Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Doug Kalitta overtroeft Tony Schumacher



In de Top Fuel-klasse lijken alle grenzen zoek. Nadat twee weken geleden Tony Schumacher met 4,465 seconden de snelste tijd ooit op de klokken bracht, was het nu de beurt aan Doug Kalitta. Tijdens de kwalificatie voor de 20ste wedstrijd in de NHRA POWERade Drag Racing Series in Chicago liet Kalitta de klokken stilstaan bij een onvoorstelbare 4,428 seconden!

Tekst en foto's: Remco Scheelings

Dat de omstandigheden in Chicago ideaal waren, werd al snel duidelijk. Ook de als tweede gekwalificeerde Cory McClenathan bleef met 4,463 seconden onder de oude toptijd. Tijdens de eliminaties was het vervolgens Schumacher zelf die met 4,464 onder zijn eigen persoonlijk record dook. Ondanks deze supertijden overleefde het nationale (en wereld)record van Kenny Bernstein (4,477 seconden) het Chicago-weekend. Geen van de rijders slaagde er namelijk in hun toptijd in een tweede run tot op 1% te benaderen. Wel sneuvelde het nationale snelheidsrecord. Kalitta bracht dit op 333,00 mph. en heeft met 333.91 mph tevens de hoogst gemeten topsnelheid ooit op zijn naam staan. Ook bij de Funny Cars sneuvelde het snelheidsrecord. Gary Scelzi bracht dit op 329,18 mph.



Bernstein sloot het Chicago-weekend toch al goed af. Naast het feit dat hij het nationale record in zijn bezit hield, schreef de Budweiser-rijder ook de wedstrijd op zijn naam. In de finale bleef Bernstein de leider in de tussenstand van het kampioenschap Larry Dixon net voor. Bij de Funny Cars ging de overwinning voor de zevende keer dit seizoen naar Tony Pedregon. Omdat Whit Bazemore al in de eerste eliminatie-ronde werd uitgeschakeld, heeft Pedregon de leiding in de tussenstand na één race alweer heroverd op de Matco Tools-rijder.

In de klasse Pro Stock ging de overwinning naar regerend kampioen Jeg Coughlin. Net als tijdens de vorige wedstrijd moest Coughlin het in de finale opnemen tegen Greg Anderson. Anderson reageerde echter 1/1000 seconde te vroeg op het verspringen van het licht en trok daarmee rood waardoor de overwinning automatisch bij Coughlin terechtkwam.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet