Algemeen

Dragracing: Eerste slag voor Anita Mäkelä, Sandro Bellio, Michael Gullqvist en Jimmy Ålund

vegter2
David Vegter

Snelste tijd voor David Vegter
De Pro Modified klasse was met 24 deelnemers niet alleen de grootste klasse van het FIA EK op Santa Pod, maar ook de spectaculairste, al was dat laatste niet in alle gevallen zo positief. Wel positief waren de vele snelle tijden, de kleine onderlinge verschillen en de uitstekende kwalificatieprestaties van de drie Nederlandse deelnemers. In een nieuw persoonlijk record van 5,804 seconden eiste David Vegter de eerste kwalificatiepositie voor zich op.

tooren1
Michel Tooren

Michel Tooren scherpte zijn persoonlijk record aan tot 5,934 seconden, goed voor een zevende kwalificatiepositie. Direct achter de Pro Dutch Racing-piloot klokte Marck Harteveld met 5,95 seconden zijn eerste 5-secondenrun, uiteraard ook een persoonlijk record en goed voor de achtste kwalificatiepositie.

ericsson
Jan Ericsson

Achter Vegter pakte net zo verrassend Jan Ericsson in 5,84 seconden de tweede plaats, gevolgd door Andreas Arthursson en regerend kampioen Jimmy Ålund.

gullqvist1 spme19
Michael Gullqvist

Meervoudig kampioen Michael Gullqvist slaagde er pas in zijn vierde en laatste poging in om zich op plaats zes voor de eliminaties te kwalificeren. Datzelfde gold voor Roger Johansson die met 5,91 seconden als vijfde naar de eliminaties mocht. Uiteindelijk plaatste het recordaantal van tien rijders zich met een tijd onder de 6 seconden voor de eliminaties.

samurukov
Dmitry Samorukov

Minder goed verliep de kwalificatie voor de Zweed Marcus Perman die zijn Camaro op de finishlijn in de muur parkeerde, Philip Englefield die eveneens de muur met een bezoek vereerde en de Rus Dmitry Samorukov die zijn nieuwe Camaro na een paar gevaarlijke slingerbewegingen maar net uit de muur wist te houden.

kuno
Norbert Kuno

Nog slechter verging het Norbert Kuno. De Duitser belandde hard met de zijkant van zijn Avenger tegen de muur. Kuno liep bij de klap gelukkig geen letsel op maar zijn auto was er slechter aan toe.

harteveld
Marck Harteveld

De eerste eliminatieronde was ook meteen het eindstation voor Harteveld. In winnende positie raakte de Nederlander uit het rechte spoor, moest om het raken van de middenlijn te voorkomen corrigeren en even van het gas. Dat was precies genoeg voor Mats Eriksson om de winst te grijpen. Vegter (6,01 seconden) en Tooren (5,971 seconden) wisten de eerste eliminatieronde wel in winst om te zetten, maar toch betekende het meteen het einde van hun Main Event avontuur. Tooren had een niet direct op de baan op te lossen motorschade opgelopen, terwijl Vegter vlak voor de tweede ronde lekkage bij de converter ontdekte en dit niet meer op tijd kon repareren.

arthursson2
Andreas Arthursson

Beter verging het meervoudig kampioen Gullqvist. De Zweed kreeg zijn nu ook met een converter uitgeruste Camaro steeds beter onder controle en klokte drie keer op rij een 5,9-secondenrun. Davies was in eerste ronde geen partij voor de Zweed, die vervolgens in de tweede ronde Arthursson een rood licht zag trekken. Na een in de kwartfinale opgelopen schade moest Ericsson in de halve finale verstek laten gaan en daarmee stond de in het begin van de kwalificaties nog zo worstelende Gullqvist zomaar opeens in de finale.

alund.pm
Jimmy Ålund

Aan de andere kant van de ladder toonde Eriksson aan dat ook het op het juiste moment hard gaan tot een goed eindresultaat kan leiden. In de eerste ronde klopte de Zweed Harteveld en had door het noodgedwongen afhaken van Vegter in de kwartfinale een bye run. In de halve finale zag Eriksson vervolgens regerend kampioen Ålund in de problemen komen en had zo aan een tijd van 6,18 seconden genoeg om de finale te bereiken.

pm final spme19
Mats Eriksson is te vroeg weg en daarmee is de winst voor Michael Gullqvist

Daar hield het geluk van Eriksson echter op want de Zweed kon zijn auto niet stilhouden op de startlijn en trok rood. Of Eriksson een kans gehad zou hebben tegen Gullqvist valt te betwijfelen want de meervoudig kampioen zette met 5,83 seconden zijn snelste tijd van het weekend op het bord.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet