Algemeen

Dragracing: Geslaagde Euro Finals Shootout

vegter.02

Door het als gevolg van de coronapandemie schrappen van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing dit jaar op Santa Pod Raceway geen groots opgezette FIA European Finals als slotstuk van de Europese titelstrijd. De tot Euro Finals Shootout omgedoopte wedstrijd werd desondanks een meer dan geslaagd evenement met voor Nederland in de Pro Modified klasse een hoofdrol voor David Vegter. Ander hoogtepunt was de 3,86 seconden die de Finse Ida Zetterström op de klokken zette in nota bene de run waarmee ze eigenlijk alleen maar moest laten zien dat ze een Top Fueler over de volle 1000 voet goed over de finish kon brengen en ze een licentie waard was.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Julian Hunt

De FIA European Finals vormt traditiegetrouw de apotheose van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. In 2020 was, en in 2021 is echter door de coronapandemie en alle reisbeperkingen alles anders. Dit jaar dan ook geen FIA-kampioenschap en ook geen groots opgezette finale. De European Finals kreeg als evenement de toevoeging Shootout en omdat de wedstrijd meetelde voor de diverse Engelse kampioenschappen viel er meer dan genoeg te genieten. Daarnaast werd er door een drietal Top Fuel dragsters gestreden om de dagzege. Dat het publiek toe is aan dit soort wedstrijden werd afgelopen weekend meer dan duidelijk want ondanks het ontbreken van de meeste Europese (lees niet-Engelse) rijders zaten zowel de tribunes als de beroemde dijk van Santa Pod afgeladen vol.

vegter.04

Pro Modified
Maar liefst vier 'Europese' Pro Modified-rijders namen de kans waar om op Santa Pod de nodige meters te maken en het de Engelse concurrentie die streed om punten voor het Motorsport UK Championship moeilijk te maken. Uit Nederland had David Vegter de oversteek gemaakt en dat bleef niet onopgemerkt. De Nederlander zette in de kwalificatie met 5,87 seconden een scherpe tijd op de klokken en pakte daarmee de nummer één positie. Vegter was echter niet de enige Pro Modified-rijder die hard ging want Nick Davies (5,94 seconden) en de Zwitser Bruno Bader (5,95 seconden) bleven ook onder de zes seconden, terwijl Bobby Wallace daar met 6,01 seconden maar weinig van verwijderd bleef. De Fransman Jean Dulamon bleef steken op plek zes terwijl Norbert Kuno zijn nieuwe Dodge aan een eerste test wilde onderwerpen maar met een elfde plaats buiten de eliminaties viel.

vegter.01

vegter.03

In de eerste eliminatieronde moest Vegter het opnemen tegen Jon Webster. De Nederlander verbeterde zich tot 5,86 seconden en liet daarmee de Engelsman kansloos. In de halve finale wachtte met Kevin Slyfield de volgende thuisrijder, maar ook die was niet opgewassen tegen Vegter die met 5,85 seconden opnieuw een foutloze run afleverde. Aan de andere kant van de eliminatieladder had Bader afgerekend met Dulamon en Nick Davies en plaatste zich zo voor de finale. De zeer ervaren Zwitser verbeterde op weg naar de finale met 5,93 en 5,92 seconden twee keer zijn persoonlijk record waarbij hij in de halve finale Davies, die 5,88 seconden liet noteren, zelfs op reactietijd het nakijken gaf.

vegter finale

Met Vegter en Bader dus twee vaste FIA EK-deelnemers in de finale, met de Nederlander gezien zijn gereden tijden als favoriet. Met reactietijden van 0,017 voor Bader en 0,018 seconden voor Vegter was het tweetal nagenoeg gelijk weg en leek de winst naar de Nederlander te gaan. In de laatste meters verloor de Camaro van Vegter echter snelheid waardoor Bader de neus van zijn auto net iets eerder over de finish drukte en met 5,91 tegen 5,95 seconden de winst voor zich opeiste. Bij Vegter bleek op 100 meter voor de finish de flexplate kapot te zijn gegaan, wat ook zijn 'lage' eindsnelheid van 226 mph verklaarde, waar dit in eerdere runs steeds 243 mph was geweest. Met een runner-up positie en vooral de gereden tijden mocht Vegter echter meer dan tevreden zijn.

zetterstrom.01

Top Fuel
Top Fuel is en blijft de Formule 1 van de dragracesport en dus was de onderlinge confrontatie tussen de drie auto's van Rune Fjeld Motorsport, ook al ging het alleen maar om de dagzege, het affiche van de Euro Finals Shootout. Daarbij ging de meeste aandacht uit naar Ida Zetterström, de Finse die eerder dit jaar de overstap maakte van de Super Street Bikes naar de Top Fuel klasse om daarin volgend seizoen mee te strijden in het FIA Europees Kampioenschap.

zetterstrom.02

zetterstrom.03

Eind juli had Zetterström de eerste ervaringen met de RF Motorsport Top Fueler opgedaan. Tijdens de Euro Finals Shootout moest echter de laatste run op snelheid over de volledige 1000 voet worden gemaakt om de Top Fuel-licentie definitief in bezit te krijgen.

zetterstrom.05

Na een door tyreshake geplaagde eerste run lukte de tweede run op zaterdagmiddag meer dan uitstekend. De Finse liet in haar eerste volledige run de klokken stilstaan bij 3,86 seconden en plaatste zich daarmee meteen in het rijtje van snelste Top Fuel-rijders van Europa. Dat er nog meer in had gezeten bleek wel uit de door een kort voor de finish gebroken blowerbelt veroorzaakte lage eindsnelheid van 265 mph, waar minstens 300 mph normaal is. Zetterström pakte met haar tijd ook meteen de eerste kwalificatiepositie, voor Susanne Callin (4,11 seconden) en Antti Horto, die met grote gripproblemen te kampen had.

zetterstrom finale

In de halve finale rekende de Zweedse Callin af met Horto, terwijl Zetterström zich via een bye run in 4,10 seconden voor de 'all female final' plaatste. In de eindstrijd was Callin een fractie eerder weg, maar Zetterström was met 4,02 tegen 4,16 seconden in de run net iets sneller waardoor de Finse haar allereerste Top Fuel wedstrijd ook meteen in winst omzette.

Meer
Slechts enkele van de vele hoogtepunten die bij de Euro Finals Shootout te noteren vielen waren de extreem snelle tijden in de klasse Street Eliminator waar Mark Todd en Andy Bond met hun straatlegale auto's tijden van in de 6,8 seconden en snelheden van meer dan 210 mph lieten optekenen. Bij de motoren ging het weer extreem snel in de klasse Super Street Bike. Meest opmerkelijke gebeurtenis kwam wellicht op naam van Alan Morrison Jr. die op zaterdag net voor de finishlijn met meer dan 133 mph ten val kwam, om een paar uur later bij de volgende kwalificatierun gewoon weer aan de start te verschijnen.

Maar ondanks alle mooie momenten is het toch vooral te hopen dat er volgend jaar weer een gewone FIA European Finals is, met alle FIA en FIM klassen en volle Europese velden. Het was ook de meest gehoorde wens van zowel publiek als organisatie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet