Algemeen

Dragracing: Lex Joon runner-up bij NitrOlympx en leider FIA EK

no_tf_joon-bo

Met een runner-up positie tijdens de NitrOlympx heeft Lex Joon weer de leiding genomen in het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap. Na een eerste kwalificatiepositie en een baanrecord in de kwartfinale ging de Nederlander als favoriet de finale in, maar door wielspin moest Joon de zege laten aan de verrassend goed presterende Micke Kagered. Met nog één wedstrijd te gaan bedraagt het verschil tussen de nummers één en drie in het kampioenschap slechts tien punten. In de Pro Modified-klasse profiteerde Mikael Lindahl optimaal van de voortijdige uitschakeling van Robert Joosten en Marc Meihuizen waardoor de Zweed de titel bijna niet meer kan ontgaan.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Al in de kwalificatie gaf Lex Joon zijn visitekaartje af door in de derde run een tijd van 4,827 seconden op de klokken te zetten. Daarmee verwees de Nederlander Urs Erbacher (4,835 seconden) naar de tweede plaats. De verschillen waren echter ook nu weer bijzonder klein want achter Erbacher volgde Micke Kagered met 4,865 seconden. Andy Carter zette met 506 km/u de hoogste eindsnelheid op de klokken maar bleef toch steken op 4,867 seconden, goed voor de vierde positie, voor Tommy Haapanen met 4,888 seconden. Voor ex-skispringer Janne Ahonen was het feest na één kwalificatieronde al over toen de Fin op spectaculaire wijze op de finishlijn zijn motor opblies.
no_tf_halvefinale
Lex Joon (voorgrond) klopt Tommi Haapanen aan de lichten 

Baanrecord
In de eerste eliminatieronde rekende Joon in een nieuw baanrecord van 4,774 seconden (en 500,6 km/u) af met Jari Halinen. Minstens zo gunstig voor zijn titelkansen was echter dat Carter als leider in de tussenstand verrassend werd uitgeschakeld door Haapanen en regerend kampioen Erbacher het moest afleggen tegen Risto Poutiainen. De mooiste run was de halve finale tussen Joon en Haapanen die de Nederlander op reactietijd in winst wist om te zetten. Haapanen zette een 4,900 en Joon een 4,904 seconden op het scorebord. Omdat de Nederlander echter 0,108 seconde eerder reageerde op het verspringen van de lichten passeerde Joon als eerste de finishlijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet