Algemeen

Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Ålund op herhaling, David Vegter runner-up op Tierp

papafil ti19 q2
Filippos Papafilippou

Motoren
De Tierp Internationals telde bij de motoren mee voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship en het FIM Europe European Drag Bike Championship (exclusief de Super Street Bikes).

gustafsson1
Rikard Gustafsson

In de Top Fuel Motorcycle klasse ging de strijd zoals verwacht tussen Filippos Papafilippou en Rikard Gustafsson, waarbij dit tweetal ongehoord snelle tijden op de klokken zette. In de kwalificatie pakte Papafilippou met 5,786 seconden de eerste positie, gevolgd door Gustafsson met 5,85 seconden. In de eliminaties werd het nog gekker toen Papafilippou in de kwartfinale zelfs 5,725 seconden op het scorebord zette. Daarop liet de Griek in de halve finale een 5,783 seconden volgen, goed voor een nieuw Europees record. Gustafsson verbeterde zich in zijn halve finale tot 5,81 seconden en daarmee leek de finale een absolute kraker te worden.

tfm ti19 final
De finale

Dat werd het ook, maar dan in onverwachte zin. Papafilippou verloor bij de start direct grip en daarmee leek Gustafsson op weg naar de winst. De Zweed kwam echter halverwege de run in de problemen en omdat de Griek inmiddels het gas weer volledig open had gedraaid, passeerde Papafilippou net voor de finish zijn opponent en pakte met 6,63 tegen 6,70 seconden toch nog de winst.

been
Willem Been

Willem Been was de enige Nederlandse vertegenwoordiger in de Top Fuel Motorcycle klasse. Met een tijd van 7,18 seconden kwalificeerde Been zich op plek zes, maar werd in de kwartfinales uitgeschakeld.

christiansen ti19 q2
Marcus Christiansen

In de klasse Super Twin Motorcycle met Martijn de Haas en Gert-Jan Laseur twee Nederlanders aan het vertrek. De eerste kwalificatiepositie ging in 6,42 seconden naar Marcus Christiansen, gevolgd door de Amerikaan Tommy Grimes (6,46 seconden).

grimes
Tommy Grimes

Nadat hij de eerste runs door gripproblemen verloren had zien gaan, pakte Laseur op zaterdag met 6,72 seconden de derde kwalificatiepositie, terwijl De Haas zich op plek zeven voor de eliminaties plaatste.

haas
Martijn de Haas

De Haas moest het in de kwartfinale afleggen tegen een ontketende Grimes, die met 6,19 seconden de met afstand snelste run van het weekend op de klokken zette.

laseur
Gert-Jan Laseur

Laseur verging het beter. Na winst tegen Rolfstad zag de Nederlander in de halve finale Grimes meteen na de start in de problemen komen en plaatste zich zo voor de finale. Daarin moest Laseur het opnemen tegen Christiansen die aan de andere kant van de ladder geen fouten had gemaakt, al was het verschil in de halve finale tegen Samu Kemppainen met 6,53 tegen 6,54 seconden wel minimaal.

stm ti19 final
De finale

In de finale was het echter de beurt aan Laseur om tegen een probleem aan te lopen waardoor de winst in 6,48 seconden naar Christiansen ging. Met een runner-up positie mocht Laseur echter meer dan tevreden zijn.

lyren
Kalle Lyrén

De Pro Stock Motorcycle klasse leverde een fraaie tweestrijd op tussen Kalle Lyrén en Fredrik Fredlund. Na al een keer van positie te hebben gewisseld, pakte Lyrén in 6,977 seconden de eerste kwalificatiepositie, gevolg door Fredlund met 7,01 seconden.

fredlund
Fredrik Fredlund

Nadat Lyrén in de kwalificatie al het Europees snelheidsrecord voor de klasse had aangescherpt tot 311,78 km/u, was in de halve finale een 6,969 seconden voldoende om ook het Europees record in tijd in bezit te krijgen.

psm ti19 el
De finale

Niet geheel verrassend ging de finale tussen Lyrén en Fredlund, waarbij Lyrén met 6,98 seconden opnieuw onder de zeven seconden dook en de winst pakte nadat Fredlund halverwege de run in de problemen kwam.

ruhanen ti19
Vesa Ruhanen

In de Super Street Bike klasse (alleen meetellend voor het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship) doorbrak Mathias Bohlin in de kwalificatie met een uiterst scherpe 6,95 seconden de 7-secondengrens en pakte de eerste positie, gevolg door Ida Zetterström met een nieuw persoonlijk record van 7,11 seconden.

zetterstrom
Ida Zetterström

Bohlin kreeg het vermogen echter naar mate het weekend vorderde steeds slechter op de baan en werd in de eerste ronde al uitgeschakeld, en datzelfde overkwam Zetterström in de halve finale. Uiteindelijk plaatsten Vesa Ruhanen en Anders Blanck zich voor de finale, maar omdat Blanck in de burn out al technische problemen kreeg, ging de winst eenvoudig naar Ruhanen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet