Algemeen

Dragracing: Voodoo Hemi Racing bewijst snelheid bij dubbele Finals op Santa Pod

harteveld.124

Met de European Finals en de National Finals kwam Voodoo Hemi Racing met een onderbreking van één weekend twee keer in actie op Santa Pod Raceway. Tijden laag in de 6,10 seconden, en met 6,098 seconden zelfs bijna een evenaring van Marck Harteveld's persoonlijk record, vormden eens te meer het bewijs dat de Voodoo Hemi '70 Plymouth Superbird niet alleen snel, maar ook constant is. In de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap schopte Harteveld het tot de kwartfinales, terwijl bij de laatste wedstrijd van het MSA British Pro Modified Championship een flinke tyreshake een plaats in de halve finale dwarsboomde.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings, Julian Hunt

In het tweede weekend van september stond voor Voodoo Hemi Racing eerst de European Finals op het programma. Deze zesde en afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd helaas geplaagd door slecht weer, waardoor de kwalificatie beperkt bleef tot twee in plaats van vier runs. Marck Harteveld en zijn team lieten zich echter niet van de wijs brengen en met name de 6,10 seconden op vrijdagavond op een donker Santa Pod Raceway maakte ook bij de Europese concurrentie indruk. Na nog een 6,12 seconden op zaterdag sloot de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird de kwalificatie in het sterke, twintig auto's tellende Europese veld af op een keurige vijfde plaats.

harteveld.302

In de eerste eliminatieronde moest Harteveld het opnemen tegen de snelle Duitser Norbert Kuno. In een meer dan uitstekende run zette de Voodoo Hemi Superbird opnieuw een 6,10 seconden op het scorebord, liet Kuno kansloos en plaatste zich voor de kwartfinales. Daarin was landgenoot David Vegter de volgende tegenstander. In de wetenschap dat Vegter tot dat moment iets sneller was geweest, wilde Harteveld de wedstrijd aan de lichten in zijn voordeel beslissen. De Voodoo Hemi-piloot was echter iets te snel, trok een rood licht en was daarmee uitgeschakeld. "Ik gokte op een supergoede reactietijd, maar dit was iets te veel. Vorig jaar tegen Michael Gullqvist lukte het, maar je weet dat het ook mis kan gaan", aldus de kwartfinalist. In de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap eindigde Harteveld, ondanks dat hij aan slechts drie van de zes wedstrijden kon deelnemen, op een gedeelde elfde plaats.

nat finals.004

Twee weken later stond met de National Finals de zesde en afsluitende ronde van het MSA British Pro Modified Championship op de kalender. In tegenstelling tot bij de European Finals was het dit keer prachtig nazomerweer op Santa Pod. In de eerste kwalificatierun snelde Harteveld naar 6,13 seconden, om vervolgens in de derde run met een uitstekende 6,098 seconden bijna zijn op Hockenheim gereden persoonlijk record van 6,095 seconden te evenaren. Met binnen twee weken meerdere runs laag in de 6,1 seconden, gevolgd door weer een 6,09 seconden, bewees de Voodoo Hemi Racing Superbird niet alleen zijn snelheid, maar ook zijn constantheid. De 6,09 seconden was achter meervoudig Brits kampioen Andy Robinson goed voor een fraaie tweede kwalificatiepositie.

nat finals.007

In de kwartfinale van de eliminaties moest Harteveld het opnemen tegen de als zevende uit de kwalificaties gekomen Wayne Nicholson, een in principe goed te nemen horde om de halve finale te halen. Maar net als in de tweede kwalificatierun werd de Superbird direct na de start geplaagd door enorme tyreshake, waardoor de auto zelfs richting de muur ging en Harteveld van het gas moest. Nicholson was inmiddels aan de horizon verdwenen en daarmee kwam er voor Voodoo Hemi Racing een voortijdig einde aan de National Finals. "Ik wilde bij de tyreshake meteen naar de tweede versnelling schakelen, maar het was zo heftig dat de bak in z'n vrij was gesprongen en dan ben je kansloos, zeker ook nog omdat Nicholson uitgerekend op dat moment zijn beste run van het weekend reed", blikte Harteveld terug. In de eindstand van het MSA British Pro Modified Championship eindigde Harteveld door het missen van één wedstrijd en het daardoor mislopen van 100 bonuspunten op een zevende in plaats van een vijfde positie.

nat finals.008

Over het eerste seizoen met de nieuwe '70 Plymouth Superbird kon Harteveld alleen maar tevreden zijn. "De auto en nieuwe motor doen het allebei meer dan uitstekend. Met zoveel runs in de 6,10 en al twee keer een 6,09 seconden zijn we niet alleen snel maar ook constant. In die run van 6,09 zat bovendien nog veel ruimte, want ook toen was er lichte tyreshake en trok de auto voortdurend naar links. We gaan nu hard aan het werk om van die tyreshakes af te komen en dan gaat het volgend seizoen alleen nog maar harder."

harteveld.078

Voodoo Hemi Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2017: 6Pack Speed Shop, CL Coatings, Breed Advies, Breedveld Transport Rotterdam, Rob vd Kruk Onderhoudsbedrijf, P.P. Solutions, P.W. Spaans Schilderwerken, PPG, USA Cars Grave, Sunproof Glasfolie & Belettering, Aviboor, JF Buijnink B.V., PKomen Autoherstelwerken, Mister X, Patrick van Eijk, Gert en Leny Harteveld en Peter Hulisz.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet