Dragracing: Succesvolle Drachten Nationals

Een goed lopende organisatie, een perfect geprepareerde baan, spannende eliminaties, zon en veel publiek. Na afloop van de Drachten Nationals waren er dan ook alleen maar positieve geluiden te horen. Met de gereden tijden werd de baan van Drachten tevens definitief op de internationale kaart gezet. Diverse rijders verbeterden hun persoonlijk record terwijl Roel Koedam met een tijd van 4,18 seconden over de 1/8 mijl en een eindsnelheid van 294 km/u zelfs goed was voor de absoluut snelste tijd ooit in Nederland gereden.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
Koedam sloot daarmee, in de laatste run van de dag, het weekend in stijl af. Voor deze recordrun had het publiek al twee dagen lang genoten van snelle tijden en een spannende strijd in alle klassen.

Weer Koper
Bij de snelste 'doorslammer' klasse, de Pro Modified, was het opnieuw Robert Koper die met zijn MPM Chevy Monte Carlo met de hoogste eer ging strijken. In de finale was de meervoudig Nederlands kampioen te sterk voor de Duitser Bjorn Lahndorf. Koper's tijd van 4,590 seconden betekende tevens een nieuw persoonlijk record voor de man uit Heemskerk. Buiten mededinging reed ook Henri Joosten een aantal runs. De demo's van de Quaker State Chevy Bel Air resulteerden over de 1/8 mijl eveneens in tijden van 4,5 seconden.


Robert Koper Marco Maurischat
Duitse finale
Bij de Competition Cars was de finale een Duitse aangelegenheid tussen de snelle dragsters van Gerd Habermann en Marco Maurischat. De winst ging hierbij met een tijd van 4,671 seconden enigszins verrassend naar Maurischat. In de halve finale was Habermann nog goed geweest voor een tijd van 4,664 seconden bij een eindsnelheid van 250 km/u.
Jens Riehl
In de klasse Super Comp hadden weliswaar meer rijders ingeschreven maar haalden slechts drie ongeschonden de eliminaties. Technische problemen noodzaakte een aantal rijders voortijdig op te geven. Na zijn winst van vorig jaar pakte de Duitser Jens Riehl opnieuw de overwinning.


Jens Riehl Paul Vrind
Rood
De klasse Super Gas gaf een fraaie strijd te zien. Tijdens de kwalificatie lieten veel rijders zich nog verrassen door de uiterst snelle baan waardoor veel tijden onder de index van 9,9 seconden werden genoteerd. Tijdens de eliminaties hadden de meeste rijders de ideale omstandigheden beter onder controle. Zo slaagde Harald Sturhan er tijdens de kwalificaties niet in een geldige tijd op de klokken te zetten. Als 14de en laatste kwam de Duitser daarmee op de kwalificatieladder terecht. Tijdens de eliminaties wist Sturhan echter, onder andere ten koste van David Vegter, toch tot de halve finale door te dringen. Daarin moest hij echter zijn meerdere erkennen in Paul Vrind. Vrind moest het vervolgens in de finale opnemen tegen de regerend kampioen Robert Joosten. Joosten trok daarin echter een rood licht (-0,002 seconde!) waardoor de overwinning automatisch bij Vrind terechtkwam, een uitstekende prestatie van de vice-kampioen van vorig jaar.
Favorieten 'out'
Bij de Super Street Cars werden alle favorieten al in de kwartfinale uitgeschakeld. Regerend kampioen Rubert Enjoem sneuvelde in zijn run tegen Gerard Voorend terwijl Arnold de Heus via een rood licht zichzelf elimineerde. Grootste pechvogel was echter Gordon van Swol. Op de startlijn hoorde/zag hij zijn achteras in twee stukken uiteen spatten. De finale ging daarmee tussen de Duitsers Udo Becker en Klaus Romahn. Romahn viel echter op de startlijn stil waardoor Becker met zijn VW Kever verrassend de overwinning voor het oprapen had. Overigens hield de dochter van Klaus, Lena, de familie-eer hoog door de winst te pakken bij de Junior Dragsters.


Van der Spek Grote pechvogel, Van Swol
Streetmachines
Bij de Streetmachines sneuvelden veel van de favorieten al in een vroeg stadium. André Dam schakelde zichzelf in de tweede ronde uit met een rood licht terwijl Sandor Kruiswijk al in de eerste ronde werd geëlimineerd. Eén favoriet, Hans van der Spek, overleefde het slagveld en wist daarmee door te dringen tot de finale. Daarin moest hij het opnemen tegen de verrassend presterende Davy Baggermans. Met een minimale voorsprong pakte Van der Spek de winst en deed daarmee goede zaken voor het kampioenschap.


Finale USB Halve finale Paula tegen Every
Snel
Ook bij de motoren werd een felle strijd geleverd waarbij regelmatig onder de diverse indexen werd gereden. Bij de Streetbikes ging de overwinning naar Flavius Permit die in de finale te sterk was voor Hans Hoogervorst. De Ultimate Street Bike-titel viel ten prooi aan Charley Anasagasti voor een in de finale met koppelingsproblemen kampende Aldert Tjoelker. De klasse Super Street Bikes gaf gewoontegetrouw een zeer fraaie strijd te zien. In de halve finale moesten de twee snelste mannen van de dag tegen elkaar aantreden, Shannigan Paula en Richard Every. Paula had met 8,765 seconden de snelste kwalificatie-tijd op de klokken gezet maar moest in de rechtstreekse confrontatie toch het onderspit delven tegen Every. Kort voor de finale kreeg Every echter te kampen met technische problemen. Hoewel hij zijn motor nog wel naar de startlijn duwde, moest Every de overwinning laten aan mede-finalist Remie Magdalena. Diezelfde Magdalena stond ook in de klasse Funny Bikes in de finale. Daarin moest hij echter zijn meerdere erkennen in Thomas 'Eddy' Arndt. De Duitser zette met 8,471 seconden een nieuw persoonlijk record op de klokken.


Nieuw record voor Arndt Flavius Permit
Twin
In de diverse 'Twin-klassen' waren met name de Duitse deelnemers in de finales goed vertegenwoordigd. Alleen bij de klasse Super Street Twin wist de Nederlander Bart Salentijn tot de finale door te dringen. Daarin moest hij echter zijn meerdere erkennen in Jorg Lymant. Diezelfde Lymant was ook finalist in de klasse Super Twin Top Gas. Daarin moest hij het echter afleggen tegen een veel snellere Gerhard Caspari. Bij de Street Twins was het tenslotte Martin Haning die verrassend Wolfgang Dorsch naar de tweede plaats verwees.


Caspari Salentijn
Internationals
Over enkele weken, in het weekend van 12 en 13 juli, keren de dragracers weer terug naar Drachten. Dan staan de MPM Drachten Internationals op het programma. Als de voortekenen niet bedriegen wordt dat een evenement in de overtreffende trap. De belangstelling van rijders is nu al groter dan ooit. Aangetrokken door de dit weekend gereden tijden zal het deelnemersveld in de komende weken alleen maar verder groeien. In alle klassen kan dan ook weer een felle strijd tegemoet worden gezien. Tevens is in dat weekend het eerste optreden in Nederland te verwachten van Lex Joon met zijn MPM Dodge Avenger Top Fuel Funny Car. Alleen het opstarten van de nitro gestookte 6.000 PK sterke machine kreeg tijdens de Drachten Nationals al de handen op elkaar, laat staan wat er gebeurt als al deze 6.000 paarden worden losgelaten op het asfalt.



