Algemeen

Dragracing: Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird als een feniks uit zijn as herrezen

m harteveld pr19.001

Gisteren, zaterdag, is in Wateringen de volledig nieuw opgebouwde Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird gepresenteerd. Na bijna een jaar hard werken werd tijdens een officiële presentatie het doek getrokken van de in mei vorig jaar bij een crash op Santa Pod Raceway zwaar beschadigde Pro Modified-bolide. "Ik wil iedereen die op wat voor manier dan ook maar iets aan dit herstel heeft bijgedragen ontzettend bedanken, maar voor alles natuurlijk de Voodoo Hemi-crew die vele uren in de opbouw heeft gestoken. We gaan er een mooi seizoen van maken", aldus Marck Harteveld, rijder van de Superbird en drijvende kracht achter het Nederlandse Pro Modified team.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings en Voodoo Hemi Racing

Terugkijken doen ze liever niet bij Voodoo Hemi Racing, zeker niet op die dag in mei vorig jaar toen de '70 Plymouth Superbird bij een crash en brand op Santa Pod Raceway zwaar beschadigd raakte.

m harteveld pr19.002

Hoewel het herstel nog niet geheel is afgerond, is het nauwelijks voor te stellen dat de auto die zaterdagavond bij Harteveld Autoschade en Restauratie in Wateringen tijdens de officiële teampresentatie werd onthuld, dezelfde Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird is. De afgelopen maanden is er door het team dan ook keihard gewerkt om de Superbird niet alleen weer volledig opnieuw op te bouwen, maar de Pro Modified-bolide ook op veel punten verder te verbeteren.

m harteveld pr19.012

Nadat de Superbird volledig gestript en schoongemaakt was, werd het chassis eind vorig jaar in Engeland bij Andy Robinson Race Cars vanaf de firewall van een nieuw voorframe voorzien. Uiteraard werd daarbij ook de rest van het chassis goed nagekeken. Bij Harteveld Autoschade en Restauratie werd het chassis vervolgens weer gespoten en door de SFI-keurmeesters voorzien van de benodigde goedkeuring.

m harteveld pr19.013

De afgelopen maanden is verder de bedrading volledig vernieuwd en werden er in eigen beheer een olietank, stoel, nieuwe ramen en nog vele andere verloren gegane onderdelen vervaardigd. Uiteraard werd ook de motor en versnellingsbak volledig nagelopen. Het in Pijnacker gevestigde Goodridge Benelux stak de helpende hand toe door alle slangen opnieuw in te meten en de Superbird van nieuwe hoogwaardige Goodridge slangen en koppelingen te voorzien.

m harteveld pr19.003

Tevens werden er mallen gemaakt van de body van de auto waarna een specialist een nieuwe carbon neus en nieuwe carbon deuren voor de Superbird vervaardigde. "De neus scheelt tien kilogram ten opzichte van het oude exemplaar en per deur besparen we twee kilogram. Deze delen worden nu al wel in de teamkleur gespoten, maar het echt mooi maken doen we na het seizoen wel. Verder hebben we nog niet alle onderdelen uit Amerika binnen, maar dat komt wel goed", aldus Marck Harteveld.

m harteveld pr19.004

Verder is de blower bij Troy Critchley in Amerika nagekeken en van de laatste updates voorzien. Volledig nieuw zijn de door Adam Lambert geleverde schokdempers. Deze Amerikaanse specialist op het gebied van schokdempers en onderstelafstellingen zal het team bij de eerste twee wedstrijden van het seizoen bijstaan om zo tot de juiste set-up van het chassis te komen. Eigenlijk is de lijst met werkzaamheden te lang om op te noemen en staat er straks een nagenoeg volledig nieuwe Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird aan de start.

m harteveld pr19.006

Tijdens de presentatie maakte Marck Harteveld graag van de gelegenheid gebruik om iedereen te bedanken, van de vele fans die meteen na de crash met hartverwarmende reactie kwamen, de initiatiefnemers van de crowdfunding acties om de Superbird weer zo snel mogelijk op de baan te kunnen brengen, tot de trouwe partners en sponsors die direct hun steun toezegden. Uiteraard was er speciale dank voor de gehele Voodoo Hemi Racing-crew die ontelbare uren stak in het weer opbouwen van de Superbird.

m harteveld pr19.005

Het debuut van de nieuwe Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird staat gepland voor het in het paasweekend op Santa Pod Raceway te verrijden Festival of Power. Daarna volgt eind mei de voor het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap meetellende Main Event. Voodoo Hemi Racing concentreert zich dit jaar op het Motorsport UK British Drag Racing Championship, maar uiteraard ontbreekt ook de NitrOlympX niet op de kalender

Voorlopige kalender Voodoo Hemi Racing
19-21 april, Festival of Power, Santa Pod Raceway, Engeland, Motorsport UK Championship
24-27 mei, Main Event, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK en Motorsport UK Championship
22-23 juni, Summer Nationals, Santa Pod Raceway, Engeland, Motorsport UK Championship
2–4 augustus, Mopar Euro Nationals, Santa Pod Raceway, Engeland, Motorsport UK Championship
16-18 augustus, NitrOlympX, HockenheimRing, Duitsland, FIA EK
5-8 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK en Motorsport UK Championship
21-22 september, National Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, Motorsport UK Championship

m harteveld pr19.010

Voodoo Hemi Racing wordt dit seizoen gesteund door 6Pack Speed Shop, CL Coatings, Breed Advies, Baro Services B.V., PPG, Aviboor, Qrien van Vliet, Autobedrijf Grootscholten, Elno Installatietechniek, USA Cars Grave, Peet Hulisz, P.P. Solutions, Peet Komen Autoherstelwerken, Sunproof, Tom Otten Elektrotechniek, District 010, Mooi Reclame Werk, Fred Barendse, Breedveld Transport Rotterdam, Rob vd Kruk Onderhoudsbedrijf en Gert en Leny Harteveld

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet