Algemeen

Dragracing: Sterke seizoensstart PTTM Drag Racing in Engeland en Zweden

vegter.121

PTTM Drag Racing is het seizoen 2018 uitstekend gestart. Tijdens een testwedstrijd op Santa Pod Raceway scherpte David Vegter zijn persoonlijk record aan tot 5,883 seconden, om een week later bij de openingsronde van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap met een serie toptijden tot de halve finales door te dringen. Op Tierp Arena meldde de PTTM '67 Camaro zich bij de tweede FIA EK-wedstrijd met een vijfde kwalificatiepositie opnieuw voor in het Europese veld. In de tussenstand van het kampioenschap bezet Vegter na twee wedstrijden op slechts zestien punten van de derde positie een voorlopige zesde plaats.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Na zijn derde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap van vorig jaar, hebben David Vegter en zijn team PedalToTheMetal Drag Racing ook dit jaar weer hun zinnen gezet op een topklassering in deze prestigieuze titelstrijd. Als voorbereiding op de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod Raceway had het team ingeschreven voor The Doorslammers, een wedstrijd die een week eerder op dezelfde baan werd verreden.

vegter.331

In de kwalificatie verbaasde Vegter vriend en vijand door in zijn eerste volledige run met 5,93 seconden meteen een nieuw persoonlijk record (was 5,956 seconden) op de klokken te zetten. Het afgelopen winter volledig vernieuwde brandstofsysteem bleek zich dus dubbel en dwars in tijdwinst uit te betalen. De koek was daarmee nog niet op want in de eerste eliminatieronde verbeterde de PTTM Drag Racing-coureur zich nog eens tot een zo vroeg in het seizoen nog niet voor mogelijk gehouden 5,8835 seconden. Vegter behoort daarmee tot het selecte Europese gezelschap van Pro Modified-coureur dat een 5,8-seconden achter zijn naam heeft staan.

vegter.078

Een week later stond met The Main Event op Santa Pod Raceway de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. In de kwalificatie overtuigde Vegter opnieuw door met vier opeenvolgende runs in de 5,9 seconden (twee keer 5,95; 5,93 en 5,99 seconden) niet alleen snel, maar ook uiterst constant te zijn. De Nederlander eiste met zijn tijd van 5,93 seconden in het zestien auto's tellende veld de vierde plaats voor zich op. Ook de eliminaties verliepen uitstekend en na winst op Bobby Wallace en Kim Kristiansen moest Vegter het in de halve finale opnemen tegen regerend kampioen Michael Gullqvist. Met een iets betere reactietijd nam de PTTM Drag Racing-coureur aan de start een kleine voorsprong, maar zag in het tweede deel van de run de Zweed langszij komen en met 5,92 tegen 6,01 seconden met een minimaal verschil de winst pakken.

vegter.371hf

"Van Michael verliezen is geen schande, zeker niet als het met minder dan een wagenlengte gebeurt. We kunnen dan ook alleen maar tevreden zijn. Zonder problemen vier kwalificatieruns achter elkaar onder de zes seconden rijden geeft aan dat we de afstelling op orde hebben. Door de gedurende het weekend minder wordende lucht- en baancondities zaten snellere tijden er niet meer in. We moesten er zelfs steeds meer vermogen uithalen om nog grip te houden", blikte Vegter op de openingswedstrijd terug.

vegter.320

Nauwelijks twee weken na de openingsronde stond in Zweden op Tierp Arena met de Tierp Internationals direct de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Ook hier schoot de PTTM Drag Racing '67 Camaro snel uit de startblokken en noteerde in de eerste kwalificatiesessie een uitstekende 5,94 seconden. Na een 5,97 seconden in de derde run, maakten de nodige vlammen op de finishlijn duidelijk dat er bij de vierde run in de motor iets was misgegaan. Als gevolg van vermoedelijk een materiaaldefect was de koppakking eruit geklapt en waren niet alleen het motorblok en de kop, maar ook de nodige andere onderdelen en de voorkant van de body beschadigd. Met hulp van Mats Brag werden kop en blok gelast, terwijl carbonspecialist Kenneth Holmberg van Swecomposite de body onder handen nam. Uiteindelijk was de crew tot 's nachts vier uur in de weer om de Camaro raceklaar te krijgen, waarna 's morgens om half negen de motor probleemloos werd gestart en niets meer wees op de op zaterdag opgelopen schade.

vegter.1

vegter.055

Het harde werken werd echter niet beloond. In de eerste eliminatieronde schoot de Camaro namelijk direct na de start richting het midden van de baan en raakte de blokken van de tijdwaarneming, met diskwalificatie als gevolg. Daarmee kwam de Zweedse race voor Vegter en zijn team tot een voortijdig einde.

vegter.351

In de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap bezet Vegter na twee van de zes wedstrijden de zesde plaats. Het gat naar de derde positie bedraagt echter slechts 16 punten, een te verwaarlozen verschil aangezien een overwinning in één eliminatieronde al goed is voor twintig punten.

vegter.212

De volgende ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing is de FHRA Nitro Nationals op het Finse circuit van Alastaro. De kwalificaties van deze wedstrijd staan gepland voor 29 en 30 juni, terwijl de eliminaties voor zondag 1 juli op het programma staan.

PTTM Drag Racing wordt dit seizoen gesteund door PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton, HKR Techniek, WVB Holland, Marlog Car Handling B.V. en Red Line Oil Scandinavia.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet