Algemeen

Dragracing: Gardermoen weer goed voor dragrace-sensatie

De vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in het Noorse Gardermoen zal de Europese dragrace-gemoederen nog wel even bezighouden. Hoewel de baan door zijn gunstige ligging (luchtsamenstelling) als uiterst snel bekend staat, werden er tijdens de kwalificaties niet voor mogelijk gehouden tijden op het scorebord gezet. De eliminaties leverden vervolgens ook nog de nodige verrassingen op waardoor het publiek één van de mooiste dragrace-weekenden uit de Europese geschiedenis kreeg voorgeschoteld. 

Tekst: Remco Scheelings

4,7!
Bij de kwalificaties van de Top Fuel Dragsters was het de Deen Kim Reymond die het publiek op de banken kreeg door met 4,764 seconden ver onder het bestaande Europees Record van 4,89 seconden te duiken. De regerend Europees Kampioen is daarmee de eerste rijder in Europa die de 4,8 seconden weet te doorbreken. De Noorse Oyvor Jacobsen maakte het feest voor het thuispubliek compleet door een 4,93 seconden op de klokken te brengen, een forse verbetering van haar persoonlijk record en goed voor de tweede kwalificatie-positie. Naast dit tweetal doken ook nog Michael Kagered (4,95) en Smax Smith (4,97) onder de vijf seconden grens. Voor een minder geslaagd moment zorgde Andy Carter. De Engelsman kreeg op de finishlijn een klapband en crashte zwaar. De rijder bleef ongedeerd en probeerde al meteen voor de rest van het weekend een vervangende auto te regelen. Daarin slaagde de voormalig Europees Kampioen niet. Carter probeert nu bij de volgende EK-race in Hockenheim weer van de partij te zijn.

Niet de snelste wint
De verrassingen waren tijdens de eliminaties bij de Top Fuellers niet van de lucht. Leider in de tussenstand van het kampioenschap, Smith, had in de eerste ronde een probleem en werd door de starter tegengehouden. Zijn tegenstander Tommy Miller ging daarmee door naar de halve finale. Ook Kagered kende in de vorm van een exploderende motor een probleem maar had het geluk van een bye run. De 'damesconfrontatie' tussen Jacobsen en Anita Mákelá eindigde in een overwinning voor de Finse. In de halve finale vervolgens weer een verrassing. De absoluut snelste man van het weekend, Reymond, verloor zijn blowerbelt en zag tegenstander Miller als eerste de finishlijn passeren. Omdat in de andere halve finale Mákelá vervolgens 'up in smoke' ging was het Kagered die door mocht naar de finale. Ook in de finale kende Kagered het nodige geluk. Met 5,07 tegen 5,31 seconden pakte de Bahco Tools-rijder de overwinning. Daarmee won zeker niet de snelste rijder maar wel degene die op het juiste moment de goede runs afleverde. Met zijn overwinning nam Kagered ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Op een minimale achterstand volgt Smith terwijl ook Reymond, Carter, Miller en Mákelá nog volop mee doen in de strijd om de titel.

5,439!
Bij de Top Methanol Dragsters was het Peter Schafer die tijdens de kwalificaties de menigte versteld deed staan met een tijd van 5,439 seconden. Omdat de Duitser deze score in hetzelfde weekend nog tot op 1% wist te benaderen, telt deze tijd als nieuw Europees Record (was 5,46 van Dave Wilson). Ook de voormalig recordhouder liet zich niet onbetuigd en zette een 5,44 op het scorebord. Als derde plaatste zich Rob Turner met een nieuw persoonlijk record van 5,50 seconden.

Wilson neemt de leiding
Tijdens de eliminaties deden zich bij de Top Methanol Dragsters geen verrassingen voor waardoor Wilson en Schafer zich voor de finale plaatsten. Wel waren de tijden van het tweetal ook tijdens de eliminaties indrukwekkend, Schafer 5,479 en Wilson 5,50 seconden. Helaas moest Schafer in de finale verstek laten gaan waardoor de zege automatisch bij Wilson terecht kwam. De Engelsman gaat nu met een minimale voorsprong van zes punten aan de leiding in het kampioenschap.

404 km/u
Ook bij de Top Methanol Funny Cars persoonlijke best-tijden en een Europees Record. De heerser van dit seizoen, Urs Erbacher, bracht tijdens de kwalificaties het snelheidsrecord op 404 km/u (252 mph). Het Europees record in tijd heeft de Zwitser met 5,69 seconden al op zijn naam staan. Toch stond de Zwitser niet op de eerste kwalificatiepositie. Die moest hij laten aan Leif Andreasson die met zijn Alfa goed was voor 5,705 seconden, een nieuw persoonlijk record. Erbacher stond tweede met 5,72 seconden terwijl ook Ulf Leanders met 5,78 seconden de 5,8 barriére wist te slechten.

Vierde keer Erbacher
Tijdens de eerste ronde van de eliminaties geen verrassingen. In de halve finale was het echter Andreasson die zich liet verrassen door Dan Larsen. Larsen moest daarmee in de finale aantreden tegen Erbacher die in de andere halve finale Leanders kansloos liet. Hoewel Larsen vervolgens in de finale met 5,78 seconden een nieuw persoonlijk record realiseerde, was de Deen toch kansloos tegen de 5,743 seconden en opnieuw 404 km/u van Erbacher. De Zwitser heeft nu alle vier voor het EK meetellende wedstrijden op zijn naam gezet en lijkt daarmee rechtstreeks op weg naar zijn eerste Europese titel.

Muren verrast
Uiteraard konden de Pro Stockers niet bij het geweld van de andere klassen achterblijven. Met Tommy Leindahl als achtste met een tijd van 7,10 seconden stond er het snelste veld ooit. Op de eerste plaats echter niet zoals verwacht Michael Malmgren maar Jan Muren. Na een week eerder op Mantorp Park voor het eerst onder de 7 seconden gedoken te zijn, zette de Zweed met 6,948 seconden nu een verrassend snelle tijd op de klokken. Muren bleef daarmee maar 0,008 seconden verwijderd van het Europees record van Malmgren. De regerend Europees kampioen kon zich na de motorschade van Mantorp met zijn reservemotor de eerste kwalificatiedag nog niet met de besten meten. Pas toen op vrijdagavond de nieuwe motor uit Amerika arriveerde, kon Malmgren met een tijd van 6,966 seconden de tweede positie voor zich opeisen. De twee finalisten van Mantorp, Jimmy Alund en Eero Knihtila plaatsten zich met ieder 7,01 seconden op de derde en vierde kwalificatiepositie.

Op reactie-tijd
In de eerste eliminatieronde waren geen verrassingen te noteren. Opnieuw slaagde Malmgren erin met een tijd van 6,97 de zeven seconden grens te doorbreken. In de halve finale moesten de snelste mannen van het weekend elkaar gaan treffen, Knihtila tegen Muren en Alund tegen Malmgren. De nieuwe sterren gaven de gerenommeerde namen allebei het nakijken. Knihtila was gewoon op alle fronten, zowel in reactie-tijd als gereden tijd, sneller. Malmgren leed tegen Alund echter een pijnlijke nederlaag. Op reactie-tijd moest de regerend kampioen het afleggen tegen de nieuwbakken Pro Stock-rijder, bezig aan pas zijn derde wedstrijd. Met een reactie van 0,060 tegen 0,089 seconden pakte Alund aan het startlicht een voordeel van 0,029 seconden. Malmgren was in pure rijtijd weliswaar sneller (7,008 tegen 7,035 seconden) maar het verschil van 0,027 seconden was niet genoeg om de bij de start opgelopen achterstand in te halen waardoor Alund met een voorsprong van 0,002 seconden (!) als winnaar de finishlijn passeerde.

Herhaling
Daarmee een herhaling van de finale van een week eerder in Mantorp, Knihtila tegen Alund. Toen gooide regen echter roet in het eten. Ook in de finale had Alund met 0,061 tegen 0,064 seconden de betere reactie-tijd. Knihtila wist het verschil van 0.003 seconden tijdens de run met 7,021 tegen 7,031 seconden echter wel te overbruggen waardoor de Fin met een voorsprong van 0,007 seconden (!) als eerste de finish passeerde. Knihtila behaalde daarmee zijn eerste Pro Stock zege. Voor Alund lijkt het echter een kwestie van tijd dat ook hij zijn eerste overwinning in de wacht gaat slepen.

Pro Modified
In de voor de het Pro Modified kampioenschap meetellende wedstrijd kwam de Nederlander Henri Joosten aan de start. Het team was er in geslaagd de schade van Mantorp te herstellen. Hoewel de Nederlands recordhouder zich met een uitstekende tijd voor de wedstrijd plaatste, werd hij in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld.

Koedam record en winst
In de diverse motorklassen kwamen een aantal Nederlandse rijders aan de start. In de hoogste klasse, de Top Fuel Bikes, eiste Roel Koedam de snelste tijd voor zich op. Zijn 6,18 seconden betekende niet alleen een forse verbetering van zijn persoonlijk record maar ook dat hij nu angstig dicht in de buurt komt van de snelste tijd ooit in Europa gereden, de 6,11 seconden van Brian Johnson. Ook in de eliminaties was er geen kruid gewassen tegen de superieure Koedam. De Nederlander ging tegen de verrassend tot de finale doorgedrongen Italiaan Antonio Ferretti met de hoogste eer strijken.

Super Twin
Bij de Super Twin Top Fuel motoren eiste Ton Pels met een prachtige tijd van 6,617 seconden de eerste startpositie voor zich op. Rob van Geffen plaatste zich met 6,81 seconden op de derde positie. In de eerste eliminatieronde zette Pels opnieuw een fraaie 6,71 seconden op het scorebord. In de halve finale wierp een gebroken aandrijfriem de Zodiac-importeur echter voortijdig uit de strijd. Van Geffen moest door technische problemen in de eliminaties verstek laten gaan.

De volgende ronde om het Europees Kampioenschap wordt verreden in het weekend van 22 tot en met 24 augustus op het circuit van Hockenheim onder de noemer NitrOlympx.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet