Dragracing: Records en verrassingen tijdens Main Event

De eliminaties van de Main Event, de eerste wedstrijd meetellend voor het FIA Europees Kampioenschap dragracen, hebben een aantal spectaculaire records en verrassende uitslagen opgeleverd.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
Bij de Top Fuel dragsters ging de overwinning uiterst verrassend naar Smax Smith. De voormalig Funny Car-piloot maakte tijdens de Main Event nota bene zijn debuut op Europees niveau bij de Top Fuel dragsters. In de finale was Smith zijn teamgenoot Gary Page te snel af.
In de allereerste eliminatieronde had de voor het CBD-team van Knut Soderquist uitkomende Smith al voor een sensatie gezorgd door niet alleen de nummer één uit de kwalificaties Andy Carter uit te schakelen, maar ook een tijd van 4,899 seconden en een eindsnelheid van 303 mph op het scorebord te zetten. Daarmee realiseerde de excentrieke Engelsman zijn eerste vier seconden en 300+ run. Een andere verrassing was de voortijdige uitschakeling van favorieten als Anita Mákelá en Tommy Moller. Beiden bliezen op uiterst spectaculaire wijze in de eerste ronde hun motor op. Regerend Europees kampioen Kim Reymond zag zijn kansen in de halve finale tegen Page letterlijk in rook opgaan toen zijn dragster direct na de start alle grip verloor en 'up in smoke' ging.

Spectaculair record
Bij de Top Methanol dragsters was de strijd ongemeen spannend. In de halve finale realiseerde de Engelsman Dave Wilson met een tijd van 5,483 seconden de snelste run ooit in deze klasse in Europa gereden. Tevens betekende deze tijd de allereerste run in deze klasse op Europese bodem onder de grens van 5,5 seconden! In de finale moest Wilson het opnemen tegen de regerend Europees kampioen en pole position houder Peter Schafer uit Duitsland. Het tweetal maakte van de finale een run die in de geschiedenisboeken zal worden bijgeschreven. Naast elkaar schoten Wilson en Schafer door de finishlijn. De klokken bleven stilstaan op 5,488 voor Schafer en een winnende 5,461 seconden voor Wilson. De tijd van Wilson betekende een nieuw Europees record terwijl Schafer met zijn persoonlijk record voor het eerst de 5,5 seconden wist te doorbreken.

Zwitsers uurwerk
Bij de Top Methanol Funny Cars ging de finale niet geheel onverwacht tussen Urs Erbacher en Leif Andreasson. Na in de halve finale al een tijd van 5,755 seconden op het scorebord te hebben gezet, toonde Erbacher in de finale nogmaals aan dat de 5,694 seconden uit de kwalificatie geen toevalstreffer was. Met een tijd van 5,715 seconden liet de Zwitser Andreasson (5,901 seconden) kansloos. Door deze tijd kon de 5,694 seconden ook als officieel nieuw Europees record worden erkend. Om als officieel record te worden erkend, moet de tijd namelijk binnen hetzelfde raceweekend tot op 1% worden benaderd.

Eerste winst
Bij de Pro Stockers liet regerend Europees kampioen Michael Malmgren zich weer eens verrassen. Ditmaal was het de techniek die de Zweed in de steek liet. Het hele weekend had Malmgren al moeite met het afleveren van goede runs. In de eliminaties leken de problemen echter te zijn opgelost en plaatste Malmgren zich probleemloos voor de finale. Uiterst verrassend moest de Zweed het daarin opnemen tegen Rune Berg. De met een minimaal budget racende Noor schakelde achtereenvolgens Tommy Leindahl en de nummer twee van vorig seizoen, Jan Muren, uit. Bij de start pakte Berg een kleine voorsprong op Malmgren. Net toen de Zweed begon in te lopen, sloeg echter de pechduivel toe en verloor de AC Delco Camaro snelheid. Berg behaalde daarmee tot grote vreugde van het gehele team de eerste overwinning uit zijn Pro Stock carriére.