Algemeen

Dragracing: De laatste groeten vanuit het moottoriurheilukeskus Alastaro

Janne Ahonen geniet uiteraard de meeste bekendheid als skispringer, maar is daarnaast een fanatiek dragracer. Helaas ging het voor de Fin in de burn out van de eerste eliminatieronde flink mis. De motor schoot veel te hoog door in toeren, gevolgd door brand. Gedesillusioneerd moest de Fin uitstappen
ahonen.1

ahonen.2

ahonen.4

Mico Ahonen, de 16-jarige zoon van Janne, heeft beide passies van zijn vader overgenomen. Hij is niet alleen een skispringtalent, maar ook een fervent dragracer. Na een aantal jaren in de Junior Dragsters debuteert Mico dit seizoen met een Funny Car in de klasse Super Pro ET
ahonen.6

ahonen.5

Daarnaast runt Janne Ahonen nog een heel team met Junior Dragsters en Junior Drag Bikes waarin jonge, en soms zoals hier piepjonge (en kleine) talentjes een kans krijgen
ahonen.7

Stefan Gunnarsson kreeg in de kwalificatie te maken met een gesprongen brandstofleiding waardoor een flinke brand ontstond. Niet alleen de auto liep schade op, ook de raceoverall van de Zweed liep zodanig veel brandschade op dat er niet meer mee gereden mocht worden. Voor de auto waren genoeg reserveonderdelen, maar een reserveoverall was niet voorhanden en daarmee dreigde de Zweed alsnog de eliminaties te moeten missen. Met behulp van een aantal rijders werd een oplossing gevonden. Sandro Bellio leende een raceoverall (die wel goedgekeurd was voor Top Methanol, maar niet voor Top Fuel) aan Jonny Lagg, die vervolgens zijn raceoverall (wel goedgekeurd voor Top Fuel) aan Gunnarsson afstond
gunnarsson

Jonnie Lindberg, tweevoudig NHRA Top Alcohol Funny Car kampioen en inmiddels Funny Car-piloot voor Jim Head Racing, was weer even in zijn thuisland om wat tuning-adviezen te geven. Heel gelukkig was Lindberg dit keer niet, want zowel Mikael Larsson (Top Methanol Funny Car) als Janne Ahonen (Top Fuel) lagen er na de eerste ronde al uit. Een beetje ongebruikelijke ervaring voor Lindberg
lindberg

Waar gaat die hand naar toe?
zak

Er zijn mensen waar alle deuren voor opengaan
deuren

De drie Top Methanol-piloten die in de kwalificatie slechts 0,004 seconden van elkaar verwijderd bleven, v.l.n.r. Dennis Habermann, Jonny Lagg en Timo Habermann
tmd

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet