Algemeen

Dragracing: Festival of Speed Final Challenge 2003

Zondag 31 augustus wordt op Circuit Park Zandvoort het gehouden. Voor de laatste keer dit jaar krijgen de Streetlegal auto's en motoren de kans om op 'Zandvoort' hun krachten met elkaar te meten.



Gereden wordt over de traditionele dragrace-afstand van ¼ mijl. Gezien het succes van de voorgaande Festivals of Speed zullen weer veel spectaculaire en supersnelle auto's en motoren naar het circuit in de duinen afreizen. Voor de vele fans van het Streetlegal racen een uitgelezen kans hun favorieten nog één keer dit jaar aan het werk te zien. Een groots opgezet omlijstend programma maakt dat er op 31 augustus op Circuit Park Zandvoort voor iedereen die ook maar iets heeft met getunede en fraai gestylede auto's, ruim voldoende te beleven is.

Tekst en foto's: PR

Het hoofdprogramma van het wordt uiteraard gevormd door de dragraces met streetlegal auto's en motoren. Een grote verscheidenheid aan voertuigen wordt aan het startlicht verwacht, van showroom modellen tot op het randje getunede, maar streetlegal, bolides.

Na een spectaculaire burn out moet zo snel mogelijk de 402 meter lange strip worden afgelegd. Wie in dit man tegen man gevecht als eerste de finishlijn passeert, is de winnaar. Van 9.00 tot 12.00 uur mogen de rijders tijdens de kwalificatie snelle tijden op de klokken zetten. Doormiddel van een Gatsometer word dit vastgesteld. Vervolgens wordt een klasse-indeling naar tijd gemaakt waardoor tijdens de eliminaties nagenoeg gelijkwaardige racers naast elkaar aan het startlicht verschijnen, een garantie voor veel spannende runs.
Aan het eind van de dag maken de laatste twee deelnemers in een rechtstreekse confrontatie uit wie met de grootste beker naar huis gaat. Deelnemers kunnen zich nog aanmelden via de site van DoDare, www.dodare.nl of op de dag zelf, voor aanvang van het evenement.



Spectaculaire demo's:
- Premiere van de nieuwe Saker (www.sakermotorsport.nl)
- Een hele dikke Wiesman
- 360 Modena Race uitvoering
- Donkervoort
- Subaru WRX Rallyuitvoering
- Subaru WRX STI
- Italiaanse Yaris met tarox remsysteem (remt zo hard dat je je moet insnoeren
  anders vlieg je door de ruit)
- 3 DTM auto's van Stadler uit Duitsland
- Stuntmasters
- Sven Wheelyking
- 3 Cupauto's die over het achterste gedeelte van het circuit rijden en mensen
  meenemen voor een rondje
- Erik Botman's mobiele Testbank (helaas geen 4wd)




Leukste van alles: 2 Contrakarts (als je links stuurt gaat ie naar rechts)
Daar worden wedstrijden mee gedaan en er zijn leuke prijzen te winnen (publiek mag dus zelf rijden).
De kosten zijn 2 euro en de opbrengst gaat naar de Cliniclows.


- Show & Shine verzorgt door mequiar's (tomoautocare)
- 1e prijs 1/4 mile sprint: Compleet remsysteem Ferodo (klauwen, schijven,
  blokken)
- 1e prijs donut drift: Recaro race stoel



De heeft echter nog veel meer te bieden. Op de paddock van Circuit Park Zandvoort zullen vele merkenclubs zich verzamelen en hun fraaist getunede en gestylede pronkstukken showen. Ook is er een uitgebreide markt waar leveranciers de laatste ontwikkelingen op het gebied van tuning en styling laten zien. In een Show & Shine-competitie zal door een kritische jury de mooiste auto van het evenement worden gekozen. Daarbij scoren met name originaliteit en een fraaie afwerking hoog. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet