Algemeen

Dragracing: Pro Dutch Racing bij European Finals naar beste seizoenstijd

hh tooren.002

Pro Dutch Racing heeft de stijgende lijn in het tweede deel van het FIA Europees Kampioenschap doorgetrokken met een beste seizoenstijd tijdens de afsluitende European Finals. Met zijn score van 6,08 seconden had Pro Dutch Racing-piloot Michel Tooren zelfs bijna meervoudig FIA Europees kampioen Michael Gullqvist in de eliminaties verrast. "De moeilijke start van het seizoen hebben we in de laatste drie wedstrijden gelukkig achter ons gelaten. Met een aantal constante en snelle runs zijn we duidelijk op de goede weg. En er zit nog veel meer aan te komen. De motor loopt nu goed en zowel in vermogen als chassisafstelling is er nog veel winst te behalen. Dat geeft veel vertrouwen voor volgend seizoen", aldus Pro Dutch Racing-piloot Michel Tooren in Engeland.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Deel twee van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing begon voor Michel Tooren en Pro Dutch Racing met de NitrOlympX op het Duitse circuit van Hockenheim, een week later gevolgd door de Dico Internationals op het Zweedse Tierp Arena. Na slechts een week pauze stond vervolgens op Santa Pod Raceway in Engeland met de European Finals de zesde en laatste ronde van het FIA EK op de kalender. Met drie wedstrijden in drie niet bepaald aan elkaar grenzende landen een druk programma voor het Nederlandse team.

hh tooren.003

De NitrOlympX is met ruim 60.000 toeschouwers het drukst bezochte evenement op de Europese dragrace-kalender. Met een tijd van 6,35 seconden zette Tooren met de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda in Duitsland de negende kwalificatietijd op de klokken en moest het vervolgens in de eerste eliminatieronde opnemen tegen landgenoot Marck Harteveld, de Voodoo Hemi Racing-piloot waarmee Pro Dutch Racing nauw samenwerkt. Tooren verbeterde zich tot een mooie 6,15 seconden, maar dat was niet genoeg om een snel op de lichten reagerende Harteveld te kloppen.

di tooren.003

In Zweden ging het alweer een stukje beter en met 6,18; 6,16 en 6,15 seconden was de Pro Dutch Cuda niet alleen per run steeds iets sneller, maar vooral ook constant. In de eerste eliminatieronde werd Tooren echter direct na de start geplaagd door tyre shake waardoor de noodstop in werking trad en de Cuda tot stilstand kwam.

di tooren.005

Helaas werd de afsluitende wedstrijd op Santa Pod geplaagd door slecht weer. Onder uiterst listige omstandigheden snelde Tooren in de eerste kwalificatierun in het donker naar 6,21 seconden en stond daarmee na de eerste dag zelfs op een vierde positie. Op zaterdag werd de actie ook beperkt tot één run en omdat de Cuda zich niet wist te verbeteren sloot Tooren de kwalificatie af op plaats tien.

ef tooren.320

Door die klassering moest de Pro Dutch Racing-piloot het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Michael Gullqvist, de regerend FIA Europees kampioen die net zijn titel voor het derde jaar op rij had veiliggesteld. Tooren wist dat hij de wedstrijd op reactietijd moest zien te beslissen, maar was een fractie (0,004 seconden!) te vroeg, trok een rood licht en was uitgeschakeld. Op het scorebord verscheen echter wel een tijd van 6,086 seconden, de beste seizoenstijd van de Pro Dutch Racing Cuda en dus zeker een reden om het seizoen met een goed gevoel af te sluiten.

ef tooren.150

"Na de motorschade in juni op Tierp hebben we ons in eerste instantie vooral gefocust op de motor, en dan met name het heel houden daarvan. We reden daarom met veel brandstof, wat de tijden nadelig beïnvloedde. Ook in Zweden hebben we dat nog gedaan waardoor we maar niet onder de 6,15 seconden kwamen. De motor bleken we echter goed onder controle te hebben waardoor we vervolgens naar de afstelling van de wielophanging, de 4-link, konden gaan kijken. In de eerste versnelling verloren we steeds grip en snelheid en pas in de tweede versnelling ging dat beter. In Engeland hebben we op zaterdagavond de afstelling van de 4-link aangepast en het resultaat was in de eerste eliminatieronde tegen Gullqvist direct zichtbaar. Ondanks dat ik nog vroeg schakelde kwam er een 6,08 seconden op de klokken en met 381 km/u was ook de eindsnelheid weer terug op niveau. Al met al kunnen we dus tevreden zijn. De motor doet nu wat hij moet doen en het concept blijkt te werken. Er is echter nog veel meer vermogen uit te halen want we rijden nog steeds met veel brandstof, waardoor de motor te koud blijft. Verder is er nog veel winst te behalen uit de chassisafstelling, zeker in de eerste meters. We gaan als team dus met een goed gevoel de winterstop in en zien het volgende seizoen met vertrouwen tegemoet", aldus de Pro Dutch Racing-rijder.

hh tooren.006

Ondanks het missen van een wedstrijd sloot Tooren het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap af op een gedeelde elfde plaats.

hh tooren.004

Pro Dutch Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2017: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Climalogic, De Stroming Media, Dockmarks Signs BV, Duraship, Emprove People, Café t' Buisie, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Helmacap België B.V.B.A., Hobrand Algebra BV, Jansma Shipyard, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, RBC Nederland BV, Riegman & Klaverdijk BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepswerf 't Ambacht, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Ve woning en scheepsstoffering, Verhaar Omega, VKV Service BV, VOF Saron, Vrooam Powersports Lubricants International BV, Wico Logistics en Rijnaarde Global Trading & Logistics BV.

hh tooren.005
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet