Algemeen

Dragracing: Tony Schumacher crasht en casht



Het kan verkeren. Iets meer dan een week geleden was Tony Schumacher nog goed voor de snelste run uit de dragrace-historie. Afgelopen vrijdag crashte de U.S.Army-rijder echter zwaar toen tijdens de kwalificatie voor de race in Memphis zijn Top Fuel Dragster bij 300 mph in tweeën brak. Schumacher mankeerde echter niets, stapte in zijn reservewagen en won afgelopen maandag de hoofdprijs tijdens de 19de wedstrijd in de NHRA POWERade Drag Racing Series.

Tekst en foto's: Remco Scheelings

De 19de wedstrijd in de NHRA POWERade Drag Racing Series in Memphis moest in verband met de regen worden uitgesteld van zondag naar maandag. Na zijn goed afgelopen crash op vrijdag toonde Schumacher tijdens de zaterdagkwalificatie (derde) en de eliminaties aan ook met de reserve-auto om de overwinning mee te kunnen strijden. Met tijden van 4,5 en 4,6 seconden schakelde de U.S.Army-piloot zijn tegenstanders uit om het vervolgens in de finale op te moeten nemen tegen de leider in de tussenstand van het kampioenschap, Larry Dixon. Ook Dixon moest het echter afleggen tegen de ontketende Schumacher die daarmee zijn tweede opeenvolgende overwinning behaalde.



Bij de Top Fuel Funny Cars ging de overwinning naar Whit Bazemore. Met zijn zege nam Bazemore de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over van Tony Pedregon. De rijder van Team Force werd al in de kwartfinale uitgeschakeld. Bazemore bleek in de finale te snel voor Dean Skuza. Op zich was het al een wonder dat Skuza in de finale aan de start kon verschijnen omdat zijn Funny Car in de halve finale tegen John Force op de finishlijn vlam vatte en zwaar beschadigd raakte. Met hulp van diverse, zelfs concurrerende (!) teams slaagde Skuza er toch nog in binnen de gestelde tijd van 90 minuten aan de start te verschijnen.



In de Pro Stock-klasse behaalde Greg Anderson zijn negende overwinning van dit seizoen. In de finale hield de afgetekende leider in de tussenstand Jeg Coughlin 0,0052 seconden (!) achter zich. Bij de lichten liep Anderson een achterstand op van 0,006 seconden (reactie-tijd: 0,025 tegen 0,031 seconden) maar wist dit gedurende de run (6,814 tegen 6,825 seconden) net goed te maken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet