Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Larry Dixon neemt de leiding in Atlanta



Met een overwinning tijdens de zevende ronde van de NHRA POWERade Drag Racing Series in Atlanta heeft Larry Dixon de leiding in de tussenstand van het Top Fuel-kampioenschap weer overgenomen van Brandon Bernstein. Bij de Funny Cars ging de overwinning voor de vierde keer dit seizoen naar Tony Pedregon terwijl bij de Pro Stockers Warren Johnson de 90ste (!) overwinning uit zijn carriére in de wacht sleepte.

Tekst en foto: Remco Scheelings

Een week nadat hij tijdens de wedstrijd in Bristol bij 320 mph crashte, heeft Larry Dixon weer een overwinning op zijn erelijst kunnen bijschrijven. De nieuwe Miller Lite-dragster lijkt daarmee nu al net zo snel als het vorige exemplaar. Dixon was niet alleen de meest constante maar ook de snelste man van de dag. Met runs van 4,5 seconden was de regerend kampioen achtereenvolgens John Smith en Clay Millican te snel af. In de finale was Dixon de baas over de rookie van 2001 Darrell Russell. Omdat Budweiser-rijder Brandon Bernstein al in de kwartfinale werd uitgeschakeld, heeft Dixon de leiding weer overgenomen in de tussenstand van het kampioenschap. De 'Beer war' tussen Miller en Budweiser lijkt zich zo gedurende de rest van het seizoen voort te zetten.




Vierde zege
Bij de Funny Cars blijft Team Force-rijder Tony Pedregon de te kloppen man. Atlanta betekende alweer de vierde overwinning van het seizoen uit zeven tot nu toe gereden races. In de finale nam Pedregon wraak op Johnny Gray. Dezelfde Gray schakelde namelijk in de kwart- en halve finale achtereenvolgens Pedregon's teamgenoten Gary Densham en John Force uit.



Negentig
In de zo competitieve Pro Stock-klasse beslisten reactie-tijden weer eens over winst of verlies. In de kwartfinale schakelde Warren Johnson op reactie-tijd zijn zoon en leider in het kampioenschap Kurt Johnson uit. In de finale moest Johnson vervolgens aantreden tegen de snelste man van de dag Greg Anderson. In het dragracen wint echter lang niet altijd de snelste auto. Bij de start pakte Johnson een voordeel van 0,018 seconden op Anderson. Anderson liep gedurende de run in op Johnson en zette een tijd van 6,839 seconden op de klokken tegen een 6,853 van Johnson. Daarmee bedroeg het verschil op de finishlijn 0,004 seconden (!!) in het voordeel van Johnson. 'De professor' behaalde daarmee de 90ste overwinning uit zijn Pro Stock-carriére.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet