Algemeen

Perfecte start voor Pro Dutch Racing met winst op Santa Pod

tooren.01.DSC 3324

Pro Dutch Racing is het seizoen 2022 op de best mogelijke manier begonnen. Tijdens het Festival of Power op Santa Pod Raceway pakten Michel Tooren en zijn team op zaterdag de eerste kwalificatiepositie, om een dag later op overtuigende wijze de overwinning voor zich op te eisen in de eerste ronde van het Motorsport UK Pro Modified Championship. "We kwamen naar Santa Pod om te testen en dan rijd je bijna een persoonlijk record en winnen we de wedstrijd. Ongekend. We zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee. Die trofee krijgt een mooie plaats", aldus Tooren over een in alle opzichten meer dan geslaagd eerste raceweekend van 2022.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Hoofddoel van dit jaar voor Pro Dutch Racing is het vijf wedstrijden tellende FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Deze belangrijkste titelstrijd in de dragracesport binnen Europa trapt ook dit jaar weer af met de eind mei te verrijden Main Event op Santa Pod Raceway. Zoals Pro Dutch Racing al eerder had gedaan, reisde het team in het paasweekend naar Santa Pod voor het Festival of Power, de traditionele opening van het Engelse seizoen. Het resultaat in de wedstrijd had voor Pro Dutch Racing geen prioriteit, maar het Festival of Power vormde de ideale mogelijkheid om op dezelfde baan als waar straks het FIA EK aftrapt, onder wedstrijdcondities allerlei setups uit te proberen. De afgelopen maanden is de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda namelijk weer van diverse nieuwe onderdelen en updates voorzien, en met een testdag, zes kwalificatieruns en minimaal één eliminatieronde, waren er mogelijkheden te over om diverse zaken uit te proberen. Het bijna zomerse weer en het in groten getale opgekomen publiek maakten het feest compleet.

tooren.02.DSC 0311

Dat de op basis van alle theorieën door Michel Tooren en zijn crew bedachte basis setup ook in de praktijk werkte, bleek bij de eerste run op de testdag. De Cuda ging keurig recht van de startlijn en bleef ook in het juiste spoor. Na een 6,49 seconden in de eerste officiële kwalificatierun op vrijdag, volgde een strakke 6,10 seconden, meteen goed voor de eerste kwalificatiepositie. In de derde run trad tyreshake op, maar niemand verbeterde de tijd van Tooren en daarmee stond de Pro Dutch Racing-rijder na dag één op de eerste positie.

tooren.03.DSC 0200

Voor de tweede dag stonden opnieuw drie kwalificatieruns gepland. In de tweede run van de dag snelde Tooren naar een tijd van 5,942 seconden, waarmee de Nederlander zijn leidende positie op de kwalificatieranglijst nog maar eens verstevigde. Met deze tijd benaderde Tooren zijn persoonlijk record dat op 5,934 seconden staat. De ervaren en erkend snelle Engelsman Andy Robinson kwam met zijn tijd van 5,97 seconden nog het dichtst in de buurt van Tooren, maar het was niet genoeg om de Pro Dutch Racing-piloot van de eerste kwalificatiepositie af te houden.

tooren.04.DSC 3611

Door zijn nummer één positie had Tooren in de eerste eliminatieronde een bye run, waarna in de halve finale de confrontatie wachtte met Kev Slyfield. Met een extreem scherpe reactietijd van 0,007 seconden was Tooren niet alleen eerder weg, maar bleek met een tijd van 5,969 seconden ook ruimschoots sneller dan zijn Engelse tegenstander. Daarmee stond de Pro Dutch Racing Cuda dus in de finale.

tooren.05

In de eindstrijd was Nick Davies met zijn turbo '68 Pontiac Firebird de tegenstander van Tooren. Ook nu was de Pro Dutch-piloot met een reactietijd van 0,059 tegen 0,093 seconden eerder weg, en dat bleek maar goed ook. In de run moest Tooren door tyreshake even van het gas, waardoor de tijd bleef steken op 6,06 seconden, waar Davies 6,03 seconden liet noteren. De door Tooren bij de start genomen voorsprong bleek echter net genoeg om met een verschil van 0,007 seconden als eerste de finishlijn te passeren. Daarmee was de winst en de trofee binnen. Door zijn zege is Tooren nu ook de leider in de tussenstand van het Motorsport UK Pro Modified Championship.

tooren.06.DSC 3614

"Het is best bizar. Je gaat naar Santa Pod om te testen en zoveel mogelijk te proberen. Dat hebben we ook gedaan en de aanpassingen werkten. De Cuda gaat nu recht van de lijn en een aantal problemen uit het verleden is opgelost waardoor we weer een echte raceauto hebben. Terwijl je daarmee bezig bent, rijd je dit soort tijden en win je de wedstrijd. Geweldig natuurlijk en een enorme opsteker voor het team dat in de voorbereiding en gedurende het weekend zo hard heeft gewerkt. We gaan nu vol vertrouwen richting The Main Event en hopen dan weer een stapje te maken", aldus een meer dan tevreden Tooren.

tooren.07.DSC 0319

Pro Dutch Racing wordt gesteund door: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Damen Marine Components Netherlands BV, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Gebr. de Jonge BV, Heftronics, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hoogendoorn maritieme betimmering en interieurbouw, Maritiem Media, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepsservice Beljaars, Shipping Factory BV, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.

Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet