Algemeen

Dragracing: Dragrace Madness brengt Dragstrip Drachten weer tot leven

kop

Drachten is terug van weggeweest! Na vier jaar niet te hebben kunnen rijden op het vliegveld van Drachten, was het eindelijk weer tijd om de vliegstrip te transformeren in Dragstrip Drachten. Het weer werkte ook mee en het team van de DHRA had zijn best gedaan om de baan in een zo goed mogelijke conditie te krijgen, wat voor spectaculaire wheelies zorgde en snelheden van boven 300 km/u. Door verschillende gelukkig goed afgelopen schuivers en oil downs konden op zaterdag niet alle kwalificatieronden worden verreden, waarna er besloten werd om op zondag geen eliminatieronden te rijden, maar de kwalificaties voort te zetten. De winnaars werden bepaald aan de hand van de snelste kwalificatietijd per klasse.


Tekst: Benjamin Wefer, Remco Scheelings
Foto's: Benjamin Wefer

Dat rijders en publiek de dragraces in Nederland gemist hadden, was duidelijk te zien aan de deelnemerslijst (meer dan 170 inschrijvingen) en het aanwezige publiek.

drukte
Drukte in Drachten

Veel liefhebbers en nieuwsgierigen waren naar de Friese airstrip gereisd en zorgen niet alleen voor een gezellige drukte, maar genoten ook van Dragrace Madness, georganiseerd door DRAG NL en 402 Automotive. Naast de races zelf waren er ook diverse showauto's. Ook 'The King of Fire' Gerd Habermann was aanwezig met zijn jetcar.

habermann
Gerd Habermann

Op zondag werd er een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan het recent overlijden van Marieke van den Bos-Burghouts en Robin Nieuwenhuis. Marieke en Robin waren jarenlang vrijwilligers bij de organisatie DHRA.

weel.bo
Nick Weel

Na de minuut stilte deed Nick Weel een burn-out als eerbetoon aan de overleden DHRA-leden, Gone but not forgotten!

weel
Nick Weel

De klasse Pro ET werd gewonnen door Nick Weel met een tijd van 9,644 seconden, bij een dial-in van 9,634 seconden. Weel, die voor het eerst achter het stuur van de Blue Angel Ford Mustang (Velocity Racing) kroop, moest op vrijdag eerst zijn licentie behalen maar wist in zijn eerste race al meteen de overwinning voor zich op te eisen. De tweede en derde plek gingen voor Niek Kruif en Arie Wester.

breedveld
Ed Breedveld en Steve Okkerman (voorgrond)

Ed Breedveld en Steve Okkerman stalen op zondag de show. Het tweetal kwam van de startlijn met indrukwekkende wheelies, waarbij Breedveld halverwege de baan nog altijd de voorwielen niet op de grond kreeg.

lajoux
Sébastien Lajoux

De klasse Super Pro ET werd gewonnen door de Fransman Sébastien Lajoux. Mathijs Kraetzer kwalificeerde zich als tweede, terwijl Kirsten van Croonenborgh de derde positie voor zich opeiste.

kraetzer
Mathijs Kraetzer

Lajoux presteerde het om op zaterdagavond met zijn dragster een tijd van 7,214 op de klokken te zetten bij een eindsnelheid van 322 km/uur.

olie
Mike Olie

Bij de Funny Bikes ging de eerste positie naar Mike Olie met een tijd van 7,34 seconden. Olie pakte op vrijdag al de eerste plek en wist zijn tijd gedurende het weekend nog verder te verbeteren.

belt
Kars van den Belt

Ondanks de nodige technische problemen eindigde Kars van den Belt met 8,183 seconden en 250 km/uur als tweede. Jacky Olie, de vrouw van Mike, wist de derde plek te bemachtigen.

laseur
Gert-Jan Laseur

Een nieuwe toevoeging aan de categorieën op Drachten was de Zodiac Street Twin Battle, een initiatief van Gert-Jan Laseur (voormalige FIM Pro Stock en Super Twin-rijder) waar voornamelijk Harley Davidson's tegen elkaar streden. Na twee kwalificatieronden moesten de snelste 16 het tegen elkaar opnemen.

wheelie
Wheelie

Dat Laseur zelf de eerste plek zou pakken tijdens de kwalificaties kwam niet als een verrassing. Maar ook in de eliminaties wist Laseur de concurrentie voor te blijven en won uiteindelijk ook de finale. Kees van Bakel, die zich als tweede gekwalificeerd had, wist ook tot de finale door te dringen maar moest het daarin afleggen tegen de voormalig Europees kampioen.

Voor nu was dit het enige evenement van dit jaar, maar gezien de opkomst van rijders en publiek is er wellicht nog hoop op een tweede race dit jaar. Zo niet, dan lijkt Dragrace Madness in ieder geval volgend jaar een vervolg te krijgen.

Onderstaand nog een aantal foto's van de actie tijdens Dragrace Madness

4Q6A1344

4Q6A1377

4Q6A1443

M17A0653

M17A0673
M17A0762

M17A0796

M17A0803
M17A1011

M17A1020

M17A1060
M17A1101

M17A1131

M17A1177
M17A1427

M17A1439

M17A1480

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet