Dragracing: Doorslammers-drama voor Nederlandse Pro Mods op Santa Pod | Dragracing

Algemeen

Dragracing: Doorslammers-drama voor Nederlandse Pro Mods op Santa Pod

harteveld.002

De afgelopen weekend op Santa Pod Raceway verreden Doorslammers hadden voor de Nederlandse Pro Modified teams niet in een grotere tegenstelling kunnen eindigen. Waar David Vegter tot twee keer toe zijn persoonlijk record flink aanscherpte, sloten Michel Tooren en Marck Harteveld de voorbereiding op de volgend weekend te verrijden Main Event voortijdig af met twee zware crashes en een pak schade.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Julian Hunt

Hoewel er tijdens de Doorslammers in diverse categorieën gereden werd om een behoorlijk prijzengeld, wilden de drie Nederlandse Pro Modified teams vooral data verzamelen in de aanloop naar The Main Event, de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap die komend weekend op dezelfde baan wordt verreden.

vegter.01

Na een testrun leverde de eerste volledige kwartmijl voor David Vegter meteen een tijd op van 5,93 seconden (en 242 mph), een verbetering van zijn vorig jaar gereden persoonlijk record van 5,95 seconden. Maar daarmee was de koek nog niet op want in de eerste eliminatieronde snelde Vegter met zijn PedalToTheMetal Drag Racing '67 Camaro naar een tijd van 5,883 seconden (en 240 mph), naar achteraf bleek de snelste Pro Modified-tijd van het weekend.

vegter.02

Omdat de Nederlander echter 0,04 seconden te vroeg weg was en een rood licht trok, waren de eliminaties voor Vegter meteen over. De Nederlander, die vorig jaar derde werd in het FIA Europees Kampioenschap, lijkt klaar voor het nieuwe seizoen en bewees daarmee tevens dat de nieuwe (volledig betonnen) baan van Santa Pod nu al records kan opleveren. Overigens werd er op Santa Pod nog een record gebroken. Mattias Wulcan raffelde de kwartmijl af in 5,5349 seconden en 262,67 mph, de allersnelste tijd ooit in Europa met een doorslammer (auto met deuren) op de klokken gezet. Omdat de Camaro van de Zweed echter op geen enkele manier aan de Pro Modified regels voldoet, gaan tijd en snelheid niet als officieel record de boeken in. Indrukwekkend blijft het echter wel.

tooren.001

Aanzienlijk minder fortuinlijk, of beter gezegd dramatisch, verliep het testweekend voor Michel Tooren en Marck Harteveld. Bij de eerste run op zaterdag werd de Pro Dutch Racing Cuda van Tooren geplaagd door tyreshake, kreeg wielspin, sloeg ineens rechtsaf en kwam hard in aanraking met de muur. Niet alleen de neus van de Cuda raakte als gevolg van de klap zwaar beschadigd, ook brak het voorwiel af en liep de Cuda onderhuids schade op. Tooren kon zonder enig letsel de auto verlaten.

tooren.002

tooren.003

tooren.004

Inmiddels is de Cuda ontmanteld en zal het chassis in Engeland bij Andy Robinson gerepareerd worden. The Main Event van komend weekend gaat Pro Dutch Racing niet halen, maar het team hoopt half juni in Tierp er weer bij te zijn. Beslissend hierbij is of er onderdelen ter controle naar Amerika gestuurd moeten worden.

harteveld.001

Nog dramatischer verliep de wedstrijd voor Marck Harteveld. Een kleine 100 meter na de start van de eerste eliminatieronde op zondag gleed de Voodoo Hemi Superbird naar rechts, stak de baan over en knalde frontaal tegen de muur. De Superbird stuiterde terug om daarna nog een keer met de muur in aanraking te komen. Harteveld kon vrij snel ongedeerd uitstappen, maar door de weglekkende brandstof vatte de neus van de auto vlam. Het duurde even voordat de toegesnelde rescue teams het vuur goed geblust hadden, waardoor de auto nog flink wat meer schade opliep dan er al door de impact met de muur ontstaan was. Voor Harteveld is het seizoen daarmee over voordat het goed en wel begonnen is.

harteveld.002

harteveld.003
harteveld.004

harteveld.005

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2018 17:26

    Wat een pech mannen, ik hoop op een spoedig herstel!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 12:05

    Jammer dat er in dit Doorslammers bericht niets geschreven staat over de NL 8 seconden Civic met zijn Europees fwd record.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet