort layout hieronder geplaatst.
Toegegeven, sommige dingen zullen wellicht te onwaarschijnlijk zijn, al heb ik stille hoop.
Maar ik denk dat meerdere dingen binnen mijn plan wel haalbaar of in ieder geval realistisch zijn, waarbij ik heb gekeken naar hoe de baan veiliger wordt maar wel zijn karakter bijft behouden.



Een rondleiding :

We starten bij start en finish, De eerste verandering is de verplaatsing van de pitsstraat.
Op deze plek hebben we door het verdwijnen van de pitsstraat vanaf de huidige hoofdtribune een
veel beter zicht op de baan achter de pitstraat. In de plaats ervan ligt er nu een "sub-paddock welke te bereiken is via de Hoofdpaddock via een tunnel die onder de Hunzerug en Gerlach/Hugenholtz loopt.
Het voordeel is dat het kleine ministraatje tussen rechtenstuk en de Hugenholtz weg kan.

We rijden door de Tarzan richting Gerlach. Hier zijn de vangrails verder naar achtergeplaatst, deze staat nu te dicht bij de bocht.

We rijden nu naar de Hugenholtz. Deze kan blijven bestaan in haar huidige vorm door het verdwijnen
van de oude pits ingang en het verbindingsweggetje. De betonnen muur verdwijnt, en de vangrails kunnen veel verder naar achter geplaatst worden. Er komt een groene geasfalteerde uitloopstrook.

We kunnen nu een heel stuk doorrijden, tot na het Scheivlak.
Bij de Mastersbocht komen we op een punt waar mijn "droom" wellicht een droom blijft.
Mijn liefste wens zal zijn een groot deel van het oude circuit weer op te bouwen. Mocht dit niet lukken dan kunnen we de Mastersbocht gewoon naar rechts nemen, en komen we op een punt waar ik straks verder op door zal gaan.

Maar eerst rijden we bij de Masters rechtdoor (mijn droomscenario). De golfbaan wordt weggekocht, en we hebben de terugkeer van de oude Marlboro chicane/Hondenvlak. We rijden glooiend door Tunnel Oost. Aan de buitenkant van de baan worden hoge "natuurlijke" geluidsmuren geplaatst, zo kan er veel publiek zitten en wordt het oosterlijke deel van Zandvoort behoed van teveel geluidsoverlast. 

We rijden door waar vroeger de chicane van Bos-in begon. Hiervoor in de plaats komt de "Lammersbocht".
Een eerbetuiging aan Zandvoorter Jan Lammers.
 
Vanwege de lange en zeer snelle aanloop vanaf vanaf de Hugenholtz door Scheivlak en de snelle links-rechts van de Marlboro chicane is de Lammersbocht een zeer goede plek voor inhaalacties.
Ook rondom de Lammersbocht ligt een kunstmatige duin voor publiek en tegen geluids overlast voor zowel zuid Zandvoort als het Bungalowpark, wat "zo goed als" kan blijven liggen waar het ligt.

Na het verlaten van de Lammersbocht rijden we door de snelle "Lennep-knik" door naar de 'Verstappen-bocht".
Het geheel is een omgekeerde kopie van het Scheivlak, ook weer voorzien van grote grindbakken (een beetje humor in de Verstappen-bocht mag toch?). 

We midden in de Verstappen-bocht op het punt waar we met het huidige circuit net na de Mastersbocht in aanraking komen. Mocht het "droomscenario" van de gedeeltelijke renovatie van het oude circuit niet haalbaar zijn, dan rijden we dus gewoon door de Mastersbocht door. 
Met of zonder "oud circuit" erbij, komen we vervolgens op het uitkomen van de "Verstappen-bocht", waar we tot op heden rechts sturen, komt te vervallen.  

Na de Verstappenbocht komen we op een recht stuk. Na het rechte stuk komen wij uit bij een zeer scherpe
hairpin, genaamd "Spyker". Dit o.a. vanwege de spijkervormige bocht, en het Nederlandse ex-F1 team.
De Spyker hairpin is een kopie van de beroemde La Source, waar er o.a. vanwege het snelle stuk vanaf de Lammersbocht en de snelle Verstappenbocht OF vanaf de Mastersbocht een hoop snelheid wordt meegenomen.
Het uitkomen van "Spyker" is net als La Source een beetje naar buiten buigend.

Hierna rijden we door de snelle links-rechts combinatie " Williamson bocht", een eerbetuiging aan de op Zandvoort verongelukte Britse F1 coureur. We komen nu uit op huidige circuit, waar de linker doordraaier omgedoopt wordt tot "Courage", de andere op Zandvoort verongelukte F1 coureur.

* Door het vernoemen van de bochten naar deze coureurs, zal Circuitpark Zandvoort eindelijk eens zijn "plicht"
doen door op een goede manier een eerbetoon te geven aan deze rijders. Ik vindt het ronduit belachelijk dat daar in al die jaren nooit een wat aan gedaan is. Ik hoorde laatst dat er wat geld bij elkaar geschraapt is om een blikken kunstwerk neer te zetten (rijkelijk laat!!!!), maar vindt dat er na al die jaren wellicht ook wel twee bochten vernoemd hadden mogen worden (net als de Rob Slotenmakerbocht). Dat men dan later Bos-uit omgedoopt werdt naar Luyendijk (alle respect voor de man zelf) vindt ik ronduit smakeloos. Dat had de Courage of Williamson bocht moeten worden, net als dat "de bocht zonder naam", die had ook vernoemd kunnen worden naar een van die rijders. *

Dat gezegd hebbende, gaan we verder.

Na de Courage komen we op het rechte stuk richting de Audi S bocht. Altijd een mooi punt om in te halen, maar als het daar misgaat, is de grindbak kort, en de vangrails heel dichtbij. Direct achter die vangrail loopt het circuit weer. Mocht er eens een auto de lucht in gelanceerd worden, (denk aan Alan McNish op Le Mans) dan gaat het op deze plek ook echt ongelovelijk mis. Daarom wordt de Audi S bocht wel in de zelfde vorm behouden, echter enkele meters eerder ingezet. zodoende kan er een asfalt uitloopstrook met daarachter een grindbak gemaakt worden. Bij de vangrails wordt er een vanghek geplaatst om te voorkomen dat een gelanceerde auto over de vangrail schiet en erachter weer op het circuit terecht komt, met alle gevolgen van dien.

We rijden na de Audi S bocht door naar de Kumhobocht, welke onveranderd blijft. Echter van rechts sluit er een doorsteekpunt aan bij dee bocht. Dit is een klein verbindingsstuk tussen de Spyker hairpin, en de Kumhobocht, voor eventuele "clubraces". Het is een variatie op het oorspronkelijke concept ontwerp van Zandvoort uit 1987.

Na de Kumho rijden we door naar de Bos-uit/Luyendijkbocht. Vlak voor deze bocht begint rechts aan de binnenkant van de bocht de ingang van de pitsstraat. Direct na de bocht begint daar het verplaatste pitcomplex, welke nu aan het begin van het rechte stuk ligt. Het grote voordeel is dat er nu aan het eind van het rechte stuk veel meer plek is voor een uitloopstrook bij de Hugenholtzbocht, en de pitsstraat ingang veel veiliger en ruimer is. Ook is het pitcomplex nu direct aangesloten aan de grote Heineken Paddock, waardoor men niet meer hoeft te pielen langs het smalle verbindingsstuk tussen de Tangopaddock en de Heineken Paddock. Alle grote klasses zijn nu direct gehuisvest net hun motorhomes op een ruim paddock, direct aan het pitcomplex. 

(Overigens vindt ik Heineken wel een mooie investeerder voor een grootscheepse update van het circuit, wellicht naamgever.. "Heineken Circuitpark Zandvoort" bijvoorbeeld?).  

Aan de buitenkant van Bos-uit/Luyendijkbocht licht een korte geasfalteerde uitloopstrook gevolgd door een grote grindbak. Het huidige uitkomen van Bos-uit is ongeveer net zo link als de Tamborello van Imola 1994.
Het is nu wachten tot het een keer veschrikkelijk misgaat daar, de grote DTM crash liet was nog maar net door het oog van de naald. Heel raar dat er nog niets veranderd is daar.

De "natuurlijke geluidswal" wordt door de komst van de nieuwe grindbak een stuk naar achter geplaatst. Parkeerplaats B moet het vergelden. Deze wordt soms gebruikt als paddock, maar deze kan verplaats worden naar Parkeerplaats C. Voordeel van Parkeerplaats C is dat de tunnel aldaar direct uitmond op het circuit.
 
Ter hoogde van het circuitcafe La Source, komt een tweede Hoofdtribune, in de stijl van de huidige tribune, echter twee keer zo lang. Zo beslaat deze tribune het grootste deel van de pitsstraat, de pituitgang, en de Hugenholtzbocht. Het La Source cafe is ondertussen zo vergaande glorie, en ligt op een te tactische plek.
Deze zal wellicht zich kunnen samenvoegen met het andere circuitcafe (welke nu nog aan het einde van het huidige pitcomplex ligt. Twee cafees op 1 circuit lijkt me een beetje veel.  

Tussen de oude Hoofdtribune en de nieuwe, komt een Mediacomplex van 2 etages. Bovenop het dak van het media complex is een plat dak, waar een tijdelijke tribune geplaatst kan worden. De startopstelling blijft liggen waar die al ligt, deze ligt namelijk perfect naast het nieuwe/verplaatste pitcomplex. (Overigens wel een erg ondoordachte actie destijds het plaatsen van het huidige pitcomplex, om deze op de oude plek te laten, en niet naar het begin van het rechte stuk, dit heeft namelijk zoveel meer voordelen. Zie : enkele voordelen hierboven beschreven).

Verder worden er enkele algemene dingen veranderd aan het circuit. Rondom het gehele circuit wordt er een kleine weg aangelegd zodat baancommesarisen, ambulances, brandweerwagens, opleggers etc, etc, langs kunnen rijden. Dit allemaal voor de veiligheid voor zowel de rijders op baan als circuitpersoneel naast de baan.

Ook de baanposten worden verbeterd, naar  

Verder worden bandenstapels vervangen voor moderne FIA goedgekeurde "stootkussens" welke vandaag de dag o.a. te vinden zijn bij de chicane in Monaco. Deze absoberen minimaal, zo niet beter dan bandenstapels, en zijn ook veiliger.  

Verder zal er een speciale "circuit weg" richting circuit aangelegd moeten worden, om "circuit bestemmings" verkeer goed door te voeren. Ook een speciale busdienst vanuit een andere plek in de omgeving waar grote parkeerplaatsen zijn.  

Waarschijnlijk zal mijn bovenstaande "droom Zandvoort" plannen nooit helemaal zo uitgevoerd kunnen worden. 
Hiervoor zijn gewoon heel veel geld en vergunningen nodig.

Echter, je moet hoog inzetten...

 
Er zitten mijn inziens toch behoorlijk wat logische en redelijke makkelijke aanpassingen tussen. 
Ik denk dat Zandvoort gewoon op zoek moet gaan naar een grote investeerder als "titelsponsor" en deze ook
moet toestaan bepaalde beslissingen te nemen. Totaal onafhankelijk blijven gaat in deze tijden gewoon niet meer. Het is niet geheel ongebruikelijk meer, zie bepaalde voetbalclubs of bijvoorbeeld de Red Bull Ring.
Ook grote sportcomplexen worden tegewoordig vernoemd naar een grote investeerder. Dus waarom een "sportpark" als Zandvoort niet? Het zal het voortbestaan van Zandvoort als internationaal racecircuit veiligstellen.
Te lang achter de feiten blijven lopen, wat in Zandvoort al jaren gebeurd, gaat je een keer de kop kosten.

De bezoekersaantallen lopen terug, en het circuit is gedateerd, zelfs na de renovatie in 1999, welke in mijn ogen niet bepaald goed doordacht was. Een grote investering is meer dan nodig, en heel behoorlijk wat van de bovenstaande voorstellen zou ik graag hierin verwerkt zien.  

Desaltniettemin, wat vinden jullie van mijn dagdroom, en mijn ideeen/voorstellen :-).

Eigen circuitversies of aanvullingen op de mijne zijn welkom. 


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Snelle Henkie op November 23, 2012, 10:49:17
Leuk dat je zo begaan bent met CPZ!!! En ja...wat zouden we zijn zonder dromen...

Maar laten we eerlijk zijn: een dergelijke layout is echter pas mogelijk na een nucleaire ramp. Bedenk dat voor elke schep die in het duin rondom cpz gezet wordt een vergunning nodig is. Dichterbij het woongebied kan het circuit vanwege de huidige wetgeving niet verlegd worden (en dat is ook goed).
We zullen het dus moeten doen met de huidige lay-out. De uitloop in Bos-Uit moet zonder meer verbreed worden, de inrit van de pitstraat zou voor het mooie wat meer verlegd moeten worden naar de Luyendijkbocht. Verder een forse revamp van de paddock met meer/betere faciliteiten ook t.a.v. parkeren.
Blijft het heikele punt van de Gerlach/Hugenholtzbocht. Voor grote events en sanering paddock zou dat eigenlijk moeten verdwijnen. (wordt ook weer een probleem om een nieuw baanvak te leggen richting Slotemakerbocht ivm milieu). Zie ik dus niet gebeuren...
Ook de bereikbaarheid zie ik niet snel verbeteren gezien het omringende gebied.

De vraag is in hoeverre CPZ in de toekomst nog geschikt zal blijken voor grote internationale events. Als je de nieuwe circuits in de wereld bekijkt, is de standaard wel heel erg veranderd. Aan die moderne eisen zal CPZ moeilijk kunnen voldoen. Maar met een flinke investeerder kun je wel een heel eind komen; ook in de huidige lay-out. En mss. kan men met beperktere middelen op eenvoudige wijze al heel wat bereiken...

Maar dat is het probleem van CPZ: er is domweg geen geld. Overigens mag het voor mij part tot in lengte van dagen zo blijven! Wat kopen we voor al die asfaltplakken, metershoge FIA hekken en gekleurde strepen..Op CPZ is het nog racen pur-sang.  Foutjes door rijders worden direct afgestraft, toeschouwers hebben een fenomenaal uitzicht (zowel op als naast de baan).
Dat CPZ populair is blijkt ook wel uit de jaarrond bezettingsgraad van de baan. Vrijwel dagelijks is er  wat te doen.

Zandvoort blijft toch altijd een apart geval in de racerij. Het circuit maakt deel uit van een geweldig toeristengebied met het strand voor de deur, en een gezellig uitgaanscentrum om de hoek en een directe treinverbinding. Veel circuits dromen ervan...want je kunt dan wel een hypermodern Tilke-circuit hebben, als je ergens in de middle of nowhere ligt is de lol er voor velen snel af. Van die unieke situatie in Zandvoort wordt m.i. nog te weinig gebruik gemaakt door alle partijen.

Zandvoort zal daarom altijd een grote aantrekkingskracht houden op rijders, teams en raceseries.
Daarom ben ik niet zo heel erg bang voor een mooie toekomst van CPZ, en denk ik dat een grote remake van de paddock met 1e klas faciliteiten, fatsoenlijke parkeerruimte, de uitloop in Bos-Uit en een perfecte klantvriendelijke bediening naar de gasten wel een vereiste is om inderdaad nog heel lang door te leven.





Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Mattijs op November 23, 2012, 10:58:50
Ik denk dat we nu al zo vast zitten dat ik zeg... Laat nog maar even zo :-)

Alleen Hugenholz, Starttoren, paddockasfalt en parkeerfaciliteiten moet over nagedacht worden.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Hendrik op November 23, 2012, 12:33:24
Provincie kan meebetalen toch? Doen ze hier in Drenthe ook. Of het bedrijfsleven even kietelen. Gamma heeft naar mijn weten een aardig duit in het zakje gedaan bij de Junior-Track van Assen.

Maar indd, eerst dat hopeloze paddock aanpakken en dan fatsoenlijke parkeergelegenheid creeren voor de toeschouwers.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Mattijs op November 23, 2012, 01:00:41
Provincie kan meebetalen... Ja, in Drenthe wel ja.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Michael Drost op November 23, 2012, 02:23:13
Provincie kan meebetalen... Ja, in Drenthe wel ja.

Misschien wil IJsland meebetalen. Daar heeft onze grote vriend (die nu voor de rechtbank staat) tenslotte alles naar toe overgemaakt.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Hendrik op November 23, 2012, 04:21:22
Ben het btw wel met Henkie eens, dat die lelijke asfaltplakken met prachtige kleurtjes, waar ik a) het nut totaal niet inzie en b) knallende koppijn van krijg, nergens voor nodig zijn. Net als al die giga hekken waar je nog geen lens doorheen kan prikken.

Hoe staat de Provincie eigelijk tov het circuit?


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Michael Drost op November 23, 2012, 04:32:32
(http://www.m24.nl/tmp/Zandvoort_alt_MD.jpg)

Nou, snel ook een poging in elkaar gefietst. Helaas niet de run-off voor Bos Uit kunnen intekenen of de paden achter de rails, maar goed, dit is een begin.

Pad onderin loopt weg langs media-centrum. Hoeven de vrachtauto's ook niet meer te wachten. Tevens Start-Finish gelaten waar die was. Scheelt met opstellen.

Onderin kan nog een mooi hotel en/of parkeergarage (bijvoorbeeld met boxen) voor race auto's (mooi terugverdien model voor CPZ/makkelijke stalling voor mensen die het apparaat niet kwijt kunnen).

Reacties?


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Mattijs op November 23, 2012, 04:48:39
Ja super idee, tunnel onder de baan door en klaar is Kees :-)

Helaas is het allemaal (beschermd?) duingebied...


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Huib op November 23, 2012, 04:57:52
Ik weet niet precies hoe beschermd het is, maar zo enorm beschermd kan het niet zijn als je ziet wat voor mountainbike pad ze daar aan het aanleggen zijn..

Ik denk dat dit gedeelte tijdens de Circuit Short Rally ook nog wel spannend zal gaan worden aangezien vorig jaar bijna elke deelnemer hier wel een keer is doorgeschoten..
(http://i46.tinypic.com/t82b21.jpg)


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: F1 lobby op December 16, 2012, 02:20:20
(http://img10.imageshack.us/img10/8576/newlayoutzandvoort1.jpg)

Dit is maar een ruige schets van de (minimale) aanpassingen om het circuit Zandvoort nieuw leven in te blazen, ik ben van mening dat deze aanpassingen de meest efficiŽnte zijn om de kosten enigzins te beperken maar ook dit is een miljoeneninvestering waarbij wel een reeŽle optie wordt gecreeŽrd voor de FIA om weer een F1 race op de kalender van 2015 of 2016 te zetten. Met voldoende investeerders zal het een rendabele verbetering zijn die allereerst een grote aanwinst zou zijn voor de nederlandse auto-en motorsport.

Ik heb meer ruimte gemaakt voor het verbreden van het paddock achter de pitboxen, welke overigens wel helemaal vernieuwd en uitgebreid moeten worden, door de Hugenholz bocht op te heffen en een snelle linkerbocht te leggen. De nieuwe Hugenholz bocht heeft een positief camber van 10 graden.

De nieuwe bochtencombinatie na bocht 8 brengt veel spektacel voor zowel publiek als coureur want de snelle chicane begint met een linkerknik gevolgd door een rechterknik, loopt met een hoogteverschil van 10 meter en een positief camber van 10 graden vloeiend omhoog om vervolgens op het hoogste punt in de "Corkscrew" een vrije val van 10 meter te maken in de zeer snel uitkomende linkerbocht, welke de S bocht vervangt. De gehele nieuwe bochtencombinatie is gebaseerd op een totaal hoogteverschil van 10 meter en elke bocht een positief camber van 10 graden.
 
Verder zal met het oog op een F1 licentie en motorraces de veiligheid moeten worden verbeterd door uitloopstroken en grindbakken aan te leggen. Ook in de Luyendijk/Bos Uit bocht heb ik de grindbak vergroot. Ook moet er rondom de baan een geasfalteerd pad komen voor takelwagens en ambulances.

De blauwe stroken zijn tribunes om de tientallen duizenden mensen een perfect zicht op de baan te bieden.

De lengte van het vernieuwde circuit zal wel iets korter worden, ongeveer 200 meter. Als de behoefte bestaat om de baanlengte juist te vermeerderen dan zie ik als enige optie na de Tarzanbocht een nieuwe bochtencombinatie welke aansluit op de "nieuwe" Hugenholz bocht.

De directie van het Circuitpark Zandvoort en de gemeente Zandvoort kunnen dit voorstel serieus in overweging nemen om de vele racefans nog een circuit te bieden waar Nederland trots op kan zijn en waarbij Zandvoort weer internationaal op de kaart gezet wordt. De mogelijkheid een F1 race te kunnen organiseren zal financieel een grote investering zijn maar zal absoluut rendabel worden en dus ook winstgevend voor de directe omgeving zoals alle hotels, restaurants en cafe's, etc.

Wie wilt zich inzetten om dit voorstel bij de juiste personen onder de aandacht te brengen?


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: F1 lobby op December 16, 2012, 04:55:05
(http://img717.imageshack.us/img717/2951/newlayoutzandvoort2.jpg)

Hier nog even een tweede optie waarbij de baan wordt verlengd met ongeveer 900 meter maar door het vervallen van de aanloop naar de Gerlach bocht en de Hugenholz bocht wat ik schat op een 400 meter zal de verlenging met beide nieuwe bochtencombinaties uitkomen op ongeveer 4800 meter.

Deze optie is beduidend minder haalbaar vanwege beschermd duingebied en uiteraard nog hogere investeringskosten maar maakt van Zandvoort wel een internationale rollercoaster voor auto-en motorracers!


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Michael Drost op December 17, 2012, 07:24:25
Hoi F1 lobby,

De hierboven weergegeven aanpassingen zijn mooi en horen ook in dit deel van het forum thuis (die overige twee identieke bijdragen waren een beetje veel van het goede,zeg maar) en je hebt het ook netjes uitgevoerd. Het is alleen niet de FIA die bepaalt waar de races worden gehouden. Die rechten zijn de komende 100 jaar (om en nabij) in het bezit van de FOM. Jaja, Max en Bernie hebben dat goed bekeken. En bij de FOM willen ze minder Europa en meer elders (waar overheden "minder" gebonden zijn aan regels en dus goed kunnen flappen voor de F1). Kijk in dit kader ook eens naar Imola: alles gedaan dat nodig was voor de F1 en dan een brief krijgen van Bernie: contracten zijn voor bepaalde tijd, vriendschap voor altijd. Geen F1 voor het vernieuwde Imola dus.

Dan de financiering: ik denk dat een dergelijke verbouwing op zijn minimaal 50 miljoen zal gaan kosten. Dat is dan alleen voor aanleg (inclu juridische kosten voor vergunningen en aanverwant). Dat geld zul je in Nederland niet vinden, want John de Mol en al die andere zullen het niet doen. De overheid heeft al helemaal geen geld meer. Die hebben alles echt helemaal uitgegeven. Zelfs het NOC/NSF draait de geldkraan dicht. Heb je in dat kader ook gedacht over aan en afvoer van publiek? Parkeerplaatsen? Het is nu al een drama om Zandvoort in en uit te komen tijdens grote evenementen.

Voor motoren zijn grindbakken sowieso uit den boze. Ik zie ook meer heil in uitloopstroken. Ik denk alleen dat de motoren dan nog niet naar Zandvoort zullen terug komen.

Ik moet wel zeggen dat ik ook trots op het huidige circuit en het feit dat ik er regelmatig met een hele fijne club mensen mijn hobby kan uitvoeren en (digitaal) aan auto's mag knutselen.

Verder vind ik je 'wishful dream' een mooie bijdrage aan dit onderwerp!

En wat je laatste oproep betreft: die lezen mee, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Michael Drost


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Januari 20, 2013, 08:57:25
Het ziet er leuk uit helaas houden jullie er geen rekening mee dat de Groene Khmer dat zal gaan tegenhouden als voorbeeld er werd eind jaren 90 begin jaren 2000 in Limburg een industrie terrein aangelegd. De Groene Khmer ging naar dieren speciaalzaken en kocht extotische kikkers en zette deze daaruit men haalt de pers erbij, nieuwe kikker soort in Nederland ontdekt op het te aanleggen industrie terrein het gevolg de overheid zet de bouw van het industrie terrein stop en ministerie van ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit deed onderzoek helaas vond deze alleen maar dode kikkers omdat deze kikkers die gefokt zijn niet zelfstandig in de natuur kunnen leven. Het gevolg was dat de bouw van
industrie terrein  in Limburg jarenlang vertraging opliep.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Niek80 op Februari 09, 2013, 12:17:09
Leuke ideeŽn, ik zou vooral niet te veel gebouwen neerzetten, brengt veel onderhoud/kosten met zich mee. En coureurs vinden vooral het natuurlijke van de duinen erg leuk. Op een parkeerplaats racen kunnen we in het oosten van de wereld al overal.

De nieuwe Audi S bocht ziet er leuk uit!


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Mattijs op Februari 13, 2013, 06:06:38
Zolang de Audi-S maar een inhaalpunt blijft...


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Februari 13, 2013, 09:02:17
Het heeft geen zin om te speculeren over een nieuw circuit zolang er beslag is gelegd op de rekeningen van het CPZ.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: F1 lobby op Maart 31, 2013, 01:27:32
Kom op racers, ben benieuwd naar jullie visie op eventuele uitbreidingen om onze hobby/sport te kunnen blijven beoefenen, misschien worden onze wensen dan ooit nog eens gehoord door betrokken partijen..
Juist nu dat CPZ op een omslagpunt moet komen i.v.m. financiŽle perikelen kunnen de nieuwe investeerders daadwerkelijk een poging wagen met naar mijn mening een zeer grote kans van slagen.

Erg jammer dat het hier in dit belastingparadijs met het heerlijke (race)klimaat 8) er nog altijd zo summier aandacht aan wordt besteed, de auto- en motorsport leeft in Nederland heus wel genoeg om voldoende animo te krijgen voor grote evenementen welke op langere termijn in ieder geval niet verliesgevend zullen zijn. Het gaat hier allemaal zo met pijn en moeite waardoor er eigenlijk een grote doelgroep wordt achtergesteld, in zoveel andere sociale, commerciŽle voorzieningen wordt wel geÔnvesteerd maar de racesport is geen agendapunt..??

In Spanje schiet de private circuits als paddestoelen uit de grond en hebben ze er tot nu toe al meer dan 20 circuits! Niks geen geluidsoverlast, milieu bezwaren of twijfels over rendabiliteit, gewoon voldoen aan de vraag: racen!!

Enige (valse) hoop is een plan wat is voorgesteld om in Dronten een racepark met F1 circuit te ontwikkelen,tja...keep on dreaming >:(


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: SennaDaSilva op Oktober 11, 2013, 03:07:08
Kom op racers, ben benieuwd naar jullie visie op eventuele uitbreidingen om onze hobby/sport te kunnen blijven beoefenen, misschien worden onze wensen dan ooit nog eens gehoord door betrokken partijen..
Juist nu dat CPZ op een omslagpunt moet komen i.v.m. financiŽle perikelen kunnen de nieuwe investeerders daadwerkelijk een poging wagen met naar mijn mening een zeer grote kans van slagen.

Erg jammer dat het hier in dit belastingparadijs met het heerlijke (race)klimaat 8) er nog altijd zo summier aandacht aan wordt besteed, de auto- en motorsport leeft in Nederland heus wel genoeg om voldoende animo te krijgen voor grote evenementen welke op langere termijn in ieder geval niet verliesgevend zullen zijn. Het gaat hier allemaal zo met pijn en moeite waardoor er eigenlijk een grote doelgroep wordt achtergesteld, in zoveel andere sociale, commerciŽle voorzieningen wordt wel geÔnvesteerd maar de racesport is geen agendapunt..??


In Spanje schiet de private circuits als paddestoelen uit de grond en hebben ze er tot nu toe al meer dan 20 circuits! Niks geen geluidsoverlast, milieu bezwaren of twijfels over rendabiliteit, gewoon voldoen aan de vraag: racen!!

Enige (valse) hoop is een plan wat is voorgesteld om in Dronten een racepark met F1 circuit te ontwikkelen,tja...keep on dreaming >:(


Het iChallange project zal nooit van de grond komen zolang de initiatiefnemers van het project de gemeentes geen inzicht geven in welke investeerders er achter het project zitten.
iChallange meent dat er genoeg geld achter het project zit om het project te realiseren, maar gemeentes worden gevraagd een stuk land hiervoor beschikbaar te stellen, en zelf ook te investeren. Maar iChallange wilt geen namen en rugnummers van de financiŽle investeerders verstrekken aan de gemeentes.

Zo is het project al mislukt in gemeente Noordoostpolder en vervolgens ook in de gemeente Dronten.
De gemeenteraad van beide gemeentes konden niet akkoord gaan met het project zolang er niet meer inzicht gegeven zou worden in de financiŽle haalbaarheid van het project.

Ik denk dat als Ed Wassenberg en co. wat soepeler gaan opereren met gemeentes, dat het hele project best kans van slagen kan hebben... Natuurlijk oliedom om zo stug te zijn in zulke onderhandelingen. Geen enkele gemeente kan akkoord gaan met zulke projecten, wanneer er te weinig inzicht is in zulke zaken.

Ook zou gemeente Zoetermeer oren hebben naar een autosportcomplex. De gemeente staat bekend open te staan voor presigeuze projecten als Snowworld, Dutch Water Dreams, en toekomstige plannen als een enorm overdekt pretpark. Wellicht een plan voor iChallange om eens bij die gemeente aan te kloppen? De ligging van Zoetermeer in de buurt van Rotterdam Airport en Den Haag, en goede infrastructuur in en rondom deze stad maakt het een goede locatie. 

Overigens vond ik een nieuwe layout van het circuit, die is herzien toen men in onderhandeling was met de gemeente Dronten.

 (http://www.flevopost.nl/pub/media/Mjk5NjY4X2RjOTZlM2I1YTlhMDdkYTM3ZmRjNDdkN2U2MDI4ZDg3YjUzOWJkMzNfOTQweEMzMDAweDE2ODYrMCs1Mw.jpg)



Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: F1 lobby op November 26, 2013, 08:03:00
(http://i44.tinypic.com/n380ft.jpg)

(http://i43.tinypic.com/10cntp1.jpg)

Hier een update van de baanswijziging van het circuit Zandvoort.

Ik heb 3 nieuwe secties, bochtencombinaties in het huidige ontwerp toegevoegd waarbij de bestaande hoogteverschillen van de duinen worden gebruikt waardoor de lay-out van de baan nog uitdagender zal worden vanuit rijders perspectief.

Het doel wat met een verbetering van de baan zou moeten worden bereikt is een nog aantrekkelijkere baan voor coureurs en publiek maar ook wordt er meer paddockruimte achter de pitboxen gecreŽerd.
Maar niet alleen een wijziging van de lay-out, maar ook uitloopstroken, grindbakken, nieuw pitbox complex en tribunes zullen de kans op grote internationale auto-en motorsport evenementen aanzienlijk vergroten.

Met de eerste nieuwe sectie, bochtencombinatie, na de tarzanbocht, bocht 1, wordt de hugenholzbocht, bocht 3 verlegd naar het oosten waardoor de benodigde paddock ruimte ontstaat.

Met de tweede nieuwe sectie wordt de wilgenhaegebocht, bocht 7 vervangen.

Met de derde nieuwe sectie vervalt de S-bocht, bocht 9

De verlegging en verlenging van de 3 nieuwe bochtencombinaties zal ongeveer 1700 meter zijn waardoor de totale baanlengte 5900 meter zal worden.

Graag jullie feedback, in naam van de nederlandse autosport;)


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: F1 lobby op November 26, 2013, 08:16:12

Overigens vond ik een nieuwe layout van het circuit, die is herzien toen men in onderhandeling was met de gemeente Dronten.


De vernieuwde lay-out van het ichallenge project is by the way wel erg divers en supersnel, als dat op 7 km lengte is gebaseerd tenminste. Zou internationaal een zeer bekend circuit gaan worden vanwege deze lay-out, nu nog op wat heuvels bouwen en tribunes rondom, net als valencia!

En heren die er nauw bij betrokken zijn: richt je op meerdere locaties en internationale partijen, vergeet die randactiviteiten om het circuit heen en investeer in een perfect circuit met een design pitcomplex zoals die van Silverstone, dan wordt de kans op een rendabele zaak een stuk groter want meneer Ecclestone kijkt ook heus wel mee hoor ;)


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op November 27, 2013, 01:26:36
Zelf zou ik een compleet nieuw circuit bouwen op de tweede maasvlakte  je heb dan veel minder last van milieu en geluidsregels daarnaast wordt een goede infrastructuur aangelegd op de tweede maasvlakte zodat men niet als nu een Provinciale weg van Haarlem naar Zandvoort heeft, wat echt niet meer kan in deze tijd. Nog een pluspunt is dat de Havenbaronnen van Rotterdam best bereid te zijn om te betalen voor de Grand Prix van Rotterdam


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Richard Renes op November 27, 2013, 10:44:05
Er is wel 1 heel erg groot nadeel aan een circuit op de 2e maasvlakte: geen openbaar vervoer. De laatste 3 weken stond telkens de A15 helemaal vast.. wellicht iets groter dan een provinciale weg, maar toch nog steeds niet voldoende. Zeker niet aangezien het ook hier de enige weg is. Geloof me, bij een beetje warme dag in het weekend staat ook de A15 naar de maastvlakte helemaal vol.

Het is altijd een probleem. Je wilt eigenlijk een circuit hebben dat goed te bereiken is, maar dat toch, vanwege het geluid, bijna in the middle of nowhere moet liggen. Magny Cours is daaraan onderdoor gegaan. Gewoon niet te doen. Nederland is nou eenmaal een land waar het aantal vierkante kilometers redelijk gelimiteerd is.. We zullen het er, met zijn allen, mee moeten doen!


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op November 27, 2013, 10:53:09
Er is wel 1 heel erg groot nadeel aan een circuit op de 2e maasvlakte: geen openbaar vervoer. De laatste 3 weken stond telkens de A15 helemaal vast.. wellicht iets groter dan een provinciale weg, maar toch nog steeds niet voldoende. Zeker niet aangezien het ook hier de enige weg is. Geloof me, bij een beetje warme dag in het weekend staat ook de A15 naar de maastvlakte helemaal vol.

Dit probleem kan op worden gelost door spoor verbindingen en binnenvaart zodat er minder vrachtverkeer over de A15 hoeft, verder krijgt de A15 er een derde rijstrook bij. Ook zijn er plannen om een tunnel tussen Spijkenisse en de Hoekse Waard aan te leggen dit ontlast de A15 met zeker 40%


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Richard Renes op November 28, 2013, 11:01:06
Ah ja, de Blankenburgtunnel.. verplaatst het probleem van de A15 naar de A20, die ook maar tweebaans is.. Staan ze allebei vast. Er ligt een spoor naar de maasvlakte trouwens, maar de NS, in haar wijsheid, heeft besloten om daar alleen goederentreinen over te laten rijden.. en dat gaat niet veranderen met een circuit erbij ben ik bang.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: SennaDaSilva op Juni 08, 2016, 09:29:24
Lijkt mij in de basis ook geen verkeerde nieuwe opzet voor het toekomstige Zandvoort, met F1 terugkeer in gedachte :

(http://i68.tinypic.com/20ql8jr.png)


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Juni 08, 2016, 11:38:30
VVD wil Formule 1 naar Nederland halen

De VVD heeft het plan opgevat om de Formule 1 naar Nederland te halen. Dat heeft Tweede Kamerlid Rudmer Heerema gezegd tegen Telegraaf TV.

ZANDVOORT, ASSEN OF MAASVLAKTE
Volgens Heerema wordt er serieus gekeken naar de optie om een Grand Prix te organiseren op Nederlandse bodem. Dit hoeft niet per se in Zandvoort te zijn. Het circuit van Assen of de Maasvlakte zouden ook een serieuze optie kunnen zijn.

ĄIn 1985 werd er voor het laatst een race gereden in Zandvoort. Er moet daar veel worden aangepast", aldus de politicus. ĄEr moet een andere infrastructuur komen en een vernieuwde pitstraat."

http://www.metronieuws.nl/xl/sport/2016/06/vvd-wil-formule-1-naar-nederland-halen

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/25954737/__Zo_kan_Grand_Prix_naar_Nederland__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Juni 08, 2016, 11:40:17
De (on)mogelijkheden van een F1-race in Nederland

http://www.autoblog.nl/nieuws/de-onmogelijkheden-van-een-f1-race-in-nederland-87928


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Juni 08, 2016, 11:42:10
Gelukkig staren ze zich niet blind op Zandvoort!


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Juni 08, 2016, 11:47:52
Leuk artikel over de kosten van de bouw van een F1 circuiten een verwijzing naar Silverstone.

http://raconteur.net/business/how-much-does-it-cost-to-stage-a-grand-prix


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Juni 26, 2016, 04:39:18
Assen wil Formule 1 Grand Prix van Nederland

Het TT Circuit in Assen wil graag een nieuwe Formule 1 Grand Prix van Nederland organiseren, naast de jaarlijkse MotoGP-wedstrijd.

"De vraag is ons al gesteld of er een Formule 1 Grand Prix in Assen gehouden zou kunnen worden", vertelt TT-voorzitter Arjan Bos, tijdens de persconferentie waarin de MotoGP-contractverlenging tot en met 2026 officieel werd gemaakt. Hierdoor kan het complex verbeterd worden.

Bos: "Ik zeg: als een F1 GP van Nederland mogelijk is en er genoeg geld is om die te organiseren, dan zijn we daar als circuit in geÔnteresseerd. Daarvoor kunnen we overigens nog wel wat jaren wachten."

De TT-voorzitter voegt daar ook aan toe dat de locatie in de huidige vorm nog niet geschikt voor de Formule 1 - zo is de baan daarvoor nu nog te smal. "Er moet dan dus nog wel meer aan het circuit veranderen."

Zandvoort
In Zandvoort wordt ook gesproken over de wens om weer een Grand Prix van Nederland te organiseren. Dat gebeurde voor het laatst in 1985 op het circuit in de Noord-Hollandse duinen.

Ook vanuit de politiek is steun ontstaan voor een nieuwe GP in eigen land. VVD-kamerlid Rudger Heerma wil dat minister Schippers van Sport zich daarvoor gaat inspannen

http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/26083310/__Assen_wil_Formule_1-GP__.html


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Racing-Fan op Juni 26, 2016, 07:42:04
Ik zou het toch wel jammer vinden als de layouts van Zandvoort en Assen aangepast worden.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op Maart 15, 2017, 03:25:11
Monsteroperatie op Circuit Park Zandvoort: raceoppervlakte en paddock opnieuw geasfalteerd

http://autosport.nl/klasse/nieuws/28631/raceoppervlakte-en-paddock-opnieuw-geasfalteerd

Komt bij mij over als half werk. Wacht dan het onderzoek af en doe het dan meteen goed (verbreden, daar waar nodig uitloopstroken etc). En als het onderzoek niet haalbaar is (wat we allemaal verwachten) kun je dit alsnog doen. Is het onderzoek wel haalbaar dan is dit waarschijnlijk allemaal voor niks geweest en weggegooid geld. Dan had het budget hiervoor beter besteed kunnen worden.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Quintin03 op Maart 16, 2017, 08:59:34
Asfalt op een circuit heeft een levensduur van 15-20 jaar naar dat ik weet, dus het moest eigenlijk gewoon nu gebeuren. If anything toont het aan dat de nieuwe eigenaars bereid zijn te investeren in verbeteringen, en dat kan zelfs zonder verbreding al klassen aan je binden.


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: Michael Drost op Maart 16, 2017, 01:45:39
Het gaat een hoop invloed hebben op hebben op rijgedrag om te beginnen. Eigenlijk een beetje alsof je het mooiste cadeau opnieuw krijgt en opnieuw mag uitpakken en er opnieuw van mag genieten! Compleet met fijn onderbuik gevoel erop en eraan!

Zag trouwens ook webcam beelden vanuit hoeken die voor mij nieuw waren en die tijdens de laatste WEK race zeker niet op het interne systeem zaten. Goed, halverwege de race zat er niks meer op de interne kanalen, maar dat terzijde.

Het is duidelijk voor mij, dat er uitgekiend en zorgvuldig geÔnvesteerd wordt! Word ik blij van! En voor de rest zien we wel, wat er komt!

Groetjes, Michael


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ace1 op April 25, 2017, 10:33:54
TT Circuit zet volgende stap richting Formule 1

AUTOSPORT - "Nederland is en blijft een racegek land. We hebben de potentiŽle wereldkampioen in huis. Dus eigenlijk pleit alles ervoor om zo snel mogelijk de Formule 1 naar Nederland te halen. En het bestuur van het TT Circuit van Assen moet zich daar heel hard voor maken." Dat zegt sportmarketeer Chris Woerts, die in het verleden onder meer werkte voor Heineken, Coca Cola en Feyenoord.

Het bestuur van het TT Circuit heeft, net als het bestuur van het Circuit van Zandvoort, inmiddels een licentie voor de Formule 1 aangevraagd bij de nationale autosportbond KNAF. TT-voorzitter Arjan Bos. "Wij willen het in de toekomst echt wel heel graag hosten, daar zijn we als bestuur unaniem in."

'Assen heeft al bewezen dit soort races aan te kunnen'
Maar er moet eerst nog heel wat water door de Rijn stromen. "We moeten eerst zorgen dat we als Nederland een licentie krijgen. Of het nou Assen wordt of Zandvoort. Daarnaast moet het circuit geschikt gemaakt worden, hoewel ik denk dat Assen in het verleden al wel bewezen heeft dit soort races aan te kunnen. En dan moeten we gaan kijken wie het gaat betalen."

Overheden van opkomende economieŽn tellen grote bedragen neer en gebruiken het als prestigieuze reclamespot voor hun land. "Dat zal in Nederland niet zomaar gebeuren. Hier zal het voor het grootste deel uit het bedrijfsleven moeten komen en Den Haag zal mogelijk een kleiner bijdrage doen", zegt Bos.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/121083/TT-Circuit-zet-volgende-stap-richting-Formule-1


Titel: Re: Het toekomstige circuit van Zandvoort
Bericht door: ottomaat op Augustus 11, 2017, 05:20:06
Het lijkt me alsnog vrij sterk dat het er echt zal komen. Ik denk dat we in Nederland naar andere sportevenementen kijken (Olympische spelen, WKīs) en niet bereid zijn zoveel te investeren als andere landen.

Het zou wel prachtig zijn, dus fingers crossed!