Algemeen

Dragracing: FHRA Nitro Nationals weer vol verrassende wendingen

lehtimaki

De FHRA Nitro Nationals, ronde drie van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, leverde ook dit jaar weer een aantal verrassende winnaars op. In de Top Fuel klasse ging de winst net zo onverwacht als vorig jaar naar Timo Lehtimäki, die in de finale Maja Udtian van haar eerste overwinning afhield. In de Pro Modified klasse ging Peter Kunc met de zege aan de haal door in de finale favoriet Andreas Arthursson het nakijken te geven. Minstens zo sensationeel was de zege van Simon Gustafsson bij de Pro Stockers die regerend kampioen Bengt Ljungdahl in de finale achter zich liet. De enige op het eerste gezicht redelijk normale uitslag was die in de Top Methanol klasse waar Sandro Bellio voor de tweede keer dit jaar de zege voor zich opeiste, al zag het daar na de kwalificaties nog allerminst naar uit.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De FHRA Nitro Nationals blijkt ieder jaar weer goed voor een verrassend wedstrijdverloop. De verhuizing van het bekende Alastaro naar het nieuwe thuishonk van het Finse dragracen, Kauhava, bracht daar geen verandering in. Met name de baanconditie droeg flink bij aan nauwelijks te voorspellen uitslagen. Rijders die in de kwalificatie de snelste tijden op de klokken zetten, werden meer dan eens al in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld, terwijl enkele in theorie minder snelle combinaties opeens kwamen bovendrijven. Het niet constante niveau van de baan maakte het voor de teams en crewchiefs nog het meest ingewikkeld. In eerste instantie leek de baan van Kauhava op vrijdagochtend nog goed voor snelle tijden te zijn, om gaandeweg de dag alleen maar minder te worden. Op zaterdag was de grip voor de meeste klassen slecht waardoor op een enkele uitzondering na nauwelijks tijdverbetering te noteren vielen. Na het nodige (p)reparatiewerk bleken de condities op zondag beter, al zaten toptijden en veel goede runs er nog altijd niet in.

makela2
Anita Mäkelä

Opnieuw Anita Mäkelä
In de Top Fuel klasse werden, net als overigens in alle klassen, de beste tijden op vrijdag op de klokken gezet. Eigenlijk bleek alleen het team van Anita Mäkelä de baancondities goed onder de knie te hebben want de regerend kampioen klokte op vrijdag met 3,98 seconden de allereerste 3-secondenrun ooit in Finland. In al die jaren Alastaro was dat nog niemand gelukt. Op zaterdag wist de Finse er vervolgens nog een 3,99 en 4,00 seconden uit te persen.

neergaard kau q2
Stig Neergaard

Stig Neergaard eiste met 4,054 seconden de tweede kwalificatiepositie voor zich, op de voet gevolgd door Antti Horto, die met 4,059 seconden in zijn eerste race van het jaar zeker goed voor de dag kwam.

horto
Antti Horto

Horto, vorig jaar runner-up in het kampioenschap, rijdt dit jaar een zeer beperkt programma en had bij Rune Fjeld de auto gehuurd waarmee de afgelopen twee seizoenen Duncan Micallef het kampioenschap bestreed.

erbacher
Jndia Erbacher

Achter de Fin met 4,19 seconden Liam Jones met de CBD Asylum Rune Fjeld Motorsport dragster. Jndia Erbacher en haar vader Urs Erbacher bezetten na vier kwalificatieruns de vijfde en zesde positie, gevolgd door een door tyreshake geplaagde Maja Udtian in de tweede Rune Fjeld Motorsport auto. Timo Lehtimäki sloot de rij op plek acht.

jones
Liam Jones

Finse winst
De eerste eliminatieronde leverde meteen een daverende verrassing op. De als eerste gekwalificeerde Mäkelä stuitte op haar Finse landgenoot Lehtimäki. Waar in de kwalificatie alles goed ging, zorgde een mechanisch defect er nu voor dat de regerend kampioen halverwege alle grip verloor en 'up in smoke' ging. Inclusief de wedstrijden aan het eind van vorig seizoen was het de eerste nederlaag van Mäkelä in vier races.

udtian
Maja Udtian

De eerste eliminatieronde betekende ook het einde van het Finse avontuur van Jndia en Urs Erbacher. Jndia moest de winst laten aan Jones, terwijl Urs werd geklopt door Horto. Udtian redde de race door na opnieuw tractieverlies op het juiste moment weer op het gas te gaan en daarmee Neergaard net voor de finish te passeren.

tfhalvefin
De halve finale tussen Liam Jones en Timo Lehtimäki

In de halve finale moest Lehtimäki het opnemen tegen Jones. Dat de Engelsman aan de start stond was al een wonder aangezien de winst in de eerste ronde ten koste was gegaan van een motor. Geholpen door de diverse regenonderbrekingen lukte het de monteurs om de auto van Jones voor het begin van de halve finales van een nieuwe krachtbron te voorzien. Al het werk bleek echter voor niets, want in 4,11 tegen 5,98 seconden ging de winst naar Lehtimäki.

tfhalvefin2
De halve finale tussen Maja Udtian en Antti Horto

In de andere halve finale voorkwam Udtian een volledig Finse eindstrijd door Horto te kloppen. De jonge Noorse deed dat opnieuw op eigen kracht door twee keer op het gas te gaan toen de RF Motorsport dragster last kreeg van tyreshake en tractie verloor. Daarmee stond Udtian in haar eerste seizoen voor de tweede keer in drie races in de finale.

topfuelfinal
De finale tussen Maja Udtian en Timo Lehtimäki

Op een zege moet Udtian echter nog even wachten, want opnieuw verloor haar auto op nagenoeg hetzelfde punt grip en omdat Lehtimäki zonder grote problemen naar de finish reed, lukte het de Noorse dit keer niet om haar tegenstander voor de finish te achterhalen, al was het verschil met 4,24 tegen 4,46 seconden niet eens zo groot. Voor Lehtimäki was het de tweede opeenvolgende FHRA Nitro Nationals winst en werd eens te meer aangetoond dat niet altijd de snelste combinatie aan het eind met de grootste beker naar huis gaat. Met haar runner-up positie en de vroege uitschakeling van Mäkelä heeft Udtian het gat in de titelstrijd nu teruggebracht tot 46 punten en lijkt de tweede seizoenshelft toch weer spannend te worden.

topfuelpodium
Het podium met Timo Lehtimäki en Maja Udtian

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet