Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nederlandse successen tijdens NitrOlympX op Hockenheim

 

Overwinning Pels

Bij de Super Twin Bikes leek Anders Karling in Hockenheim onverslaanbaar. Met een tijd van 6,463 seconden eiste de Zweed de snelste kwalificatiepositie voor zich op. In de halve finale zette Karling vervolgens een 6,458 seconden op het scorebord, goed voor een nieuw Europees record. Alleen de Nederlander Ton Pels kon met een tweede kwalificatiepositie bij de Zweed in de buurt blijven. Dit tweetal wist dan ook tot de finale door te dringen. Juist in de eindstrijd kreeg Karling echter met grote technische problemen te maken waardoor Pels makkelijker dan verwacht de overwinning voor zich kon opeisen. Ook in het kampioenschap deed Pels goede zaken. Concurrent Ronny Aasen werd al in de halve finale uitgeschakeld terwijl de Nederlander zijn voorsprong op Karling kon vergroten. In de Super Twin-klasse kwam ook Herman Jolink in actie. De Nederlander kwalificeerde zich als zevende en reed daarbij met een tijd van 8,980 seconden een nieuw persoonlijk record.

Pettersson kampioen

Roger Pettersson was opnieuw heer en meester bij de Pro Stock-motoren. De Zweed eiste met een tijd van 7.369 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich op, vestigde met 301,24 km/u een nieuw Europees snelheidsrecord, pakte de overwinning en stelde zijn Europese titel veilig. Terwijl bijna alle rijders boven de 7,5 seconden bleven steken, slaagde Pettersson erin om voortdurend rond de 7,37 seconden de streep te passeren. De enige Nederlander in deze klasse, Herman van Driel wist zich met een negende plaats net niet voor de eliminaties te kwalificeren.

 


Nederlands Super Gas succes

In het programma van de NitrOlympX was ook een wedstrijd voor de Super Gas-klasse opgenomen. Net als ieder jaar trok de wedstrijd met 33 rijders weer een groot deelnemersveld naar Hockenheim. Onder hen een vijftal Nederlanders. Met een eerste kwalificatiepositie en een tijd van slechts 0,001 seconde boven de index eiste Robert Joosten meteen een hoofdrol voor zich op. Ook de andere Nederlanders deden het met een zevende (Jan Scheppers), negende (Piet van der Meer), veertiende (Ron van Let) en 25ste (Robert Jongen) positie goed. De eliminaties verliepen voor de Nederlanders nog beter. Alleen Van der Meer sneuvelde in de eerste ronde tegen Jongen terwijl Joosten op zijn beurt in de achtste finales Jongen naar huis stuurde. Pas in de kwartfinale moest Scheppers zich gewonnen geven toen hij in zijn gevecht met de Italiaan Scappocin onder de index dook. In de halve finale daarmee twee Nederlanders, Joosten en Van Let, terwijl met de Amerikaan Dennis Freed ook een andere vaste deelnemer aan het Nederlands kampioenschap tot de laatste vier wist door te dringen. Een beter bewijs van de kwaliteit van de Nederlandse titelstrijd is nauwelijks denkbaar. Omdat Joosten voor de derde keer die dag op reactietijd zijn tegenstander (Scappocin) uitschakelde en Van Let Freed terugwees, stonden twee Nederlanders op Hockenheim in de Super Gas-finale. Hierin was het Joosten die met een snellere reactie en een betere tijd overtuigend de overwinning voor zich opeiste. Een fraaie prestatie in deze zwaarbevochten klasse tijdens een zo prestigieus evenement.

Vervelend
Een vervelend incident deed zich nog voor in de klasse Pro Modified. Tijdens de kwalificatie dacht Marcus Hilt nog voor het eind van de strip de baan te kunnen verlaten. Daarbij hield de Zwitser echter geen rekening met zijn achteropkomende en met een veel hogere snelheid rijdende tegenstander, Torsten Kath. De Duitser kon de afbuigende Hilt met geen mogelijkheid ontwijken en boorde zijn Corvette in de flank van de Zwitserse BelAir. Hoewel beide rijders ongedeerd bleven, liepen de auto's grote en wellicht onherstelbare schade op. Met name voor de 'vaste Drachten deelnemer' Kath, die niets aan het ongeval kon doen, een zure ervaring.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet