Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Smax Smith verdedigt Europese Top Fuel-titel

Even leek het erop dat regerend FIA Europees kampioen Top Fuel, Smax Smith zijn titel dit seizoen niet zou kunnen verdedigen. Vandaag maakte de Engelsman echter bekend in ieder geval de eerste wedstrijden van het seizoen in actie te zullen komen. Aan een budget voor de laatste races wordt nog hard gewerkt. De Engelsman geeft zijn titel dus niet zonder slag of stoot op. Smith zal uitkomen voor het team van Knut Soderquist.

Tekst: Remco Scheelings

Smith kwam in de problemen toen in een laat stadium zijn sponsor afhaakte. Na een directie-wisseling en overname van het bedrijf gaf men te kennen een andere marketingstrategie te zullen gaan volgen. Smith heeft nu voldoende sponsorgelden verzameld om in ieder geval de eerste races te kunnen rijden.

Met de komst van Smith wordt het Top Fuel-veld voor 2004 niet alleen het grootste maar ook het sterkste uit de Europese dragrace-geschiedenis. Het team van Knut Soderquist telt met Lex Joon, Micke Kagered, Joran Persaker en Smax Smith maar liefst vier auto's. Daarnaast brengt Rune Fjeld met Andy Carter en Thomas Nataas in ieder geval twee dragsters aan de start. Er wordt echter gefluisterd dat er een derde auto aan zit te komen (Oyver Jacobsen?). Als individuele rijders zijn er nog Tommy Moller en Anita Makela terwijl in Engeland het Canto Team en Wildside Inc. elk over een auto beschikt. Uit Denemarken komt de ex-auto van Kim Reymond een aantal wedstrijden aan de start.

Joon met Reymond-record-crew
De Thunderball op Santa Pod wordt dit weekend door een aantal rijders aangegrepen om de eerste ervaringen op te doen met hun nieuwe Top Fuel-auto's. Zo komen Thomas Nataas, Lex Joon en Andy Carter in actie. Veel ogen zullen daarbij op de Nederlander zijn gericht. Joon komt uit in de kleuren van MPM International Oil Company voor het team van Knut Soderquist. De Nederlander heeft zich verzekerd van de steun van vier monteurs van Kim Reymond. Dit ervaren viertal, waaronder de crewchief Per Andersen, voerde Reymond in september 2003 naar de absoluut snelste tijd ooit in Europa gereden van 4,645 seconden en 317 mijl per uur! Voor Joon geldt de wedstrijd op Santa Pod in de eerste plaats als voorbereiding op het FIA Europees Kampioenschap dat eind mei van start gaat. Als er echter een kans is de Pro Fuel Shootout tijdens de Thunderball te winnen, dan zal de Nederlander deze zeker niet laten lopen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet