Algemeen

Dragracing: NitrOlympX brengt beslissing in vier Europese titels



De NitrOlympX op de baan van Hockenheim heeft de voortijdige beslissing gebracht in vier van de zeven te vergeven Europese dragrace titels. De overwinning in hun klasse leverde Urs Erbacher (Top Methanol Funny Car), Michael Malmgren (Pro Stock), Roel Koedam (Top Fuel Bike) en Roger Pettersson (Pro Stock Bike) zoveel punten op dat ze tijdens de laatste ronde van het Europees Kampioenschap, de European Finals op Santa Pod, niet meer te achterhalen zijn.

Tekst en foto's: Remco Scheelings

De vijfde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing bracht wel veel spanning en de nodige verrassingen maar niet de gehoopte toptijden. Hoge temperaturen maar vooral een matige baankwaliteit stonden goede tijden in de weg. Op vrijdag was de kwaliteit van de strip zelfs zo slecht dat een aantal klassen weigerde van start te gaan. Een nacht doorwerken bracht als resultaat dat in ieder geval op een veilige manier gereden kon worden, al bleven toptijden ver buiten bereik.

Beck is back
Bij de Top Fuellers werden de favorieten voor de Europese titel, Micke Kagered en Kim Reymond al in de eerste ronde uitgeschakeld. Ook titelkandidaat Smax Smith moest in de halve finale het onderspit delven en wel tegen Tommy Moller. Een grote verrassing was het optreden van Peter Beck. Na een afwezigheid van bijna twee jaar maakte de Zwitser zijn rentree achter het stuur van de dragster van Rune Fjeld Motorsport. Na in de eerste kwalificatierun door de slechte baan een motor verspeeld te hebben (wielspin waardoor de motor te veel toeren maakte) nam Beck in de eliminaties revanche. Na een winnende 5,16 seconden in de eerste ronde was Beck met 5,21 tegen 5,26 seconden in de finale te sterk voor Moller.

Spanning
De Top Methanol Dragsters bleven nog redelijk in de buurt van hun normale tijden. Zoals te verwachten was, stonden de grote rivalen van dit seizoen Peter Schafer en Dave Wilson ook in Hockenheim tegenover elkaar in de finale. In een spannende run ging de winst met 5,64 tegen 5,76 seconden naar Schafer die, met een paar punten verschil, nu ook weer de leiding heeft genomen in de titelstrijd.



Erbacher pakt eerste titel
Bij de Top Methanol Funny Cars was Urs Erbacher de te kloppen man. In de kwalificaties kreeg de Zwitser zijn superieure hoeveelheid PK's echter niet op de weg en kwam niet verder dan de vijfde kwalificatie-positie. Tijdens de eliminaties had Erbacher de zaken echter weer onder controle. Hoewel de Zwitser zelfs niet onder de zes seconden-grens kwam, waren zijn runs juist voldoende om zijn tegenstanders af te troeven. Met winst in de halve finale stelde Erbacher zijn eerste Europese titel veilig. In de finale had zijn tegenstander vervolgens Niclas Andersson moeten zijn. De Zweed had in zijn halve finale op reactie-tijd Leif Andreasson uitgeschakeld maar daarbij wel een motor verspeeld. De crew kwam slechts een paar minuten tekort om Andersson in de finale aan de start te brengen. Erbacher is met zijn NitrOlympX-winst nu al een jaar ongeslagen in zijn klasse!



Malmgren prolongeert titel
Omdat de nummer één uit de kwalificaties Jan Muren zich in de eerste ronde liet verrassen door Christer Andersson prolongeerde Michael Malmgren in Duitsland al zijn Europese Pro Stock-titel. In de finale was de Europees Kampioen vervolgens ook te sterk voor Magnus Hansson.




Nederlandse Europees Kampioen
Bij de Top Fuel Bikes pakte de Nederlander Roel Koedam met een superieure overwinning tevens de Europese titel. Na een eerste kwalificatie positie vestigde Koedam op weg naar de finale met 6,37 seconden ook nog een nieuw baanrecord.

Overwinning Ton Pels
Ook in de klasse Super Twin Top Fuel met Ton Pels een Nederlandse overwinning. Pels was in de halve finale te sterk voor (teamgenoot) Rob van Geffen en rekende in de finale vervolgens ook af met Per Bengtsson. Met zijn overwinning heeft Pels nu weer de leiding genomen in de Europese titelstrijd. Zijn voorsprong is echter minimaal. In de laatste wedstrijd zijn er nog vier kanshebbers op de Europese titel.

Roger Pettersson superieur
Bij de Pro Stock motoren ging de overwinning naar Roger Pettersson. De Zweed is in de titelstrijd nu onbereikbaar geworden voor de concurrentie en heeft daarmee in de afgelopen jaren al zeven Europese Pro Stock-titels verzameld.



Overige klassen
Bij de Pro Modified auto's kwam een tweetal Nederlanders in actie. Robert Koper kon zijn vermogen op de slechte baan niet kwijt en werd al in de eerste ronde uitgeschakeld. Marc Meihuizen wist tot de halve finale door te dringen maar had daarin te kampen met technische problemen. Bij de Super Gassers kwamen maar liefst negen Nederlanders in actie. Zes daarvan haalden de achtste finales. Uiteindelijk kwam van onze landgenoten Paul Vrind het verst. Pas in halve finale werd de nummer twee uit de titelstrijd van vorig jaar uitgeschakeld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet