Algemeen

Dragracing: Europese titels voor Mäkelä, Bellio, Ericsson en Ålund

ericsson2
Jan Ericsson

Open strijd
In de Pro Modified klasse lag de titelstrijd nog volledig open. Het verschil tussen Michael Gullqvist en Jan Ericsson bedroeg voor aanvang van de European Finals slechts vier punten, terwijl op drie en vier Jimmy Ålund en David Vegter ook nog niet kansloos waren.

alund pm spef19 q2
Jimmy Ålund

In de kwalificatie ging het met name op de zaterdag extreem hard waarbij vele persoonlijke records sneuvelden. Ålund snelde naar een nieuw persoonlijk record van 5,780 seconden, zijn eerste 5,7 en goed voor de eerste kwalificatiepositie. Ericsson bleef daar met een nieuw persoonlijk record (en ook eerste 5,7) met 5,789 seconden maar een fractie bij achter.

vegter1
David Vegter

In een sterke 5,817 seconden nestelde Vegter zich op plek drie, op vier gevolgd door Mats Eriksson in 5,89 seconden. Roger Johansson (5,92 seconden) en Kim Kristiansen (5,96 seconden) waren de volgende rijders die onder de 6 seconden doken, terwijl de Rus Dmitry Samorukov dit met 5,99 seconden zelfs voor het eerst deed.

tebenham
John Tebenham

Met dikke persoonlijke record van 6,02 en 6,03 seconden maakten John Tebenham en Bobby Wallace de top negen vol. Pas op plek tien Gullqvist die het maar niet lukte om in de buurt van zijn normale tijden te komen. In tegenstelling tot Vegter verging het de twee andere Nederlanders in het veld minder goed.

tooren2
Michel Tooren

Michel Tooren bleef door technische problemen steken op plek 16 en plaatste zich daarmee als laatste voor de eliminaties.

harteveld
Marck Harteveld

Marck Harteveld kreeg het vermogen ook niet goed op de baan, moest genoegen nemen met plek 17 en stond daarmee naast de eliminaties.

gullqvist
Michael Gullqvist

Met zijn in de kwalificatie verdiende punten had Ericsson voor aanvang van de eliminaties de eerste plaats in het kampioenschap overgenomen van Gullqvist. In de eerste eliminatieronde was de verrassing compleet toen Gullqvist (6,06 seconden) werd uitgeschakeld voor Samorukov (5,98 seconden). De volgende verrassing leek ophanden toen Tooren Ålund bij het verspringen van de lichten op een flinke achterstand zette, maar vervolgens in de tweede versnelling geen vermogen vond, waardoor de Zweed alsnog de winst naar zich toe kon trekken. Ericsson liet zich niet verrassen en plaatste zich in 5,89 seconden ten koste van Nick Davies voor de tweede ronde.

ericsson p  spef19
Jan Ericsson

Met een overwinning in de kwartfinale tegen Samorukov zou Ericsson in het kampioenschap ook buiten bereik komen van Ålund en Vegter. Ericsson snelde naar 5,80 seconden en pakte daarmee de winst en de titel, zijn eerste FIA EK kampioenschap.

vegter4
David Vegter

Vegter deed met winst tegen Kev Slyfield (5,82 seconden) en Kristiansen ook goede zaken en stond in de halve finale tegenover Ericsson.

dulamon
Jean Dulamon

In de andere halve finale stuitte Ålund op de verrassing van de dag, Jean Dulamon. De Fransman klokte in de kwartfinale met 5,99 seconden zijn eerste 5 en liet een veel te traag op de lampen reagerende Eriksson in het stof bijten. In de halve finale was Ålund het volgende slachtoffer van Dulamon, want de Zweed trok een voor hem ongebruikelijk rood licht en was uitgeschakeld, terwijl de Fransman voor het eerst in zijn carrière doorschoof naar de finale van een FIA EK wedstrijd.

pm halvefinale
De halve finale met David Vegter en Jan Ericsson

Met winst in de andere halve finale zou Vegter ten koste van Ålund opklimmen naar de derde plaats in het kampioenschap. De Nederlander trok echter ook een rood licht waardoor Vegter ondanks een keurige 5,84 seconden de finaleplaats naar Ericsson zag gaan.

pm spef19 final
De finale met Jan Ericsson en Jean Dulamon

In de finale was het de beurt aan Dulamon om een rood licht te trekken, waardoor Ericsson zijn titel extra glans gaf met een overwinning. In het kampioenschap eindigde Gullqvist op plek twee, gevolgd door Ålund en Vegter.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet