Dragracing: Tierp Internationals weer boeiend spektakelstuk | Dragracing

Algemeen

Dragracing: Tierp Internationals weer boeiend spektakelstuk

pm arthursson.2
Andreas Arthursson

Snel en spannend

De Pro Modified klasse leverde ook op Tierp Arena weer de mooiste strijd en een oneindige reeks snelle tijden op. Andreas Arthursson werd met zijn extreem snelle (maar nog niet altijd stabiele) turbo Chevelle vooraf weliswaar tot een gevaarlijke outsider gerekend, maar promoveerde na de kwalificatie direct tot een van de favorieten. Met zijn eerste run onder de 6 seconden snelde Arthursson in 5.86 seconden en 408 km/u naar de tweede kwalificatiepositie.

pm alund
Jimmy Ålund

Alleen Jimmy Ålund wist deze tijd met 5,84 seconden te overtreffen. Na een mindere eerste kwalificatiedag verbeterde Michael Gullqvist zich op dag twee tot 5,88 seconden en nestelde zich op de derde positie, op vier gevolgd door Jan Ericsson (5,93 seconden). David Vegter deed het met een 5,94 seconden en een vijfde kwalificatiepositie opnieuw uitstekend, maar helaas liep de Nederlander op zaterdagmiddag een flinke motorschade op. Tot 's nachts vier uur moest er doorgewerkt worden om op zondag in de eerste eliminatieronde aan de start te kunnen staan.

pm kristiansen
Kim Kristiansen

Met Kim Kristiansen (5,96 seconden) en de verrassend snelle Michael Joneskog (5,98 seconden) waren er nog twee rijders die in de 5 seconden doken en daarmee kwalificeerde de volledige top zeven zich onder de zes seconden. Lars Järpler was met 6.23 seconden de zestiende en laatste rijder die zich voor de eliminaties plaatste en daarmee had Tierp het snelste Europese Pro Modified veld ooit.

vegter.2
David Vegter

De eliminaties waren niet minder spannend en ook daarin zette de reeks snelle tijden zich onverminderd voort. Helaas werd alle nachtelijke arbeid bij het team van Vegter niet beloond, want in de eerste eliminatie ronde schoot de Camaro kort na de start naar het midden van de baan en raakte de tijdwaarnemingsblokken, met diskwalificatie als gevolg. Ålund bleef de 5,8 seconden runs aan elkaar rijgen en klopte in 5,87 seconde Järpler, in 5,88 seconden Roger Johansson om in de halve finale in 5,89 seconden af te rekenen met Norbert Kuno, de verrassend snelle Duitser die in de kwartfinale met een nieuw persoonlijk record van 6,03 seconden Ericsson het nakijken had gegeven.

pm halve finale
Andreas Arthursson klopt in de halve finale Michael Gullqvist

Aan de andere kant van de ladder deed Arthursson niet voor Ålund onder en blies met zijn turbo Chevelle in de kwartfinale in 5,89 seconden Marco Maurischat (met 6,03 seconden in de kwalificatie ook een nieuw persoonlijk record) van de baan, om vervolgens in de halve finale in 5,88 seconden de tot op heden in Tierp onklopbare Gullqvist naar huis te sturen.

pm arthursson.1
Andreas Arthursson

Met twee auto's die zo constant in de 5,8 seconden reden en nauwelijks voor elkaar onder deden, werd reikhalzend uitgekeken naar de finale. De eindstrijd werd echter een anticlimax, want in de line up wilde de auto van Ålund niet starten. In een solo run produceerde Arthursson met 5,88 seconden (en 407 km/u) zijn zoveelste snelle tijd en pakte de Zweed zijn eerste FIA EK overwinning. In het kampioenschap is Ålund nu de nieuwe leider, op slechts negen punten gevolgd door Gullqvist.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet