Algemeen

Dragracing: Richie Crampton, Robert Hight en Bo Butner winnen Gators

RichieCramptonCeleb

De 50ste Gatornationals op Gainesville Raceway heeft bij de Top Fuelers een overwinning opgeleverd voor Richie Crampton. Voor de Australiër die uitkomt voor Kalitta Motorsports was het zijn eerste zege van het seizoen. Robert Hight en Bo Butner gingen na hun winst op Pomona in Gainesville op herhaling en pakten de hoofdprijzen bij de Funny Cars en Pro Stockers. Voor de Pro Modified klasse was Gainesville de openingswedstrijd van het seizoen en hierbij ging de overwinning naar Todd Tutterow.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA, PR

Na de wedstrijden op Pomona en Phoenix was de jubileumeditie van de Amalie Motor Oil NHRA Gatornationals op Gainesville Raceway de derde wedstrijd van de 24 races tellende NHRA Mello Yello Drag Racing Series.

BrittanyForce-Gainesville
Brittany Force

Top Fuel
In de Top Fuel klasse eiste Brittany Force met een tijd van 3,68 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich op, direct gevolgd door Mike Salinas (3,694 seconden) en regerend kampioen Steve Torrence (3,709 seconden). In Gainesville deed ook Lex Joon een poging zich voor de eliminaties te plaatsen. De naar Amerika geëmigreerde Nederlander bleef in de kwalificatie door technische problemen steken op 5,001 seconden, waardoor de voormalig FIA Europees kampioen met een 18de plaats buiten de eliminaties viel.

joon-gainesvill
Lex Joon in de problemen

De volledige top drie uit de kwalificaties lag er in de eliminaties al voor de halve finales uit. Beter verging het de als twaalfde gekwalificeerde Richie Crampton. Met zijn Kalitta Motorsports DHL Top Fueler schakelde de Australiër eerst Antron Brown uit, om vervolgens in de kwartfinale Leah Pritchett op reactietijd naar huis te sturen. Na een zege op de verrassend snelle T.J. Zizzo stond Crampton in de finale. Daarin moest de DHL-rijder het opnemen tegen Clay Millican die de rookies Austin Prock en Jordan Vandergriff te snel af was en met een zege op Doug Kalitta een volledige Kalitta Motorsports-finale wist te voorkomen.

RichieCrampton-Gainesville
Richie Crampton

In een uiterst spannende eindstrijd herhaalde Crampton zijn kunststukje uit de kwartfinale en klopte de snellere Millican (3,756 tegen 3,769 seconden) op reactietijd. De voorsprong van de Kalitta Motorsports-rijder bedroeg op de finishlijn 0,0032 seconden!

hight celeb
Robert Hight

Funny Car
Bij de Funny Cars was Robert Hight weer snel en constant. De John Force Racing-piloot had in de kwalificatie met een tijd van 3,86 seconden al de eerste positie voor zich opgeëist en was ook in de eliminaties ongenaakbaar.

RobertHight-Gainesville
Robert Hight

Met runs in de 3,8 seconden was Hight achtereenvolgens Terry Haddock, Ron Capps en teamgenoot John Force te snel af. In de finale wachtte vervolgens de confrontatie met Tim Wilkerson, de nummer twee uit de kwalificaties. Wilkerson kreeg echter direct na de start gripproblemen waardoor Hight probleemloos naar zijn tweede zege van het seizoen kon rijden.

BoButner-Gainesville
Bo Butner

Pro Stock
In de Pro Stock klasse wisten Bo Butner en Alex Laughlin de finale te bereiken. Butner had het alleen in de eerste eliminatieronde lastig met Fernando Cuadra, maar zag vervolgens in de kwart en halve finale zijn tegenstanders in de problemen komen. Aan de andere kant van de eliminatieladder had Laughlin het met Jason Line, Greg Anderson en Kenny Delco heel wat moeilijker. In de finale lachte het geluk Butner opnieuw toe want nu was het de beurt aan Laughlin om met technische problemen af te haken waardoor Butner na zijn winst in Pomona voor de tweede keer dit jaar naar het podium mocht.

ToddTutterow-Gainesville
Todd Tutterow

Pro Modified
Traditiegetrouw ging het seizoen van de E3 Spark Plugs Pro Modified Drag Racing Series op Gainesville van start. Daarbij werd de snelste tijd in de kwalificaties met 5,665 seconden opgeëist door Steve Jackson, gevolgd door Todd Tutterow. Op een 16de plaats (en nog altijd goed voor 5,753 seconden) was Eric Latino de laatste rijder die zich voor de eliminaties wist te plaatsen. De Zweed Adam Flamholc bleef na een flinke motorschade steken op 5,869 seconden, goed voor een 25ste plaats in het maar liefst 29 deelnemers tellende veld. In de eliminaties maakten de nummers één en twee uit de kwalificaties geen fouten en mochten het in de finale tegen elkaar opnemen. Met een reactietijd van 0,008 seconden was Tutterow net iets eerder weg en dat was op de finishlijn precies voldoende om de in de run snellere Jackson (5,643 tegen 5,662 seconden) nipt voor te blijven. Met zijn tijd van 5,643 seconden was Jackson wel goed voor een nieuw record.

nataa-meyer gains
Megan Meyer en Julie Nataas (rechts)

Geen finale voor Europeanen in Top Alcohol
Zoals inmiddels gebruikelijk kwamen in de Top Alcohol klassen weer enkele Europese rijders aan de start. Bij de Top Alcohol Dragsters reikte Julie Nataas in de kwalificatie met een tijd van 5,30 seconden in het twintig auto's tellende veld tot de 10de plaats. De jonge Noorse verbeterde zich in de eerste eliminatieronde tot 5,23 seconden en schakelde daarmee Jackie Fricke uit. In de kwartfinale moest Nataas het echter met 5,17 tegen 5,39 seconden afleggen tegen haar Randy Meyer Racing-teamgenoot Megan Meyer. Meyer wist vervolgens tot de finale door te dringen en eiste met een tijd van 5,20 seconden ook nog de overwinning voor zich op. In de Top Alcohol Funny Car klasse deed Ulf Leanders het met 5,386 seconden en een eerste kwalificatiepositie in het 16 auto's tellende veld meer dan uitstekend. De Zweed wist de eerste eliminatieronde ondanks problemen toch door te komen, maar sneuvelde met 5,528 tegen 5,533 seconden in de kwartfinale tegen Dan Pomponio. De wedstrijd leverde een overwinning op voor Sean Bellemeur die in de finale tegen Doug Gordon met 5,352 seconden het inmiddels alweer gedateerde record van Jonnie Lindberg (5,36 seconden) uit de boeken reed.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet