Dragracing: Veelbelovende start met The Main Event

Filippos Papafilippou
Motoren
The Main Event was tevens de eerste ronde van het FIM Europe European Drag Bike Championship. Nog extremer dan bij de auto's werden er bij de motoren supersnelle tijden en hoge eindsnelheden op de klokken gezet, waarbij zelfs twee Europese records sneuvelden. In de Top Fuel Bike klasse kwamen dit keer geen Nederlanders aan de start, maar dat maakte het spektakel er niet minder om. In zijn eerste run op de ex Ian King motor snelde Filippos Papafilippou naar 6,09 seconden, om daar in run twee een ongehoorde 5,78 seconden (236 mph) aan vast te knopen. Daarmee staat de Griek in een keer op de vierde plaats van snelste Top Fuel Bike runs ter wereld!

Rikard Gustafsson
Rikard Gustafsson deed het met 5,99 seconden ook meer dan uitstekend, maar nog indrukwekkender was de Zweed zijn eindsnelheid van 250,55 mph, goed voor een nieuw Europees record. In de eliminaties maakten Papafilippou en Gustafsson geen fouten, waardoor het publiek de gedroomde finale kreeg voorgeschoteld van de twee snelste Top Fuel Bikes van Europa.

In een prachtige eindstrijd pakte de Griek in zijn eerste wedstrijd op deze motor in 6,01 seconden de winst door Gustafsson (6,02 seconden) nipt voor te blijven.

Marcus Christiansen
Minstens zo fraai, en met meer kanshebbers op de overwinning, was de strijd in de klasse Super Twin Bike. In een meer dan uitstekende 6,42 seconden ging de eerste kwalificatiepositie naar de Deen Marcus Christiansen, gevolgd door Neil Midgley (6,56 seconden) en Hans Olav Olstad (6,72 seconden). Regerend kampioen Martijn de Haas kende nog wat problemen en moest het doen met 6,87 seconden, waardoor de Nederlander de kwalificatie als vierde afsloot. Direct daarachter de Noor Ronny Aasen met de nieuwe Zodiac machine en de tweede Nederlander in het veld, Gert-Jan Laseur.

Gert-Jan Laseur
De eerste eliminatieronde was ook meteen het eindstation voor de Nederlanders. Laseur had de starts nu goed onder controle, maar liep in het tweede deel van zijn runs nog tegen problemen aan waardoor hij werd uitgeschakeld door Olstad.

Martijn de Haas
Voor De Haas verliep de eerste ronde heel wat vervelender. In de run tegen Aasen maakte een harde klap duidelijk dat er in het motorblok een ongecontroleerde nitro-explosie had plaatsgevonden. De Haas bracht het er zonder kleerscheuren vanaf, waarmee eens te meer het belang van de veiligheidsvoorzieningen werd aangetoond.

Ronny Aasen
Aasen verbeterde zich intussen tot een uitstekende 6,38 seconden, maar moest het in de halve finale afleggen tegen Christiansen (6,33 tegen 6,46 seconden).

De Super Twin finale met alleen Hans Olav Olstad aan de start
Helaas verliep de finale voor de jonge Deen minder fortuinlijk want op de startlijn moest Christiansen zijn motor met een brandstoflek uitzetten waardoor de winst automatisch aan Olstad verviel.