Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Andreas Arthursson steelt de show op Tierp Arena

arthursson4 srei q2

Met een overwinning tijdens de Summit Racing Equipment Internationals heeft Anita Mäkelä de FIA EK Top Fuel-titel binnen handbereik. Dat de Finse de winst pakte met een Europees record was de kers op de taart. Ster van de vijfde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing was echter Andreas Arthursson. In de kwalificatie dook de Zweed met 5,756 seconden als eerste Europese Pro Modified-rijder onder de 5,8-secondengrens om een dag later in de finale dit Europees record aan te scherpen tot 5,751 seconden en de wedstrijd op zijn naam te schrijven. Meest succesvolle rijder werd Jimmy Ålund, die de grootste beker in de Pro Stock klasse mocht ophalen en met een runner-up positie in de Pro Modified klasse de leiding overnam in de tussenstand van het kampioenschap. In de Top Methanol klasse ging de winst naar Dennis Habermann. David Vegter schopte het in de Pro Modified klasse tot de halve finale maar zag zijn raceweekend eindigen met een forse motorschade. Bij de motoren werd Tierp Arena wereldnieuws met de eerste 5-secondenrun in de Super Twin Motorcycle klasse, gevolgd door een snelste tijd ooit voor deze klasse van Jaska Salakari.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een week na de NitrOlympX op Hockenheim mochten de teams van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing meteen weer aan de bak voor ronde vijf, de Summit Racing Equipment Internationals op Tierp Arena. De fraaie Zweedse baan staat bekend om de extreem snelle tijden die er met name tijdens het augustus-evenement mogelijk zijn, en de fans werden bepaald niet teleurgesteld. Zowel bij de auto's als bij de motoren, waar de Summit Racing Equipment Internationals de afsluitende ronde van het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship was, werden grenzen doorbroken.

makela1 srei q1
Anita Mäkelä

Anita Mäkelä opnieuw sterk
In de Top Fuel klasse werden veel teams geplaagd door technische problemen met veel mislukte runs en motorschades als gevolg. In haar eerste run snelde Anita Mäkelä naar een meer dan uitstekende 3,895 seconden, een fractie boven haar eigen Europees record van 3,878 seconden, en ook na vier runs nog altijd goed voor de eerste kwalificatiepositie.

horto srei q2
Antti Horto

Antti Horto deed het met 3,94 seconden ook uitstekend, maar daarmee waren de twee Finnen de enige rijders met een 3-secondenrun op het scorebord. Timo Lehtimäki maakte het Finse feestje compleet door in een nieuw persoonlijk record van 4,07 seconden de derde kwalificatiepositie voor zich op te eisen.

kagered
Michael Kågered

Achter dit drietal vielen de tijden echter tegen. In zijn eerste optreden van dit jaar pakte Patrik Pers met 4,94 seconden de vierde plaats, terwijl de 5,12 seconden van Michael Kågered zelfs nog goed was voor een vijfde positie. Groot waren de problemen voor het RF Motorsport-duo Liam Jones en Duncan Micallef. Jones, vorige week nog winnaar op Hockenheim, bleef met mislukte runs steken op 6,44 seconden en kwam daarmee achter Björn Mårtensson als zevende uit de kwalificatie tevoorschijn.

jones
Tyre shake voor Liam Jones waardoor de achterbanden los komen van de grond

Nog erger was het gesteld met regerend kampioen Micallef die na twee motorexplosies niet verder kwam dan de negende tijd en zich daarmee niet eens voor de eliminaties plaatste. Stefan Gunnarsson deed dat met een tijd van 7.66 seconden nog net wel.

lehtimaki srei q2
Timo Lehtimäki

In de eliminaties ondervonden Mäkelä en Horto niet al teveel tegenstand en zo plaatsten de twee snelste rijders zich ook voor de finale. Mäkelä kende in de eerste eliminatieronde wat motorische problemen maar had desondanks geen moeite met Gunnarsson, terwijl in de halve finale een nette 4,00 seconden ruim voldoende was om Pers voor te blijven. Horto klopte in de eerste eliminatieronde met een uitstekende 3,95 seconden Jones en had in de halve finale een bye run toen bij het opstarten de motor van Lehtimäki zodanig vreemde geluiden maakte dat deze meteen weer werd uitgezet.

top fuel final srei
De finale

De volledig Finse finale maakte veel goed van een minder geslaagd Top Fuel weekend. In een spannende run snelde Mäkelä naar 3,877 seconden, een nieuw Europees record en voldoende om Horto, die daar met 3,97 seconden maar weinig bij achterbleef, te kloppen. Door deze zege heeft Mäkelä nog meer afstand genomen van Horto. Met alleen nog de European Finals op Santa Pod te gaan en een voorsprong van 84 punten kan Mäkelä de titel nauwelijks nog ontgaan.

makela srei
Het winnende team

top fuel podium srei
Top Fuel podium
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet