Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Unieke dubbel voor Jimmy Ålund op Alastaro

alund kop

Jimmy Ålund (foto boven met dochter) heeft tijdens de FHRA Nitro Nationals op Alastaro een unieke prestatie geleverd voor zowel de Pro Modified als de Pro Stock klasse op zijn naam te schrijven. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing dat een rijder er in slaagt tijdens één evenement twee verschillende klassen te winnen. In de Top Fuel klasse verraste Timo Lehtimäki met een thuiszege, terwijl Timo Habermann in de finale van de Top Methanol klasse Sandro Bellio van de winst afhield. David Vegter gaat voor eeuwig de Alastaro-boeken in als de recordhouder in de Pro Modified klasse. De Nederlander klokte in de eerste eliminatieronde met 5,856 seconden een nieuw baanrecord en aangezien het de laatste keer was dat er op Alastaro gereden werd, is het een record dat niet meer verbroken kan worden.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Voor de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing reisden de teams naar het midden in de Finse bossen gelegen Alastaro. Een historisch weekend omdat de FHRA Nitro Nationals met ingang van volgend jaar verplaatst wordt naar de nieuwe baan van Kauhava, een voormalig vliegveld dat deel uit maakt van het LSK Business Park. Alastaro ligt in een waterwingebied waardoor de toekomst van de dragstrip te onzeker werd voor het doen van de inmiddels noodzakelijk geworden investeringen.

DSC 8896

Hoewel Alastaro in het verleden regelmatig onder vuur lag vanwege de matige baanpreparatie, had de organisatie de zaken dit jaar beter voor elkaar. Hoewel de baankwaliteit mede door de afwisseling van felle zon en wolken, en de lage luchttemperatuur, niet altijd constant bleef, viel er gezien de gereden tijden niet veel te klagen. Helaas werd het evenement op vrijdagochtend geplaagd door de naweeën van de zware regenval die in de nacht het circuit had geteisterd, waardoor op de eerste dag het aantal kwalificatieruns moest worden teruggebracht van twee naar één.

jones 3
Liam Jones

Top Fuel
In de Top Fuel klasse klokte Liam Jones in zijn eerste run meteen een fraaie 4,05 seconden, om deze op dag twee nog aan te scherpen tot 4,01 seconden, goed voor de eerste kwalificatiepositie. Voor haar eigen thuispubliek snelde Anita Mäkelä op zaterdag naar een tijd van 4,04 seconden en verdrong daarmee haar landgenoot Antti Horto (4,07 seconden) naar plek drie.

makela 1
Anita Mäkelä

horto
Antti Horto

Op vier maakte Timo Lehtimäki het Finse rijtje compleet, terwijl Mikael Kågered aan één redelijke run genoeg had om met 4,34 seconden de vijfde plaats voor zich op te eisen.

ahonen 2
Janne Ahonen

Pas op de zesde plaats regerend kampioen Duncan Micallef, gevolgd door Janne Ahonen, terwijl Stefan Gunnarsson de rij sloot. De Zweed liep in de kwalificatie forse schade op nadat kort na de start een brandstofleiding losschoot met een flinke vuurzee als gevolg.

jones r1
Liam Jones gaat up in smoke

De auto's van Rune Fjeld Motorsport hebben dit jaar bij de start regelmatig met wielspin te maken, en dat was in Alastaro niet anders. Jones ging direct bij de start van de eerste eliminatieronde 'up in smoke' waardoor Gunnarsson verrassend de winst greep.

micallef
Duncan Micallef

De RF Motorsport-teamgenoten Horto en Micallef moesten het tegen elkaar opnemen en ook hier dezelfde problemen. Met het risico om de motor op te blazen, zette Micallef zijn voet wat vaker op het gas en passeerde zo als eerste de finish. Nog groter waren de problemen voor skispringlegende Ahonen, die zijn motor bij de burn out al verspeelde en zo Mäkelä een vrije doorgang naar de halve finale verschafte. Lehtimäki maakte geen fouten, verbeterde zich tot 4,13 seconden en schakelde Kågered uit.

gunnarsson
Stefan Gunnarsson

In de halve finale was Mäkelä het volgende slachtoffer van de techniek. Terwijl Micallef geen geweldige run maakte, rolde de Finse vanwege een probleem met de gaskabel stationair in bijna 19 seconden naar de finish. In de andere halve finale ontpopte Lehtimäki zich steeds meer tot de favoriet en de verdediger van de Finse eer door Gunnarsson in 4,54 seconden het nakijken te geven.

top fuel finale
De finale

In de finale ging het vervolgens weer mis voor Micallef. Opnieuw bleef de RF Motorsport dragster met doorspinnende banden bijna op de startlijn staan, waardoor Lehtimäki in 4,29 seconden bij zijn thuiswedstrijd de winst kon opeisen.

lehtimaki
Timo Lehtimäki

In de tussenstand van het kampioenschap vergrootte Mäkelä haar voorsprong op Horto en steeg Lehtimäki naar de derde plaats waardoor de hele top drie nu wordt ingenomen door rijders uit Finland. Micallef maakte wat terrein goed en is nu opgeklommen naar de vierde positie.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet