Algemeen

Dragracing: Unieke dubbel voor Jimmy Ålund op Alastaro

ljungdahl
Bengt Ljungdahl

Pro Stock
Veel tijd om zijn overwinning te vieren was er niet, want meteen moest Ålund terug naar de startlijn waar zijn Pro Stock Camaro al klaar stond voor de finale in deze klasse. En eigenlijk was deze finaleplaats verrassender dan die bij de Pro Mods, ondanks dat de Zweed nota bene 10-voudig Europees Pro Stock kampioen is. In de kwalificatie lukte namelijk geen van zijn drie runs, bleef Ålund drie keer met tyreshake op de startlijn staan en plaatste zich dan ook als zevende en laatste voor de eliminaties.

ernryd
Stefan Ernryd

Regerend kampioen Bengt Ljungdahl had geen problemen en zette met 6,55 seconden de eerste tijd op de klokken, gevolgd door de leider in de tussenstand Stefan Ernryd (6,63 seconden), Robin Norén en Tierp-winnaar Michael Malmgren.

pro stock halve f
Jimmy Ålund en Stefan Ernryd

Met geleende banden leken de problemen van Ålund in de eerste eliminatieronde als sneeuw voor de zon verdwenen, want in 6,57 seconden schakelde de 10-voudig kampioen Ernryd uit, die daarmee kostbare punten voor het kampioenschap verloren zag gaan.

noren
Robin Norén

Norén en Malmgren zagen als gevolg van tyreshake ook hun kansen in de eerste ronde in rook opgaan, waardoor Tommy Leindahl en Sampsa Palos zich voor de halve finales plaatsten. Ålund had echter nu de juiste set-up te pakken en in 6,624 seconden liet de Zweed Palos kansloos, terwijl Ljungdahl in 6,627 seconden de opmars van Leindahl stuitte.

pro stock finale
Finale Bengt Ljungdahl en Jimmy Ålund

Net terug van zijn gewonnen Pro Mod finale kon Ålund direct na de start alweer juichen. Ljungdahl had bij de start enorme tyreshake waarna Ålund in 6,61 seconden naar de winst snelde. Daarmee was de tweede overwinning van de dag een feit, een uniek gegeven aangezien nog niet eerder in de geschiedenis van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing een rijder er in slaagde om in één evenement twee klassen op zijn naam te schrijven.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet