Dragracing: Veelbelovende start met The Main Event | Dragracing

Algemeen

Dragracing: Veelbelovende start met The Main Event

neergaard.02

De eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing heeft op Santa Pod Raceway in de Top Fuel klasse met Stig Neergaard een verrassende winnaar opgeleverd. De als zesde gekwalificeerde Deen profiteerde optimaal op de momenten dat zijn tegenstanders steken lieten vallen. In Pro Modified en Top Methanol begonnen Michael Gullqvist en Timo Habermann met een mooie zege aan het succesvol verdedigen van hun titel. In de Pro Stock klasse maakte Stefan Ernryd met een overwinning zijn titelaspiraties meer dan duidelijk. Nederlands succes was er voor David Vegter, die in de Pro Modified klasse een serie snelle tijden op de klokken zette en tot de halve finales wist door te dringen.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Meest besproken onderwerp tijdens The Main Event was uiteraard de nieuwe, volledig betonnen baan van Santa Pod Raceway. Hoewel er veel snelle tijden op de klokken werden gezet, ontelbare persoonlijke records verbeterd en de onderlinge verschillen klein bleven, was er ook heel veel kritiek. Zo verschilde het gripniveau gedurende de dag en per deel van de baan en zag het oppervlak er op diverse plekken niet heel fraai uit. Ook Santa Pod Raceway gaf ruiterlijk toe dat er nog problemen zijn met de baan en er op veel punten verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Met een hele serie Top Fuel runs van 3,9 seconden, meerdere Pro Mods die de 6-secondengrens doorbraken en bij de motoren zelfs twee Europese records, zijn dat problemen waar de fans zich niet direct zorgen over maken. Zij kregen een prachtige wedstrijd voorgeschoteld met veel spannende en enerverende runs, en dat tegen alle verwachtingen in ook nog bij overwegend on-Engels mooi weer.

horto.01
Antti Horto

Vier in de 3,9 seconden
In de Top Fuel klasse leverde de kwalificatie meteen al het nodige spektakel op. Maar liefst vier rijders doken onder de vier seconden en daarbij waren de onderlinge verschillen ook nog eens minimaal. Zo vroeg in het seizoen en dan ook nog op een nieuwe baan, een vrij uitzonderlijk gegeven. De Fin Antti Horto veroverde met 3,904 seconden de eerste plaats, op slechts 0,001 seconde gevolgd door Liam Jones.

micallef.03
Duncan Micallef

In zijn derde run verdrong de Engelsman daarmee regerend kampioen Duncan Micallef (3,92 seconden) naar de derde plaats. Met deze uitslag toonde Rune Fjeld de kracht van zijn team aan, want de volledige top drie werd daarmee bezet door auto's die onder de vlag van RF Motorsport worden ingezet.

makela.01
Anita Mäkelä

Anita Mäkelä was met 3,95 seconden de vierde rijder die de 4-secondengrens wist te slechten. Jndia Erbacher noteerde met 4,10 seconden de vijfde tijd, gevolgd door Stig Neergaard en Stefan Gunnarsson. Dramatisch verliep de kwalificatie voor meervoudig kampioen Mikael Kågered. In de derde run brak bij de Zweed een brandstofleiding waardoor de achterkant van zijn dragster meteen bij de start in een vuurzee veranderde.

kagered
Mikael Kågered

Gelukkig viel de schade mee, maar in de vierde en laatste kwalificatierun werd Kågered ook nog eens door Björn Mårtensson naar de negende plaats gedrukt en daarmee viel de Zweed buiten de top acht die recht geeft op deelname aan de eliminaties.

neergaard.01
Stig Neergaard

Verrassingen
Dat elimineren wat anders is dan kwalificeren en de baanomstandigheden op het nieuwe Santa Pod nog moeilijk voorspelbaar zijn, toonde de wedstrijddag aan. In de eerste eliminatieronde kreeg alleen Mäkelä het vermogen goed op de baan en schakelde in 3,98 seconden Erbacher uit. Alle andere rijders kwamen al kort na de start in de problemen, met Micallef als meest prominente slachtoffer. De regerend kampioen die vorig jaar slechts één eliminatieduel verloor, werd uitgeschakeld door Neergaard. Horto klopte Mårtensson, maar in de volledig Finse halve finale verbeterde Mäkelä zich tot 3,90 en gaf Horto het nakijken.

tf halvefinale
Liam Jones is veel te vroeg weg en laat Stig Neergaard ontsnappen

In de andere halve finale verslikte Jones zich in de lichten, trok rood en daarmee had Neergaard alle geluk van de wereld want de Deen kwam niet verder dan 10,7 seconden terwijl Jones 4,02 seconden op het scorebord liet aantekenen. En zo waren alle drie de RF Motorsport-rijders al voor de finale uitgeschakeld.

finale tf
De finale

Het geluk bleef Neergaard ook in de finale toelachen. Zowel Mäkelä als de Deen kregen problemen, maar bij Mäkelä brak de blowerbelt waardoor de Finse machteloos moest toezien hoe Neergaard met 4,23 tegen 4,39 seconden de winst naar zich toetrok.

tf podium
Anita Mäkelä en Stig Neergaard

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet